از ابتدای قرن بیستم در بسیاری از کشورها، کتاب به زندگی طبقهی متوسط و کارگر وارد و رفتهرفته به آینهی جامعه تبدیل شد. بالاخره، موضوعات و علایق مردم سر از کتابهای داستانی و غیرداستانی درآورد؛ از قراردادهای عملی و پیچیده گرفته تا سرگرمیهای معمول. به غیر از ویژگیهای بصری آن دوره که تأثیری غیرقابلانکار بر طراحی گرافیک آن دارند، هر بخش از بازار کتاب، قوانینی را برای تایپوگرافی، زبان بصری و رنگ وضع کرد. در زمینهی کتابهای سیاسی، قوانین بصری جهتگیری سیاسی مربوطه نیز تأثیر بهسزایی بر زیباییشناسی کتاب داشت.
از پایان دههی 1960، جنبش چپگرای قدرتمندی در اروپای مرکزی پدیدار شد که در اعتراضات دانشجویی 1968 نمود پیدا کرد. نسل جوان خواستار ارزشهای لیبرال و صراحت جدیدی در موضوعات اجتماعی مختلف بود. این جنبش جدید در پوسترهای اعتراضی کارگاه طراحی دانشجویی در پاریس موسوم به «کارگاه مردمی» به زبان بصری موجزی دست یافت؛ پوسترها و اعلامیههایی که از طریق حروفچینی دستی و کارهای جذاب ـ که بیشتر به رنگ قرمز بودند ـ به سرعت و بدون بهرهمندی از دانش فنی و تخصصی طراحی شدند. این فرایند راهکارهایی را فراهم آورد که با روند رایج طراحی پوسترهای تبلیغاتیِ بدون نقص آن زمان در تضاد بود. کتابهایی که در بستر این جنبش منتشر میشدند، نیز سبک مشابه و ظاهری متمایز داشتند که این امر حاصل روش طراحی غیرحرفه-ای آن بود و شامل چندین نوشته از صفحات ماشینتحریرشده، به همراه عنوان-هایی دستنویس و بریدههایی از عکسهای روزنامهها بود.
بیشتر >