نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۶و۴۷

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

کتابِ‭ ‬کتاب‌ها؛ سرنوشت‌‭‬ها‭ ‬و‭ ‬جنبه‭‬‌های‭ ‬مختلف‭ ‬آرت‭ ‬بوک

اُولگا سِوِرینا

در‭ ‬اوایل‭ ‬قرن‭ ‬بیستم،‭ ‬تاجر،‭ ‬فروشنده‌ی‭ ‬آثار‭ ‬هنری‭ ‬و‭ ‬کلکسیونری‭ ‬پاریسی‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬امبرویس‭ ‬ولار‭ ‬دست‭ ‬به‭ ‬انجام‭ ‬کاری‭ ‬غیرممکن‭ ‬زد‭ ‬و‭ ‬بدون‭ ‬اینکه‭ ‬از‭ ‬صنعت‭ ‬چاپ‭ ‬چیزی‭ ‬بداند،‭ ‬تصمیم‭ ‬گرفت‭ ‬وارد‭ ‬این‭ ‬صنعت‭ ‬بشود‭. ‬او‭ ‬از‭ ‬نقاشی‭ ‬فرانسوی‭ ‬و‭ ‬پیشا‭ ‬امپرسیونیستی‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬پیر‭ ‬بونار‭ ‬خواست‭ ‬تا‭ ‬تصویرگری‭ ‬مجموعه‭ ‬اشعار‭ ‬پل‭ ‬ورلن،‭ ‬شاعر‭ ‬فرانسوی‭ ‬و‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬بنیا‌نگذاران‭ ‬سمبولیسم‭ ‬و‭ ‬امپرسیونیسم‭ ‬ادبی‭ ‬را‭ ‬انجام‭ ‬دهد‭. ‬
این‭ ‬ایده‭ ‬غیرمتعارف‭ ‬یا‭ ‬حتی‭ ‬مضحک‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬می‌رسید؛‭ ‬کتاب‭ ‬قطوری‭ ‬که‭ ‬تاجری‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬منتشر‭ ‬کرده‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬راه‭ ‬و‭ ‬رسم‭ ‬نشر‭ ‬کتاب،‭ ‬کاملاً‭ ‬بیگانه‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬تصویرگری‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬هنرمندی‭ ‬انجام‭ ‬داده‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬زمینه‭ ‬هیچ‭ ‬تجربه‌‭‬ای‭ ‬نداشت‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬چشم‌پوشی‭ ‬کامل‭ ‬از‭ ‬سنت‌‭‌‬های‭ ‬مرسوم‭ ‬زیبایی‌شناسی‭ ‬کتاب‭ ‬و‭ ‬هنجارهای‭ ‬اجتماعی‭ ‬چاپ‌شده‭ ‬بود‭. ‬به‌سختی‭ ‬می‌‭‬توان‭ ‬چنین‭ ‬اقدامی‭ ‬را‭ ‬عقلانی‭ ‬توصیف‭ ‬کرد‭. ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬محکوم‌‭ ‬به‭ ‬شکست‭ ‬بود،‭ ‬اما‭ ‬سرنوشت‭ ‬گاهی‭ ‬رویدادهایی‭ ‬عجیب‭ ‬و‭ ‬غیرمنتظره‭ ‬رقم‭ ‬می‌‭-‬زند‭. بیشتر >

اُولگا سِوِرینا

طراح گرافیک از اوکراین، دارای مدرک دکترا در هنرهای بصری در سال ۲۰۱۰ است. او مؤلف و نویسنده‌ی مقالات گوناگون درباره‌ی تاریخ طراحی گرافیک و طراحی گرافیک معاصر است که در نشریات گوناگون به‌چاپ رسیده است. آثار گرافیک وی در بسیاری از رویدادهای رقابتی از جمله دوسالانه‌ی گلدن بی روسیه، دوسالانه‌ی بین‌ا‌المللی پوستر ورشو، دوسالانه‌ی بین‌ا‌المللی پوستر مکزیک و کمپین مایاکوفسکی ۱۲۰ به‌نمایش درآمده است. اُولگا در‌‌عین‌‌حال، به‌عنوان کیوریتور نیز در جامعه‌ی دیزاین فعالیت می‌کند؛ از جمله در نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست اوکراین. او در‌‌حال‌حاضر روی پروژه‌‌ی دیزاین مرتبط با طبیعت و انسان در ایالات متحده کار می‌کند. اُولگا سِوِرینا، مشاور بین‌‌المللی تحریریه‌ی مجله‌ی نشان است. severinchik@gmail.com

یادداشت

و‭ ‬آن‭ ‬چه‭ ‬خود‭ ‬داشت

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۱

پنج‭ ‬شکل‭ ‬اصلی‭ ‬دیزاین‭ ‬در‭ ‬داستا‌ن‌گویی

محمدحسن‭ ‬شهسواری

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ۲

شکلِ‭ ‬خیال؛ مکالمه‌ی‭ ‬تصویر‭ ‬و‭ ‬تصوّر

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۳

درون‭ ‬یک‭ ‬شعر

روشنک کیقبادی

> بیشتر

پروژه

کتاب‭ ‬به‭ ‬مثابه‭ ‬بوم‭ ‬خام

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

طراحی‭ ‬امروز

هنر‭ ‬غیرقابل‌چشم‌پوشیِ‭ ‬طراحی‭ ‬جلد‭ ‬کتاب

سارا اسنایت

> بیشتر

رو‌به‌رو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

وعده‌های‭ ‬عمل‭ ‬نشده؛ روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬جنیفر‭ ‬استرلینگ

مجید عباسی

> بیشتر

رو‌به‭ ‬رو‭ ‬ـ‭ ‬۲

ادبیات،‭ ‬اجرا‭ ‬و‭ ‬دیزاین؛‭ ‬روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬وارن‭ ‬لهرر

استیون هلر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۱

غنای‭ ‬بصری‭ ‬در‭ ‬آثار‭ ‬آپولینر

وانینا پینتر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۲

کریستین‭ ‬خروکسین‭:‬ استاد‭ ‬طراحی‭ ‬مجموعه‭ ‬‭‬کتاب‭‌‬‌ها

یِنس مولر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۳

در‭ ‬میان‭ ‬رشته‌های‭ ‬گوناگون‭:‬ ادبیات‭ ‬و‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک

آیشه‌گُل ‌ایزر

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۲

آتش‌بازی‌های‭ ‬کلامی‭ ‬ـ‭ ‬دیداری‭ ‬یا‭ ‬پیامی‭ ‬زیبایی‌شناسانه؟ نگاهی‭ ‬به‭ ‬شعر‭ ‬کانکریت

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۳

مشق‭ ‬روز؛ در‭ ‬فضیلت‭ ‬نگریستن

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۴

شعر‭ ‬بر‭ ‬باطله

آریا کسایی

> بیشتر

گوناگون

حروف «حقیقی‮»‬

بُرنا‭ ‬ایزدپناه

> بیشتر

گالری

خانه‌ام‭ ‬ابری‭ ‬است؛ طراحی‌های‭ ‬فرشید‭ ‬مثقالی‭ ‬برای‭ ‬شعرهای‭ ‬نیما‭ ‬یوشیج

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر