نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۶و۴۷

رو‌به‭ ‬رو‭ ‬ـ‭ ‬۲

ادبیات،‭ ‬اجرا‭ ‬و‭ ‬دیزاین؛‭ ‬روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬وارن‭ ‬لهرر

استیون هلر

وارن‭ ‬لهرر،‭ ‬طراح،‭ ‬نویسنده‭ ‬و‭ ‬هنرمند‭ ‬اهل‭ ‬کوئینز‭ ‬نیویورک،‭ ‬پیشگام‭ ‬نویسندگی‭ ‬طراحی‭ ‬و‭ ‬تایپ‭ ‬در‭ ‬قالب‭ ‬ادبیات‭ ‬است‭. ‬او‭ ‬استودیوی‭ ‬خود‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬اِر‭ ‬سِی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬1983‭ ‬به‭ ‬شکل‭ ‬نشریه‌ای‭ ‬کوچکی‭ ‬تاسیس‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬سپس‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬1999،‭ ‬همسرش‭ ‬جودیت‭ ‬اسلوآن،‭ ‬که‭ ‬هنرمند‭ ‬عرصه‌ی‭ ‬اجراست‭ ‬به‌‭ ‬همراه‭ ‬لهرر،‭ ‬مجدداً‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬نام‭ ‬برای‭ ‬سازمان‭ ‬غیرانتفاعی‭ ‬هنریشان‭ ‬استفاده‭ ‬کردند‭. ‬اِر‭ ‬سی،‭ ‬ترکیبی‭ ‬ساختگی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬دلالتی‭ ‬ضمنی‭ ‬بر‭ ‬این‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬باید‭ ‬با‭ ‬گوشی‭ ‬شنوا‭ ‬که‭ ‬صداها‭ ‬و‭ ‬داستان‌ها‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬سراسر‭ ‬دنیا‭ ‬شنید،‭ ‬سپس‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬فرایند‭ ‬خلاقانه‌ی‭ ‬من‭ ‬(ما)‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬صداها‭ ‬و‭ ‬داستان‌ها‭ ‬سروشکل‭ ‬داد،‭ ‬و‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬طرف‭ ‬دیگر‭ ‬به‭ ‬‌شکل‭ ‬کتاب‌ها،‭ ‬اجراها،‭ ‬و‭ ‬آثار‭ ‬رادیویی‭ ‬و‭ ‬صوتی‭ ‬تولید‭ ‬کرد‭. ‬اِر‭ ‬سی‭ ‬همچنین‭ ‬به‭ ‬احساس‭ ‬متقارن‭ ‬اشاره‭ ‬دارد‭. ‬اگرچه‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬می‌رسد‭ ‬که‭ ‬احساس‭ ‬متقارن‭ ‬نوعی‭ ‬بیماری‭ ‬است،‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬اتحادی‭ ‬طبیعی‭ ‬میان‭ ‬دو‭ ‬یا‭ ‬چند‭ ‬حس‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬می‌تواند‭ ‬موجب‭ ‬دیدن‭ ‬صداها،‭ ‬شنیدن‭ ‬رنگ‌ها،‭ ‬چشیدن‭ ‬کلمات،‭ ‬حس‭ ‬کردن‭ ‬بافت‭ ‬اعداد‭ ‬و‭ ‬بسیاری‭ ‬موارد‭ ‬دیگر‭ ‬شود‭. ‬در‭ ‬سال‌های‭ ‬اخیر،‭ ‬لهرر‭ ‬از‭ ‬اِر‭ ‬سی‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬استودیویی‭ ‬برای‭ ‬تولید‭ ‬کتاب‭ ‬و‭ ‬اجراهایی‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬کتاب‌هایش‭ ‬استفاده‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬اینجا‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬کار‭ ‬فشرده‌اش‭ ‬و‭ ‬تکامل‭ ‬ادبیات‭ ‬طراحی‭ ‬صحبت‭ ‬می‌کند‭.‬ بیشتر >

استیون هلر

دارای کرسی دیزاین در مدرسه‌ی هنرهای بصری نیویورک برای مقاطع فوق‌لیسانس در برنامه‌ی «طراح به‌مثابه مؤلف + کارآفرین» است. او مؤلف بیش از ۱۷۰ عنوان کتاب درباره‌ی دیزاین و فرهنگ عمومی، هم‌چنین نویسنده‌ی مقاله در «بوک ریویو» در روزنامه‌ی «نیویورک تایمز» و مجله‌ی آنلاین «آتلانتیک» است. او نویسنده‌ی «دیلی هلر» و برنده‌ی جایزه‌ی انستیتوی ملی دیزاین سمیت‌سونیان در سال ۲۰۱۱ است. استیون هلر مشاور بین‌المللی تحریریه‌ی مجله‌ی نشان است. sheller@sva.edu

یادداشت

و‭ ‬آن‭ ‬چه‭ ‬خود‭ ‬داشت

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۱

پنج‭ ‬شکل‭ ‬اصلی‭ ‬دیزاین‭ ‬در‭ ‬داستا‌ن‌گویی

محمدحسن‭ ‬شهسواری

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ۲

شکلِ‭ ‬خیال؛ مکالمه‌ی‭ ‬تصویر‭ ‬و‭ ‬تصوّر

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۳

درون‭ ‬یک‭ ‬شعر

روشنک کیقبادی

> بیشتر

پروژه

کتاب‭ ‬به‭ ‬مثابه‭ ‬بوم‭ ‬خام

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

طراحی‭ ‬امروز

هنر‭ ‬غیرقابل‌چشم‌پوشیِ‭ ‬طراحی‭ ‬جلد‭ ‬کتاب

سارا اسنایت

> بیشتر

رو‌به‌رو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

وعده‌های‭ ‬عمل‭ ‬نشده؛ روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬جنیفر‭ ‬استرلینگ

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۱

غنای‭ ‬بصری‭ ‬در‭ ‬آثار‭ ‬آپولینر

وانینا پینتر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۲

کریستین‭ ‬خروکسین‭:‬ استاد‭ ‬طراحی‭ ‬مجموعه‭ ‬‭‬کتاب‭‌‬‌ها

یِنس مولر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۳

در‭ ‬میان‭ ‬رشته‌های‭ ‬گوناگون‭:‬ ادبیات‭ ‬و‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک

آیشه‌گُل ‌ایزر

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

کتابِ‭ ‬کتاب‌ها؛ سرنوشت‌‭‬ها‭ ‬و‭ ‬جنبه‭‬‌های‭ ‬مختلف‭ ‬آرت‭ ‬بوک

اُولگا سِوِرینا

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۲

آتش‌بازی‌های‭ ‬کلامی‭ ‬ـ‭ ‬دیداری‭ ‬یا‭ ‬پیامی‭ ‬زیبایی‌شناسانه؟ نگاهی‭ ‬به‭ ‬شعر‭ ‬کانکریت

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۳

مشق‭ ‬روز؛ در‭ ‬فضیلت‭ ‬نگریستن

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۴

شعر‭ ‬بر‭ ‬باطله

آریا کسایی

> بیشتر

گوناگون

حروف «حقیقی‮»‬

بُرنا‭ ‬ایزدپناه

> بیشتر

گالری

خانه‌ام‭ ‬ابری‭ ‬است؛ طراحی‌های‭ ‬فرشید‭ ‬مثقالی‭ ‬برای‭ ‬شعرهای‭ ‬نیما‭ ‬یوشیج

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر