نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۶و۴۷

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۳

در‭ ‬میان‭ ‬رشته‌های‭ ‬گوناگون‭:‬ ادبیات‭ ‬و‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک

آیشه‌گُل ‌ایزر

به‭ ‬گفته‌ی‭ ‬اس‭. ‬اچ‭. ‬اشتاینبرگ،‭ ‬نویسنده‌‌ی‭ ‬كتاب‭ ‬پانصد‭ ‬سال‭ ‬چاپ،‭ ‬اختراع‭ ‬مطبوعات‭ ‬چاپ‭ ‬و‭ ‬نوع‭ ‬متحرک‭ ‬آن‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬منجر‭ ‬به‭ ‬تغییرات‭ ‬بنیادین‭ ‬در‭ ‬رخدادهای‭ ‬سیاسی،‭ ‬مذهبی،‭ ‬اقتصادی‭ ‬و‭ ‬اجتماعی‭ ‬شد،‭ ‬بلکه‭ ‬تغییرات‭ ‬عمده‌ای‭ ‬در‭ ‬چاپ،‭ ‬آموزش،‭ ‬زبان،‭ ‬ادبیات‭ ‬و‭ ‬فلسفه‭ ‬ایجاد‭ ‬کرد‭. ‬
کتاب‭ ‬مارشال‭ ‬مک‭ ‬لوهان‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬نظریه‌ی‭ ‬رسانه‌ها‭ ‬با‭ ‬نام‭ ‬کهکشان‭ ‬گوتنبرگ،‭ ‬دارای‭ ‬زیرعنوانی‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬‮«‬خلق‭ ‬انسان‭ ‬تایپوگراف‮»‬‭ ‬است‭. ‬مارشال‭ ‬با‭ ‬رویکرد‭ ‬متمایز‭ ‬خود،‭ ‬به‭ ‬پیامدهای‭ ‬انقلاب‭ ‬چاپی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬گوتنبرگ‭ ‬آغاز‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬پیامدهای‭ ‬احتمالی‭ ‬یک‭ ‬انقلاب‭ ‬الکترونیکی‭ ‬می‌پردازد‭. ‬طبق‭ ‬آنچه‭ ‬مک‭ ‬لوهان‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬یک‭ ‬دانشمند‭ ‬عرصه‌ی‭ ‬ارتباطات‭ ‬می‌گوید،‭ ‬اختراع‭ ‬مطبوعات‭ ‬چاپی‭ ‬در‭ ‬ذخیره‌سازی‭ ‬اطلاعات‭ ‬برای‭ ‬انسان‭ ‬مفید‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬این،‭ ‬موجب‭ ‬تغییراتی‭ ‬بنیادین‭ ‬در‭ ‬شیوه‌ی‭ ‬تفکر‭ ‬در‭ ‬ذهن‭ ‬انسان‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬به‭ ‬گفته‌ی‭ ‬وی،‭ ‬نوع‭ ‬جدیدی‭ ‬از‭ ‬انسان‭ ‬که‭ ‬می‌توان‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬‮«‬انسان‭ ‬تایپوگراف‮»‬‭ ‬نامید،‭ ‬تکامل‭ ‬یافته‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬تفاوت‭ ‬به‭ ‬اندازه‌ی‭ ‬تفاوت‭ ‬میان‭ ‬یک‭ ‬فرد‭ ‬با‭ ‬سواد‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬فرد‭ ‬بی‌سواد‭ ‬مهم‭ ‬و‭ ‬عمیق‭ ‬است‭.‬ بیشتر >

آیشه‌گُل ‌ایزر

دانش‌آموخته‌ی آکادمی هنرهای زیبا سارایوو (۱۹۸۵) است و درجات عالی تحصیلی خود را تا مقطع دکترا در دانشگاه معمار سینان استانبول گذرانده است. در سال ۲۰۰۰ استودیوی دیزاین شخصی خود را راه‌اندازی کرد و در سال ۲۰۰۵ مدیریت دپارتمان طراحی گرافیک در دانشگاه معمار سینان را عهده‌دار شد. پروفسور ایزر عضو موسس بنیاد دیزاین اِمره سنان و انجمن طراحان گرافیک ترکیه است. آثار او در نمایشگاه‌ها، موزه‌ها و مجموعه‌های گوناگون به نمایش درآمده است. وی نویسنده‌ی مقالات متعدد در نشریات تخصصی است. izer.aysegul@gmail.com

یادداشت

و‭ ‬آن‭ ‬چه‭ ‬خود‭ ‬داشت

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۱

پنج‭ ‬شکل‭ ‬اصلی‭ ‬دیزاین‭ ‬در‭ ‬داستا‌ن‌گویی

محمدحسن‭ ‬شهسواری

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ۲

شکلِ‭ ‬خیال؛ مکالمه‌ی‭ ‬تصویر‭ ‬و‭ ‬تصوّر

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۳

درون‭ ‬یک‭ ‬شعر

روشنک کیقبادی

> بیشتر

پروژه

کتاب‭ ‬به‭ ‬مثابه‭ ‬بوم‭ ‬خام

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

طراحی‭ ‬امروز

هنر‭ ‬غیرقابل‌چشم‌پوشیِ‭ ‬طراحی‭ ‬جلد‭ ‬کتاب

سارا اسنایت

> بیشتر

رو‌به‌رو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

وعده‌های‭ ‬عمل‭ ‬نشده؛ روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬جنیفر‭ ‬استرلینگ

مجید عباسی

> بیشتر

رو‌به‭ ‬رو‭ ‬ـ‭ ‬۲

ادبیات،‭ ‬اجرا‭ ‬و‭ ‬دیزاین؛‭ ‬روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬وارن‭ ‬لهرر

استیون هلر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۱

غنای‭ ‬بصری‭ ‬در‭ ‬آثار‭ ‬آپولینر

وانینا پینتر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۲

کریستین‭ ‬خروکسین‭:‬ استاد‭ ‬طراحی‭ ‬مجموعه‭ ‬‭‬کتاب‭‌‬‌ها

یِنس مولر

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

کتابِ‭ ‬کتاب‌ها؛ سرنوشت‌‭‬ها‭ ‬و‭ ‬جنبه‭‬‌های‭ ‬مختلف‭ ‬آرت‭ ‬بوک

اُولگا سِوِرینا

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۲

آتش‌بازی‌های‭ ‬کلامی‭ ‬ـ‭ ‬دیداری‭ ‬یا‭ ‬پیامی‭ ‬زیبایی‌شناسانه؟ نگاهی‭ ‬به‭ ‬شعر‭ ‬کانکریت

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۳

مشق‭ ‬روز؛ در‭ ‬فضیلت‭ ‬نگریستن

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۴

شعر‭ ‬بر‭ ‬باطله

آریا کسایی

> بیشتر

گوناگون

حروف «حقیقی‮»‬

بُرنا‭ ‬ایزدپناه

> بیشتر

گالری

خانه‌ام‭ ‬ابری‭ ‬است؛ طراحی‌های‭ ‬فرشید‭ ‬مثقالی‭ ‬برای‭ ‬شعرهای‭ ‬نیما‭ ‬یوشیج

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر