نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۶و۴۷

یادداشت

و‭ ‬آن‭ ‬چه‭ ‬خود‭ ‬داشت

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

در‭ ‬ایران،‭ ‬بی‌تردید‭ ‬هیچ‭ ‬محملی‭ ‬به‭ ‬اندازه‌ی‭ ‬شعر،‭ ‬نتوانسته‭ ‬بار‭ ‬انتقال‭ ‬مفاهیم‭ ‬اجتماعی،‭ ‬فرهنگی،‭ ‬دینی،‭ ‬سیاسی‭ ‬و‭ ‬اخلاقی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬تاریخ‭ ‬پر‭ ‬تلاطم‭ ‬خود،‭ ‬از‭ ‬نسلی‭ ‬به‭ ‬نسل‭ ‬دیگر‭ ‬بر‭ ‬دوش‭ ‬بکشد‭. ‬بی‌تعارف،‭ ‬نه‭ ‬هنرهای‭ ‬تجسمی‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬سایر‭ ‬هنرها‭ ‬ـ‭ ‬دست‌کم‭ ‬تا‭ ‬یک‭ ‬قرن‭ ‬پیش‭ ‬ـ‭ ‬نتوانسته‌اند‭ ‬چنین‭ ‬جایگاهی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬بین‭ ‬توده‌ی‭ ‬مردم‭ ‬داشته‭ ‬باشند‌‭. ‬حضور‭ ‬شعر،‭ ‬در‭ ‬تار‭ ‬و‭ ‬پود‭ ‬ایرانیان،‭ ‬چنان‭ ‬پُر‌رنگ‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬گویی‭ ‬از‭ ‬عرصه‌های‭ ‬دیگر‭ ‬هنر‭ ‬و‭ ‬زندگی،‭ ‬چون‭ ‬موسیقی‭ ‬و‭ ‬خوشنویسی‭ ‬و‭ ‬صنایع‭ ‬دستی‭ ‬نیز‭ ‬جدایی‌ناپذیر‭ ‬است‭. ‬شعر‭ ‬تا‭ ‬پای‭ ‬مرگ،‭ ‬ما‭ ‬ایرانی‌ها‭ ‬را‭ ‬دنبال‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬مراسم‭ ‬ختم‭ ‬و‭ ‬سپس‭ ‬بر‭ ‬سنگ‭ ‬قبرمان‭ ‬حاضر‭ ‬است‭.‬
کلمات‭ ‬در‭ ‬شعر،‭ ‬به‭ ‬مثابه‌‭ ‬عناصر‭ ‬شکل‌دهنده‌ی‭ ‬آن،‭ ‬چنان‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬یکدیگر‭ ‬قرار‭ ‬می‌گیرند‭ ‬که‭ ‬ضمن‭ ‬بیان‭ ‬مضمون،‭ ‬محتوا‭ ‬و‭ ‬احساس‭ ‬شاعر،‭ ‬به‭ ‬شکل‌بندی‭ ‬زیبایی‭ ‬از‭ ‬آوا‭ ‬و‭ ‬آهنگ‭ ‬کلام‭ ‬نیز‭ ‬دست‭ ‬پیدا‭ ‬می‌کنند‭ ‬و‭ ‬چه‭ ‬آشناست‭ ‬این‭ ‬همنشینی‭ ‬جذابِ‭ ‬زیبایی‭ ‬و‭ ‬کارکرد‭ ‬برای‭ ‬ما‭ ‬طراحان،‭ ‬چرا‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬دیزاین‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬مشخص‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک‭ ‬نیز‭ ‬طراح،‭ ‬عناصر‭ ‬بصری‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬جهت‭ ‬انتقال‭ ‬مفهومی‭ ‬مشخص‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬پیش‭ ‬تعیین‌شده‭ ‬ـ‭ ‬برخلاف‭ ‬آنچه‭ ‬در‭ ‬هنر‭ ‬صورت‭ ‬می‌پذیرد‭ ‬ـ‭ ‬به‭ ‬گونه‌ای‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬یکدیگر‭ ‬می‌چیند‭ ‬که‭ ‬تأثیر‭ ‬آن‭ ‬بر‭ ‬حس‭ ‬بینایی‭ ‬مخاطب،‭ ‬زیبایی‌شناسی‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬نیز‭ ‬تحت‭ ‬تأثیر‭ ‬قرار‭ ‬دهد‭. ‬اگر‭ ‬دیزاین‭ ‬را‭ ‬صورت‌بندی‭ ‬مجموعه‌ای‭ ‬از‭ ‬عناصر‭ ‬همگن‭ ‬در‭ ‬قالبی‭ ‬زیبا‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬جهت‭ ‬خلق‭ ‬پدیده‌ای‭ ‬نو‭ ‬برای‭ ‬پاسخ‭ ‬به‭ ‬مسئله‌ای‭ ‬از‭ ‬پیش‭ ‬مشخص‌شده‭ ‬بدانیم،‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬اشعار‭ ‬را‭ ‬نیز‭ ‬بایستی‭ ‬نمونه‌ی‭ ‬متعالی‭ ‬چنین‭ ‬رویکردی‭ ‬به‭ ‬حساب‭ ‬آوریم‭.‬ بیشتر >

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

، طراح گرافیک، مدیر هنری و مدیر خلاقیت، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ارتباط تصویری از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او تاکنون عضو هیئت علمی دانشگاه‌ تهران، مدرس دانشگاه آزاد و مدرسه‌ی ارتباط بصری ویژه بوده است. وی عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است و در‌حال‌حاضر به‌عنوان مدیر خلاقیت و مشاور ارتباطات بازاریابی فعالیت می‌کند. آثار وی در زمینه‌ی طراحی گرافیک تا‌کنون ضمن نمایش در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی، جوایزی نیز کسب نموده و در نشریات تخصصی به چاپ رسیده است. a_r_mostafazadeh@yahoo.com

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۱

پنج‭ ‬شکل‭ ‬اصلی‭ ‬دیزاین‭ ‬در‭ ‬داستا‌ن‌گویی

محمدحسن‭ ‬شهسواری

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ۲

شکلِ‭ ‬خیال؛ مکالمه‌ی‭ ‬تصویر‭ ‬و‭ ‬تصوّر

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۳

درون‭ ‬یک‭ ‬شعر

روشنک کیقبادی

> بیشتر

پروژه

کتاب‭ ‬به‭ ‬مثابه‭ ‬بوم‭ ‬خام

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

طراحی‭ ‬امروز

هنر‭ ‬غیرقابل‌چشم‌پوشیِ‭ ‬طراحی‭ ‬جلد‭ ‬کتاب

سارا اسنایت

> بیشتر

رو‌به‌رو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

وعده‌های‭ ‬عمل‭ ‬نشده؛ روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬جنیفر‭ ‬استرلینگ

مجید عباسی

> بیشتر

رو‌به‭ ‬رو‭ ‬ـ‭ ‬۲

ادبیات،‭ ‬اجرا‭ ‬و‭ ‬دیزاین؛‭ ‬روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬وارن‭ ‬لهرر

استیون هلر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۱

غنای‭ ‬بصری‭ ‬در‭ ‬آثار‭ ‬آپولینر

وانینا پینتر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۲

کریستین‭ ‬خروکسین‭:‬ استاد‭ ‬طراحی‭ ‬مجموعه‭ ‬‭‬کتاب‭‌‬‌ها

یِنس مولر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۳

در‭ ‬میان‭ ‬رشته‌های‭ ‬گوناگون‭:‬ ادبیات‭ ‬و‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک

آیشه‌گُل ‌ایزر

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

کتابِ‭ ‬کتاب‌ها؛ سرنوشت‌‭‬ها‭ ‬و‭ ‬جنبه‭‬‌های‭ ‬مختلف‭ ‬آرت‭ ‬بوک

اُولگا سِوِرینا

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۲

آتش‌بازی‌های‭ ‬کلامی‭ ‬ـ‭ ‬دیداری‭ ‬یا‭ ‬پیامی‭ ‬زیبایی‌شناسانه؟ نگاهی‭ ‬به‭ ‬شعر‭ ‬کانکریت

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۳

مشق‭ ‬روز؛ در‭ ‬فضیلت‭ ‬نگریستن

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۴

شعر‭ ‬بر‭ ‬باطله

آریا کسایی

> بیشتر

گوناگون

حروف «حقیقی‮»‬

بُرنا‭ ‬ایزدپناه

> بیشتر

گالری

خانه‌ام‭ ‬ابری‭ ‬است؛ طراحی‌های‭ ‬فرشید‭ ‬مثقالی‭ ‬برای‭ ‬شعرهای‭ ‬نیما‭ ‬یوشیج

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر