نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۶و۴۷

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۳

درون‭ ‬یک‭ ‬شعر

روشنک کیقبادی

هنگامی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬دانشگاه‭ ‬ایندیانا‭ ‬در‭ ‬بلومینگتون‭ ‬دانشجوی‭ ‬دوره‌ی‭ ‬کارشناسی‭ ‬ارشد‭ ‬بودم‭ ‬با‭ ‬شعر‭ ‬عینی‭ ‬آشنا‭ ‬شدم‭. ‬در‭ ‬کتابخانه‌ی‭ ‬دانشگاه،‭ ‬کتابی‭ ‬با‭ ‬عنوان‭ ‬‮«‬شعر‭ ‬عینی‭: ‬یک‭ ‬جهان‌بینی‮»‬‭ ‬و‭ ‬ویرایش‭ ‬مری‭ ‬الن‭ ‬سولت‭ (‬۲۰۰۷‭ - ‬۱۹۲۰‭) ‬به‭ ‬حراج‭ ‬گذاشته‭ ‬شده‭ ‬بود‭. ‬بی‌درنگ‭ ‬صفحه‭ ‬به‭ ‬صفحه‌ی‭ ‬اشعار‭ ‬با‭ ‬حروف‭ ‬و‭ ‬واژه‌هایی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬هر‭ ‬سو‭ ‬در‭ ‬حرکت‭ ‬بودند‭ ‬تا‭ ‬خطوط،‭ ‬الگوها،‭ ‬بافت‌ها‭ ‬و‭ ‬صداها‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬وجود‭ ‬بیاورند‭ ‬توجهم‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خود‭ ‬جلب‭ ‬کرد‭. ‬من‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬یک‭ ‬دانشجوی‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک‭ ‬تجربه‌ی‭ ‬کار‭ ‬با‭ ‬تایپوگرافی‭ ‬و‭ ‬حروفچینی‭ ‬را‭ ‬داشتم؛‭ ‬اما‭ ‬شعر‭ ‬عینی‭ ‬مرا‭ ‬با‭ ‬راه‌‌های‭ ‬تازه‌ای‭ ‬در‭ ‬بررسی‭ ‬دوباره‌ی‭ ‬رابطه‌ی‭ ‬طراحی‭ ‬دیداری‭ ‬و‭ ‬شنیداری‭ ‬در‭ ‬ارتباط‭ ‬با‭ ‬فضا‭ ‬و‭ ‬زمان‭ ‬آشنا‭ ‬کرد‭.‬

کتاب‭ ‬سولت‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬مجموعه‌های‭ ‬اصلی‭ ‬شعر‭ ‬عینی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۱۹۶۸‭ ‬انتشارات‭ ‬دانشگاه‭ ‬ایندیانا‭ ‬منتشر‭ ‬کرد؛‭ ‬دانشگاهی‭ ‬که‭ ‬سولت‭ ‬بیست‌وپنج‭ ‬سال‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬تدریس‭ ‬کرد‭. ‬او‭ ‬در‭ ‬مقدمه،‭ ‬توضیح‭ ‬می‌دهد‭: ‬‮«‬به‭ ‬طور‭ ‬کلی،‭ ‬موضوع‭  ‬شعر‭ ‬عینی‭ ‬زبان‭ ‬است‭: ‬واژه‌ها‭ ‬به‭ ‬عناصر‭ ‬خود،‭ ‬یعنی‭ ‬حروف‭ (‬برای‭ ‬دیدن‭) ‬و‭ ‬هجاها‭ (‬برای‭ ‬شنیدن‭) ‬کاهش‭ ‬می‌یابند‭. ‬برخی‭ ‬از‭ ‬شاعران‭ ‬عینی‭ ‬از‭ ‬خود‭ ‬واژه‌ها‭ ‬بهره‭ ‬می‌گیرند‭ ‬و‭ ‬دیگران‭ ‬بخش‌هایی‭ ‬از‭ ‬حروف‭ ‬یا‭ ‬صداهای‭ ‬خاص‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬کار‭ ‬آنها‭ ‬مناسب‌تر‭ ‬است‭ ‬پیدا‭ ‬می‌کنند‭. ‬

بیشتر >

روشنک کیقبادی

دارای درجــه‌ی دکــتـرا در رشــتـه‌ی هنــر و تـعــلیم و تربـیــت هنر از دانشگاه کلمبیا در نیویورک و دانش‌آموخته‌ی طراحی گرافیک در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. او چندین ســال اســتاد رشتــه‌ی ارتبـــاط تصــویری در دانشــگاه ایالتی نیویورک بوده است.  روشنک در مورد هنر و هنرمندان معاصر ایران و بخصوص طراحی و تایپوگرافی می‌نویسد و مقاله‌های او تا به حال در نشریه‌های متعددی از جمله «ای‌آی‌جی‌ای وُیس» و همینطور «دیزاین آبزرور» منتشر شده‌اند و کارهای هنری او در سطح جهانی به نمايش در آمده‌اند. علاوه بر این نوشته‌های دیگر او را در بلاگ «آرت سیرکل» می‌‌توانید بخوانید. roshanakkeyghobadi@yahoo.com

یادداشت

و‭ ‬آن‭ ‬چه‭ ‬خود‭ ‬داشت

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۱

پنج‭ ‬شکل‭ ‬اصلی‭ ‬دیزاین‭ ‬در‭ ‬داستا‌ن‌گویی

محمدحسن‭ ‬شهسواری

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ۲

شکلِ‭ ‬خیال؛ مکالمه‌ی‭ ‬تصویر‭ ‬و‭ ‬تصوّر

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

پروژه

کتاب‭ ‬به‭ ‬مثابه‭ ‬بوم‭ ‬خام

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

طراحی‭ ‬امروز

هنر‭ ‬غیرقابل‌چشم‌پوشیِ‭ ‬طراحی‭ ‬جلد‭ ‬کتاب

سارا اسنایت

> بیشتر

رو‌به‌رو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

وعده‌های‭ ‬عمل‭ ‬نشده؛ روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬جنیفر‭ ‬استرلینگ

مجید عباسی

> بیشتر

رو‌به‭ ‬رو‭ ‬ـ‭ ‬۲

ادبیات،‭ ‬اجرا‭ ‬و‭ ‬دیزاین؛‭ ‬روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬وارن‭ ‬لهرر

استیون هلر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۱

غنای‭ ‬بصری‭ ‬در‭ ‬آثار‭ ‬آپولینر

وانینا پینتر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۲

کریستین‭ ‬خروکسین‭:‬ استاد‭ ‬طراحی‭ ‬مجموعه‭ ‬‭‬کتاب‭‌‬‌ها

یِنس مولر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۳

در‭ ‬میان‭ ‬رشته‌های‭ ‬گوناگون‭:‬ ادبیات‭ ‬و‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک

آیشه‌گُل ‌ایزر

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

کتابِ‭ ‬کتاب‌ها؛ سرنوشت‌‭‬ها‭ ‬و‭ ‬جنبه‭‬‌های‭ ‬مختلف‭ ‬آرت‭ ‬بوک

اُولگا سِوِرینا

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۲

آتش‌بازی‌های‭ ‬کلامی‭ ‬ـ‭ ‬دیداری‭ ‬یا‭ ‬پیامی‭ ‬زیبایی‌شناسانه؟ نگاهی‭ ‬به‭ ‬شعر‭ ‬کانکریت

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۳

مشق‭ ‬روز؛ در‭ ‬فضیلت‭ ‬نگریستن

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۴

شعر‭ ‬بر‭ ‬باطله

آریا کسایی

> بیشتر

گوناگون

حروف «حقیقی‮»‬

بُرنا‭ ‬ایزدپناه

> بیشتر

گالری

خانه‌ام‭ ‬ابری‭ ‬است؛ طراحی‌های‭ ‬فرشید‭ ‬مثقالی‭ ‬برای‭ ‬شعرهای‭ ‬نیما‭ ‬یوشیج

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر