نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۶و۴۷

گوناگون

حروف «حقیقی‮»‬

بُرنا‭ ‬ایزدپناه

روز‭ ‬پنجشنبه‭ ‬۵‭ ‬بهمن‌ماه‭ ‬۱۳۴۰‭ ‬روزنامه‌ی‭ ‬کیهان‭ ‬در‭ ‬صفحه‌ی‭ ‬اول‭ ‬خود‭ ‬اعلام‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬حروف‭ ‬جدیدی‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬روزنامه‭ ‬ساخته‭ ‬شده‭ ‬که‭ ‬‮«‬حروف‭ ‬۸۴‭ ‬سیاه‭ ‬کیهان‮»‬‭ ‬نام‭ ‬گرفته‭. ‬بنا‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬گزارش‭ ‬‮«‬ساختن‭ ‬این‭ ‬حروف‭ ‬از‭ ‬یک‌‭ ‬سال‭ ‬قبل‭ ‬با‭ ‬همکاری‭ ‬روزنامه‌ی‭ ‬کیهان‭ ‬توسط‭ ‬حروف‌ریزی‭ ‬الهام‭ ‬شروع‭ ‬شد‮»‬‭.‬‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬حروف‭ ‬برای‭ ‬اولین‭ ‬بار‭ ‬روز‭ ‬سه‌شنبه‭ ‬۳‭ ‬بهمن‭ ‬۱۳۴۰‭ ‬برای‭ ‬حروفچینی‭ ‬تیتر‭ ‬اصلی‭ ‬این‭ ‬روزنامه‭ ‬‮«‬دانشگاه‭ ‬تهران‭ ‬تا‭ ‬مهرماه‭ ‬آینده‭ ‬تعطیل‭ ‬شد‮»‬‭ ‬استفاده‭ ‬شد‭.‬‭ ‬اما‭ ‬کیهان‭ ‬نامی‭ ‬از‭ ‬طراح‭ ‬این‭ ‬حروف‭ ‬نبرده‭ ‬و‭ ‬تنها‭ ‬به‭ ‬نام‌‭ ‬مؤسسين‭ ‬شرکت‭ ‬حروف‌ریزی‭ ‬الهام (حبیب‌الله‭ ‬عبدی‭ ‬و‭ ‬عبدالرحمن‭ ‬ناصری) ‬اشاره‭ ‬کرده‭ ‬بود‭. ‬دو‭ ‬سال‭ ‬بعد‭ ‬روزنامه‌ی‭ ‬اطلاعات‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬مرور‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬حروف‭ ‬را‭ ‬آغاز‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬اولین‭ ‬تیتر‭ ‬اصلی‭ ‬این‭ ‬روزنامه‭ ‬با‭ ‬حروف‭ ‬۸۴‭ ‬کیهان‭ ‬‮«‬قاتل‭ ‬پروین‭ ‬اعدام‭ ‬شد‮»‬‭ ‬بود‭. ‬سرانجام‭ ‬روزنامه‌ی‭ ‬اطلاعات‭ ‬طراح‭ ‬حروف‭ ‬۸۴‭ ‬کیهان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬مقاله‌ای‭ ‬به‭ ‬تاریخ‭ ‬سه‌شنبه‭ ‬۱۳‭ ‬اسفندماه‭ ‬۱۳۴۷‭ ‬معرفی‭ ‬کرد‭. ‬جوانی‭ ‬۳۲‭ ‬ساله‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬حسین‭ ‬عبدالله‌زاده‌‭ ‬حقیقی‭ ‬‭‬۱۳۱۵‭) ‬تبریز‭ ‬ـ‭ ‬۱۳۸۲‭ ‬تهران)‬‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬زمان‭ ‬طراحی‭ ‬حروف‭ ‬۸۴‭ ‬کیهان‭ ‬۲۵‭ ‬سال‭ ‬بیشتر‭ ‬نداشت‭.‬ بیشتر >

بُرنا‭ ‬ایزدپناه

طراح‭ ‬تایپ‌فیس‭ ‬و‭ ‬پژوهش‌گر‭ ‬ساکن‭ ‬لندن‭ ‬است‭. ‬او‭ ‬داری‭ ‬مدرک‭ ‬کارشناسی‭ ‬ارشد‭ ‬در‭ ‬رشته‌ی‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک‭ ‬از‭ ‬دانشگاه‭ ‬هنر‭ ‬لندن‭ ‬و‭ ‬کارشناسی‭ ‬ارشد‭ ‬در‭ ‬رشته‌ی‭ ‬طراحی‭ ‬تایپ‌فیس‭ ‬از‭ ‬دانشگاه‭ ‬رِدینگ‭ ‬انگلستان‭ ‬است‭. ‬برنا‭ ‬طراح‭ ‬تایپ‌فیس‌های‭ ‬لاله‌زار،‭ ‬لیدا،‭ ‬مارلیک‭ ‬و‭ ‬مرکزی‭ ‬تِکست‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬تا‭ ‬کنون‭ ‬جوایز‭ ‬معتبری‭ ‬برای‭ ‬طراحی‌هایش‭ ‬کسب‭ ‬کرده‌است‭. ‬او‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬حاضر‭ ‬مشغول‭ ‬پژوهش‭ ‬در‭ ‬مقطع‭ ‬دکتری‭ ‬در‭ ‬دانشگاه‭ ‬رِدینگ‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬جنبه‌های‭ ‬مختلف‭ ‬چاپ‭ ‬و‭ ‬تایپوگرافی‭ ‬فارسی‭ ‬و‭ ‬تاریخ‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬بررسی‭ ‬می‌کند‭.‬

یادداشت

و‭ ‬آن‭ ‬چه‭ ‬خود‭ ‬داشت

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۱

پنج‭ ‬شکل‭ ‬اصلی‭ ‬دیزاین‭ ‬در‭ ‬داستا‌ن‌گویی

محمدحسن‭ ‬شهسواری

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ۲

شکلِ‭ ‬خیال؛ مکالمه‌ی‭ ‬تصویر‭ ‬و‭ ‬تصوّر

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۳

درون‭ ‬یک‭ ‬شعر

روشنک کیقبادی

> بیشتر

پروژه

کتاب‭ ‬به‭ ‬مثابه‭ ‬بوم‭ ‬خام

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

طراحی‭ ‬امروز

هنر‭ ‬غیرقابل‌چشم‌پوشیِ‭ ‬طراحی‭ ‬جلد‭ ‬کتاب

سارا اسنایت

> بیشتر

رو‌به‌رو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

وعده‌های‭ ‬عمل‭ ‬نشده؛ روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬جنیفر‭ ‬استرلینگ

مجید عباسی

> بیشتر

رو‌به‭ ‬رو‭ ‬ـ‭ ‬۲

ادبیات،‭ ‬اجرا‭ ‬و‭ ‬دیزاین؛‭ ‬روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬وارن‭ ‬لهرر

استیون هلر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۱

غنای‭ ‬بصری‭ ‬در‭ ‬آثار‭ ‬آپولینر

وانینا پینتر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۲

کریستین‭ ‬خروکسین‭:‬ استاد‭ ‬طراحی‭ ‬مجموعه‭ ‬‭‬کتاب‭‌‬‌ها

یِنس مولر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۳

در‭ ‬میان‭ ‬رشته‌های‭ ‬گوناگون‭:‬ ادبیات‭ ‬و‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک

آیشه‌گُل ‌ایزر

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

کتابِ‭ ‬کتاب‌ها؛ سرنوشت‌‭‬ها‭ ‬و‭ ‬جنبه‭‬‌های‭ ‬مختلف‭ ‬آرت‭ ‬بوک

اُولگا سِوِرینا

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۲

آتش‌بازی‌های‭ ‬کلامی‭ ‬ـ‭ ‬دیداری‭ ‬یا‭ ‬پیامی‭ ‬زیبایی‌شناسانه؟ نگاهی‭ ‬به‭ ‬شعر‭ ‬کانکریت

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۳

مشق‭ ‬روز؛ در‭ ‬فضیلت‭ ‬نگریستن

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۴

شعر‭ ‬بر‭ ‬باطله

آریا کسایی

> بیشتر

گالری

خانه‌ام‭ ‬ابری‭ ‬است؛ طراحی‌های‭ ‬فرشید‭ ‬مثقالی‭ ‬برای‭ ‬شعرهای‭ ‬نیما‭ ‬یوشیج

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر