نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۶و۴۷

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۴

شعر‭ ‬بر‭ ‬باطله

آریا کسایی

یک‭. ‬شعر‭ ‬بر‭ ‬باطله
‮«‬شعر‭ ‬بر‭ ‬باطله‮»‬‭ ‬عنوان‭ ‬مجموعه‌‌دفترهای‭ ‬شعری‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬قطع‌های‭ ‬خشتی‭ ‬و‭ ‬جیبی‭ ‬از‭ ‬دور‭ ‬ریز‭ ‬چاپ‭ ‬کاتالوگ‌های‭ ‬گالری‭ ‬هنر‭ ‬جدید‭ ‬منتشر‭ ‬شدند‭. ‬‮«‬اجق‭ ‬و‭ ‬وجق‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬ابلق‮»‬‭ ‬دو‭ ‬دفتر‭ ‬شعر‭ ‬ژازه‭ ‬طباطبایی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬مجموعه‭ ‬بودند‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آغاز‭ ‬دهه‌ی‭ ‬پنجاه‭ ‬به‭ ‬چاپ‭ ‬رسیدند‭.‬

دو‭.‬ هنر‭ ‬جدید
گالری‭ ‬هنر‭ ‬جدید‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬1336‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬نمایشگاه‭ ‬گروهی‭ ‬نقاشی‭ ‬افتتاح‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬آخرین‭ ‬نمایش‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬1357‭ ‬حراج‭ ‬آثار‭ ‬نقاشی‭ ‬و‭ ‬مجسمه‌سازی‭ ‬مجموعه‌ی‭ ‬ژازه‭ ‬طباطبایی‭ ‬بود‭. ‬این‭ ‬گالری‭ ‬از‭ ‬اواسط‭ ‬دهه‌ی‭ ‬شصت‭ ‬دوباره‭ ‬گشوده‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬گه‌گاه‭ ‬نمایشگاه‌هایی‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬برگزار‭ ‬شد‭. ‬از‭ ‬این‭ ‬رو‭ ‬طولانی‌ترین‭ ‬عمر‭ ‬در‭ ‬میان‭ ‬گالری‌ها‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬دارد‭. ‬گالری‭ ‬در‭ ‬ابتدا‭ ‬در‭ ‬خیابان‭ ‬بهار‭ ‬و‭ ‬سپس‭ ‬به‭ ‬کوچه‌ی‭ ‬طباطبایی‭ ‬‌مقدم‭ ‬در‭ ‬خیابان‭ ‬تخت‌جمشید (‬طالقانی‭ ‬فعلی)‭ ‬منتقل‭ ‬شد‭. ‬خانه‌ی‭ ‬طباطبایی‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬کوچه‭ ‬ساختمانی‭ ‬متفاوت‭ ‬است‭ ‬با‭ ‬نمای‭ ‬سیمانی‭ ‬که‭ ‬هنوز‭ ‬دوازده‭ ‬سال‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬فوت‭ ‬هنرمند،‭ ‬نام‭ ‬او‭ ‬با‭ ‬حروف‭ ‬لاتین‭ ‬از‭ ‬جنس‭ ‬فلز‭ ‬روی‭ ‬دستگیره‌ی‭ ‬آهنی‭ ‬درِ‭ ‬ورودی‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬چشم‭ ‬می‌خورد‭. ‬خیابان‌های‭ ‬اطراف‭ ‬خانه‌‭ ‬و‭ ‬گالری‭ ‬ژازه‭ ‬بورس‭ ‬فروش‭ ‬قطعات‭ ‬فلزی،‭ ‬لوله‌ها،‭ ‬زانویی‌ها،‭ ‬تیغه‌های‭ ‬برش‭ ‬و‭ ‬چرخ‌دنده‌های‭ ‬فلزی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬شکل‌های‭ ‬گوناگون‭ ‬به‭ ‬مجسمه‌های‭ ‬او‭ ‬راه‭ ‬یافتند‭. ‬گالری‭ ‬هنر‭ ‬جدید‭ ‬به‭ ‬خاطر‭ ‬روابط‭ ‬و‭ ‬دوستی‌های‭ ‬ژازه‭ ‬با‭ ‬نقاشان‭ ‬و‭ ‬مجسمه‌سازان،‭ ‬شاعران‭ ‬و‭ ‬نویسندگان،‭ ‬و‭ ‬فیلمسازان‭ ‬در‭ ‬روزهای‭ ‬افتتاحیه‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬شلوغ‌ترین‭ ‬و‭ ‬پر‭ ‬رفت‌و‌آمدترین‭ ‬گالری‌های‭ ‬تهرانِ‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬به‭ ‬حساب‭ ‬می‌آمد‭.‬

بیشتر >

آریا کسایی

aria.kasaei@gmail.com

یادداشت

و‭ ‬آن‭ ‬چه‭ ‬خود‭ ‬داشت

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۱

پنج‭ ‬شکل‭ ‬اصلی‭ ‬دیزاین‭ ‬در‭ ‬داستا‌ن‌گویی

محمدحسن‭ ‬شهسواری

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ۲

شکلِ‭ ‬خیال؛ مکالمه‌ی‭ ‬تصویر‭ ‬و‭ ‬تصوّر

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۳

درون‭ ‬یک‭ ‬شعر

روشنک کیقبادی

> بیشتر

پروژه

کتاب‭ ‬به‭ ‬مثابه‭ ‬بوم‭ ‬خام

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

طراحی‭ ‬امروز

هنر‭ ‬غیرقابل‌چشم‌پوشیِ‭ ‬طراحی‭ ‬جلد‭ ‬کتاب

سارا اسنایت

> بیشتر

رو‌به‌رو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

وعده‌های‭ ‬عمل‭ ‬نشده؛ روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬جنیفر‭ ‬استرلینگ

مجید عباسی

> بیشتر

رو‌به‭ ‬رو‭ ‬ـ‭ ‬۲

ادبیات،‭ ‬اجرا‭ ‬و‭ ‬دیزاین؛‭ ‬روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬وارن‭ ‬لهرر

استیون هلر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۱

غنای‭ ‬بصری‭ ‬در‭ ‬آثار‭ ‬آپولینر

وانینا پینتر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۲

کریستین‭ ‬خروکسین‭:‬ استاد‭ ‬طراحی‭ ‬مجموعه‭ ‬‭‬کتاب‭‌‬‌ها

یِنس مولر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۳

در‭ ‬میان‭ ‬رشته‌های‭ ‬گوناگون‭:‬ ادبیات‭ ‬و‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک

آیشه‌گُل ‌ایزر

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

کتابِ‭ ‬کتاب‌ها؛ سرنوشت‌‭‬ها‭ ‬و‭ ‬جنبه‭‬‌های‭ ‬مختلف‭ ‬آرت‭ ‬بوک

اُولگا سِوِرینا

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۲

آتش‌بازی‌های‭ ‬کلامی‭ ‬ـ‭ ‬دیداری‭ ‬یا‭ ‬پیامی‭ ‬زیبایی‌شناسانه؟ نگاهی‭ ‬به‭ ‬شعر‭ ‬کانکریت

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۳

مشق‭ ‬روز؛ در‭ ‬فضیلت‭ ‬نگریستن

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

گوناگون

حروف «حقیقی‮»‬

بُرنا‭ ‬ایزدپناه

> بیشتر

گالری

خانه‌ام‭ ‬ابری‭ ‬است؛ طراحی‌های‭ ‬فرشید‭ ‬مثقالی‭ ‬برای‭ ‬شعرهای‭ ‬نیما‭ ‬یوشیج

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر