نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 33

طراحی امروز

تایپ آینده: یک گرایش نشانه‌شناختی

پویا احمدی

زبان گفتاری و همچنین گونه‌ی نوشتاری آن در درجه‌ی اول یک سیستم ارتباطی است که به موجب آن احساسات (طبق نظریات افلاطون و متعاقباً روسو) یا افکار منطقی (در فلسفه‌ی کانت) منتقل می‌شوند. تایپ به عنوان گونه‌ی قابل تکثیر حروف، صرفاً مجموعه‌ای از نمادهای بصری است. بنابراین به حیطه‌ی نشانه‌شناسی تعلق دارد. هر چند قراردادهای جهانی آناتومی حروف را نهفته در اشکال بنیادی آنها فرض می‌کنند، با این حال این آناتومی در طول زمان دچار تغییرات متعددی شده است. «‪یونیورسال آلفابت» اثر یان شیکولد (با ساده‌سازی حروف به اشکال هندسی) تلاش این طراح را در جهت رسیدن به اتوپیای مدرنیسم نشان می‌دهد. هرچند اثر شیکولد در میان آثار طراحان دیگر از جمله هربرت بایر، ویم کروول، کرت اشویترز و کاساندر سعی در حذف سریف‌ها، حروف بزرگ، جایگزین‌کردن یا تغییر اشکال بنیادی حروف لاتین داشت، اما در طول زمان با شکست مواجه شد. تلاش و تعصب انحصاری مدرنیست‌ها در نوترالیزه‌‌کردن زبان بصری به وضوح در مقاله‌ی شیکولد در سال ۱۹۸۴ قابل مشاهده است: "تایپوگرافی شخصی یک تایپوگرافی معیوب است. تنها افراد نادان می‌توانند مدعی آن باشند…" و "از آنجا که تایپوگرافی عامه‌ی مردم را مخاطب قرار می‌دهد، هیچ‌گونه انعطافی در قبال تغییرات بنیادی از خود نشان نمی‌دهد." بخش عمده‌ای از دیدگاه شیکولد در تایپوگرافی بیشتر >

پویا احمدی

تایپوگرافر و مدیر هنری مستقر در شهر شیکاگو است. او پروفسور دیزاین و عضو هیات علمی در دانشگاه ایلینوی در شیکاگو، و از سال ۲۰۱۰ عضو هیأت تحریریه مجله نشان بوده است. آثار او در مجلات و نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله ای.آی.جی.ای، کلوپ طراحان تایپ نیویورک، دوسالانه‌ی دیزاین مسکو، و مجله‌های ایتس نایس دَت، گرافیک، گرافیس، اِتَپ، آی.‌آن.دیزاین و… به‌نمایش درآمده است. او فارغ‌التحصیل در مقطع فوق لیسانس از مدرسه دیزاین بازل و دانشگاه ایلینوی است. pouyahmadi@gmail.com

تایپوگرافی، کارکرد یا شکل

مجید عباسی

> بیشتر

نظر

آیا معماران باید تایپ را درک کنند؟

اریک اشپیکرمان

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

جهان رضا عابدینی

باوند بهپور

> بیشتر

پروژه-1

اکنون هنگامه‌ی تغییر است! به بهانه‌ی طراحی دامون خان‌جان‌زاده برای فونت دیبا

هیربد لطفیان

> بیشتر

پروژه-2

نشان در میان ۱۰۰ مجله‌ی برگزیده‌ی ‪کلاسیک‬ طراحی گرافیک

پگاه احمدی

> بیشتر

رو‌به‌رو‭

تکنولوژی آنقدر هم کارآمد نیست! / روبه‌رو با متیو کارتر

رابرت اَپلتون

> بیشتر

مرجع

تأملی در یک نمایشگاه

فیلیپ برتون

> بیشتر

آرشیو

مروری بر نمایشگاه‌های تایپوگرافی ایرانی

بهزاد متبحری

> بیشتر

گوناگون

دست‌هایم بالاست، شلیک نکن! نگاهی به کارهای تایپوگرافیک اریک برندت

مجید عباسی

> بیشتر