نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 33

طراحی معاصر ایرانی

جهان رضا عابدینی

باوند بهپور

1. کلمه، بی‌اعتماد و مردد به زیر پایش می‌نگرد و تن می‌زند که به روی کاغذ بیاید. روی کاغذ که می‌افتد مضطرب و سراسیمه به اطراف می‌دود و از گوشه‌ی کاغذ آویزان می‌شود و پایین می‌پرد. می‌ترسد. حق می‌دهم. تجربه‌اش را دارد. می‌داند عابدینی دل و روده‌‌اش را بیرون می‌کشد؛ مثل خورشت بارش می‌گذارد؛ معنایی را که دلخواهش است در او تزریق می‌‌کند، بر پایش طوقی می‌گذارد و دوباره در طبیعت رهایش می‌‌کند. بعد مسیر دویدن‌اش را روی کاغذ ثبت می‌‌کند. کلمه می‌داند که این‌بار سروکارش با نویسنده نیست که شکارش می‌کند، با کسی است که مثل مجرمی در سه‌کنج گیرش می‌اندازد، کتف‌‌اش را می‌بندد و صورت‌اش را به دیوار می‌چسباند و بعد طوری رفتار می‌کند که انگار به او لطف کرده است. حرف نزن نگاه کن! واژه‌هایی که در قاب تصویر گیر می‌افتند نفس‌نفس می‌زنند و بخار نفس‌شان بر سطح شفاف کاغذ می‌نشیند.  وقتی کسی عمری کوشیده باشد انتقام تصویر را از کلمات بگیرد عجیب نیست که آن‌ها هم تلافی کنند و حاضر نشوند به توصیف‌اش تن بدهند. مثلاً واژه‌‌ای بی‌ارتباط با او را از بین خودشان انتخاب کرده‌اند که مثل بختک بر کارهایش بیفتد بلکه مهار و نمایندگی‌اش کند: تایپوگرافی. اما عابدینی به تایپوگرافی چه کار دارد. از کلمات حرف‌شنوی ندارد. به کلماتی که همه‌چیز را می‌نویسند بیشتر >

باوند بهپور


تایپوگرافی، کارکرد یا شکل

مجید عباسی

> بیشتر

نظر

آیا معماران باید تایپ را درک کنند؟

اریک اشپیکرمان

> بیشتر

پروژه-1

اکنون هنگامه‌ی تغییر است! به بهانه‌ی طراحی دامون خان‌جان‌زاده برای فونت دیبا

هیربد لطفیان

> بیشتر

پروژه-2

نشان در میان ۱۰۰ مجله‌ی برگزیده‌ی ‪کلاسیک‬ طراحی گرافیک

پگاه احمدی

> بیشتر

طراحی امروز

تایپ آینده: یک گرایش نشانه‌شناختی

پویا احمدی

> بیشتر

رو‌به‌رو‭

تکنولوژی آنقدر هم کارآمد نیست! / روبه‌رو با متیو کارتر

رابرت اَپلتون

> بیشتر

مرجع

تأملی در یک نمایشگاه

فیلیپ برتون

> بیشتر

آرشیو

مروری بر نمایشگاه‌های تایپوگرافی ایرانی

بهزاد متبحری

> بیشتر

گوناگون

دست‌هایم بالاست، شلیک نکن! نگاهی به کارهای تایپوگرافیک اریک برندت

مجید عباسی

> بیشتر