نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 33

نظر

آیا معماران باید تایپ را درک کنند؟

اریک اشپیکرمان

این نیمه‌خدای سیاه‌رنگ به زعم برخی معماران ابزاری اضافه بر سازمان و مازاد است و به باور آنها طراحان گرافیک نامعقول و غیرمنطقی هستند، اما رابطه‌ی میان معماری و طراحی گرافیک ریشه‌‌های عمیقی دارد.
وقتی از مردم سؤال می‌شود به کدام حرفه بیش از همه احترام می‌گذارند، همیشه پزشکان به‌خصوص جراحان را در رأس فهرست خود قرار می‌دهند. ما در آلمان پزشکان را -نیمه‌خدایان سفیدپوش- خطاب می‌کنیم؛ برای اینکه وقتی مسأله‌ی مرگ و زندگی در میان است، معمولاً حرف آخر را می‌زنند. در این میان، خیلی از معمارها خود را خدای هر آنچه خداوند خلق نکرده است، می‌دانند. آنها کسانی هستند که خیلی ساده ساختمان‌ها را به اندازه‌ی پهنا، ارتفاع و دلار طراحی می‌کنند. البته همیشه معمارانی بوده‌اند که برای فراهم‌آوردن محیط ساخته‌شده‌ای که خیلی از ما نمی‌توانیم از آن فرار کنیم فروتنی به خرج داده‌اند. اما من با خیلی از آنها برخورد داشته‌ام که جداً باور دارند جواب همه‌ی سؤالات مربوط به طراحی را، در هر کجای دنیا که باشد، می‌دانند. این مسئله آنها را به مشتریان غیرممکنی تبدیل می‌کند که تا به‌حال دیده‌ام.
از آن جایی که معماری درجه‌ی استادی همه‌ی رشته‌های مربوط به طراحی محسوب می‌شود، این-همکاران-در زمینه‌ی طراحی گرافیک هم بسیار صاحب‌نظر هستند بیشتر >

اریک اشپیکرمان

متخصص تاریخ هنر، هنرمند نقاش، طراح تایپ (نسخه‌های ’متا‘، ’آفیسینا‘، ’یونیت‘، ’اینفو‘، ’فیرا‘ و غیره)، طراح معماری اطلاعات، نویسنده، پایه‌گذار استودیوی ’متادیزاین‘ در سال ۱۹۷۹، ’فونت‌شاپ‘ در سال ۱۹۸۹ است. شپیکرمان جوایز متعددی از جمله مدال باشگاه مدیران تایپ (تی‌دی‌سی) و جایزه‌ی یک عمر فعالیت ملی کشور آلمان (۲۰۱۱) و جایزه‌ی افتخاری صنایع سلطنتی بریتانیا (۲۰۰۷) را از آن خود کرده است. وی از شرکای شرکت ’اِدِن‌‌شپیکرمان‘ در برلین، سان‌فرانسیسکو و آمستردام است و در برلین، لندن و سان‌فرانسیسکو زندگی می‌کند. کتابی نیز اخیراً درباره‌ی زندگی و فعالیت‌های حرفه‌ای او به‌نام ’سلام، من اریک هستم.‘ توسط انتشارات گشتالتن ورلگ در سال ۲۰۱۴ به چاپ رسیده است. او هم‌اکنون مشغول برگزاری پ’ی۹۸‌آ‘، کارگاه تجربی لترپرس را در برلین است. e​.spiekermann@de​.edenspiekermann​.com

تایپوگرافی، کارکرد یا شکل

مجید عباسی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

جهان رضا عابدینی

باوند بهپور

> بیشتر

پروژه-1

اکنون هنگامه‌ی تغییر است! به بهانه‌ی طراحی دامون خان‌جان‌زاده برای فونت دیبا

هیربد لطفیان

> بیشتر

پروژه-2

نشان در میان ۱۰۰ مجله‌ی برگزیده‌ی ‪کلاسیک‬ طراحی گرافیک

پگاه احمدی

> بیشتر

طراحی امروز

تایپ آینده: یک گرایش نشانه‌شناختی

پویا احمدی

> بیشتر

رو‌به‌رو‭

تکنولوژی آنقدر هم کارآمد نیست! / روبه‌رو با متیو کارتر

رابرت اَپلتون

> بیشتر

مرجع

تأملی در یک نمایشگاه

فیلیپ برتون

> بیشتر

آرشیو

مروری بر نمایشگاه‌های تایپوگرافی ایرانی

بهزاد متبحری

> بیشتر

گوناگون

دست‌هایم بالاست، شلیک نکن! نگاهی به کارهای تایپوگرافیک اریک برندت

مجید عباسی

> بیشتر