نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۰

نظرـ ۱

دیزاین برای سلامتی: تجسم مولد برای کاهش اضطراب

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

در جوامعی که در آنها بهره‏‌ور بودن بر حضور داشتن ارجحیت دارد، اضطراب موج می‏‌زند. اثرات گسترده و نگران‏‌کننده‏‌ی اضطراب بر سلامت روحی و فیزیولوژیک دانشجویان، تیمی بین‏‌رشته‏‌ای را ترغیب کرد که با استفاده از روش‏‌های تحقیق دیزاین به حل این مشکل بپردازند. ترکیب تخصص‏‌ها در حوزه‏‌های دیزاین بصری، تکنولوژی موسیقی، روان‏شناسی، هنردرمانی و حضور در لحظه، ابزاری دیجیتال را به نام «مودز» پدید آورد.
ابزار دیجیتال «مودز» سه حس بینایی، شنوایی و لامسه را به طرزی رمزآلود، درون‏‌نگرانه و از نظر زیبایی‏‌شناختی پیچیده با هم ترکیب می‏‌کند. از طریق اینتراکشن همه‏‌جانبه، مناظر و چشم‏‌اندازهای دیداری و شنیداری مسحورکننده‏‌ای پدید می‏‌آید که می‏‌تواند اضطراب دانشجویان را کاهش دهد. تجربه‏‌ی «مودز» در ذات خود نوعی ارزش سرگرمی نیز دارد ـ این ویژگی برای درگیر و راضی نگه داشتن کاربران ضروری است. دو نتیجه‏‌ی قابل اندازه‏‌گیری «مودز» عبارتند از: کاهش اضطرابی که خود فرد گزارش می‏‌کند و کاهش ضربان قلب دانشجویان.
اینتراکشن با «مودز» مانند بازی در زمین بازی‌ای پر از تصاویر و صداهای پویاست. کاربر در آغاز یکی از سه محیط دیجیتال را به نام‏‌های بازیابی تمرکز، فرو نشاندن خشم یا نیرو گرفتن انتخاب می‏‌کند و وارد آن می‏‌شود. هر محیط (یا مود) مجموعه‏‌ای منحصربه‏‌فرد از تصاویر و صداها را ارائه می‏‌دهد که به طور خاص برای کاهش اضطراب طراحی شده‏‌اند. مبنای منطقی و کارآمدی این سه حالت در اصول حضور در لحظه و آیورودا، سیستم شفابخشی پنج‏‌هزارساله‏‌ای که در هند باستان ابداع شده است، ریشه دارد. بر اساس آیورودا، بدن پویا و پیوسته در حال تغییر است. تعالیم این مکتب... بیشتر >

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

متولد ۱۹۸۲، طراح گرافیک و ارتباطات، استاد دانشگاه و پژوهش‌گر است و از سال ۲۰۱۴ به‌عنوان ویراستار زبان انگلیسی و نویسنده مقالات گوناگون با مجله‌ی نشان همکاری می‌کند. او فارغ‌التحصیل مدرسه‌ی دیزاین بازل در سوییس و هم اکنون استادیار دپارتمان دیزاین در دانشگاه سینسیناتی است و تجسم داده‌ها، تایپوگرافی، روش‌شناسی دیزاین با تمرکز بر روی «شهروند جهانی» و «تیزهوشی دیزاین» تدریس می‌کند. او پس از فارغ‌التحصیلی برای سفارش‌دهندگان متعددی در نیویورک، سن فرانسیسکو، سیاتل و بخش فرانسوی کوه‌های آلپ کار کرده است. کارهای امیلی در نمایشگاه‌های بین‌المللی نمایش داده شده و در نشریات تخصصی به‌چاپ رسیده است. emily.verba@uc.edu

تکنولوژی دیجیتال و تنوع بیان

میشائیل رنر

> بیشتر

نظرـ۲

اینتراکشن بین انسان و کامپیوتر

امین نصر

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

شجاعتِ صراحت یا آیکُنی گمراه‌کننده؛ درباره‌ی بهزاد متبحری

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

طراحی امروزـ ۱

مادیِ غیر مادی؛ مروری بر آثار طراحیِ مشروطِ استودیو مانیکر

پویا احمدی

> بیشتر

طراحی امروز ـ ۲

وُرتکسِ اپلتون؛ زبان ارتباطات دیداری، شنیداری و متنی

مجید عباسی

> بیشتر

روبه‌رو

ما برای مردم طراحی می‌کنیم!؛ رو‌به‌‌رو با لوک دبلیو، مدیر محصول گوگل

امین نصر

> بیشتر

مرجع

با من حرف بزن؛ پائولا آنتونللی و نمایشگاه‌های اینتراکشن در موما

تکین آغداشلو

> بیشتر

آرشیو

نقطه‌ی اصطکاک؛ جستارهایی در تاریخ نوپای یو‌اِکس دیزاین

پگاه احمدی

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

شبکه‌های کنش ـ واکنش (تقدیم به مریم میرزاخانی)

روشنک کیقبادی

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

رسانه‌‏ی جدید و جدیدتر

تد دیویس/ استفانی برویِر

> بیشتر

در یک نگاه

طبیعت و طراحی محیطی اینتراکشن

مهدی حق‌شناس

> بیشتر