نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۰

طراحی امروز ـ ۲

وُرتکسِ اپلتون؛ زبان ارتباطات دیداری، شنیداری و متنی

مجید عباسی

«من از ایده‌های کهنه می‌ترسم و این را نمی‌فهمم که چرا مردم از ایده‌های نو می‌ترسند.» ــ جان کیج

در یک و نیم دهه‌ی گذشته، همانند همه‌ی دهه‏های پیشین، مهم‏ترین پیشرفت‏ها در حوزه‌ی دیزاین، پارادایم یا الگوی گذشته را دگرگون کرده‌اند و شکاف یا گسستی با سنت به‌وجود آورده‌اند. البته، بیشتر رویدادهای دهه‌ی گذشته ــ با اصلاح و بهبود مفاهیم موجود در سنت‏های مدرنیسم یا پست‏مدرنیسم ــ در ایجاد این گسست مستقیماً نقشی ایفا نکرده‏اند، بلکه زمینه را برای آن مهیا کرده‏اند.
رابرت اپلتون را به‌واسطه‌ی تلاش‌های گسترده‌اش در تحقیق و پژوهش درباره‌ی موسیقی بصری می‌شناسند. او کار حرفه‌ای خود را به‌عنوان یک موزیسین و نوازنده‌ی درام با لستر پنمن در گلاسکو، اسکاتلند ــ فقط وقتی یازده سال داشت ــ آغاز کرد. پس از آن تحصیلات خود را به‌عنوان یک هنرمند ــ طراح ‌ــ موزیسین و البته یک پژوهشگر تکمیل کرد. از سال ۱۹۷۵ تجربیات و مطالعات خود را در سطح جهانی با بزرگان بداهه‌نوازی موسیقی همچون تان آکسلی، جان کیج، اورنت کُلمن و جین‌هی‌کیم ادامه داد. مطالعات او درباره‌ی یک زبان گمشده‌ی بنیادینِ چندرسانه‌ای از طریق موسیقی چند‌مُدالی که بر اساس بداهه‌نوازی بود شروع شد. شخصیت حرفه‌ای اپلتون از یک طراح در نقش مدیر هنری در ساچی اند ساچی و یک موزیسین نیمه‌وقت به یک طراح، هنرمند، آهنگساز و یک پژوهشگر علمی تغییر پیدا کرد، که البته کار ساده‌ای هم نبود. با این تصمیم او فرصت‌‌های یادگیری و پژوهش را به موفقیت مالی و درآمد بیشتر ترجیح داد...

بیشتر >

مجید عباسی

دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی ارتباط تصویری از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او تاکنون استاد مدعو دانشگاه‌های تهران، هنر، سوره و مدرسه‌ی ارتباط بصری ویژه بوده است. وی عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و اتحادیه بین‌المللی طراحی گرافیک (ای.جی.آی)، عضو مؤسس و هیئت تحریریه‌ی مجله‌ی طراحی گرافیک «نشان» و و بنیانگذار «استودیوی دیزاین عباسی» در تهران و تورنتو است، و از سال ۱۳۸۹ سردبیری مجله‌ را به‌عهده‌ دارد. majidabbasi1@gmail.com

تکنولوژی دیجیتال و تنوع بیان

میشائیل رنر

> بیشتر

نظرـ ۱

دیزاین برای سلامتی: تجسم مولد برای کاهش اضطراب

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

نظرـ۲

اینتراکشن بین انسان و کامپیوتر

امین نصر

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

شجاعتِ صراحت یا آیکُنی گمراه‌کننده؛ درباره‌ی بهزاد متبحری

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

طراحی امروزـ ۱

مادیِ غیر مادی؛ مروری بر آثار طراحیِ مشروطِ استودیو مانیکر

پویا احمدی

> بیشتر

روبه‌رو

ما برای مردم طراحی می‌کنیم!؛ رو‌به‌‌رو با لوک دبلیو، مدیر محصول گوگل

امین نصر

> بیشتر

مرجع

با من حرف بزن؛ پائولا آنتونللی و نمایشگاه‌های اینتراکشن در موما

تکین آغداشلو

> بیشتر

آرشیو

نقطه‌ی اصطکاک؛ جستارهایی در تاریخ نوپای یو‌اِکس دیزاین

پگاه احمدی

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

شبکه‌های کنش ـ واکنش (تقدیم به مریم میرزاخانی )

روشنک کیقبادی

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

رسانه‏ی جدید و جدیدتر

تد دیویس/ استفانی برویِر

> بیشتر

در یک نگاه

طبیعت و طراحی محیطی اینتراکشن

مهدی حق‌شناس

> بیشتر