نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 26

طراحی امروز ـ 2

دوئتی برای طراحی؛ نگاهی به آثار گرافیک استودیوی آر

مجید عباسی

پپورتو، دومین شهر بزرگ پرتغال، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپایی است. این شهر در شمال این کشور و در جوار اقیانوس اطلس واقع شده و رودخانه‌ی دورو آن را به دو نیم تقسیم می‌کند. جلوه‌های هنر و معماری نئوکلاسیک و رومانتیک قرون نوزدهم و بیستم، پورتو را به یکی از جذاب ترین چشم اندازهای شهری تبدیل کرده، در عین حال این شهر از هنر و معماری نوین نیز بی نصیب نمانده است. لیزا رامالهو و آرتورو رِبِلو استودیوی طراحی «آر2» را در همین شهر بنیاد گذاشتند. شهری که نماد مجاورت دنیای معاصر و دو قرن گذشته است. پس بسیار بجا بود که این زوج طراح، مدیریت برگزاری گردهمایی طراحی گرافیک معاصر جهان در کنگره‌ی ای. جی. آی 2010  را در این شهر به‌عهده بگیرند.
تجربه‌ی کار مشترک لیزا و آرتور از زمان تحصیل و اجرای پروژه‌های دانشجویی آغاز شد و به عرصه‌ی کار حرفه‌ای رسید. لیزا می گوید: «استودیوی ما خیلی آهسته آهسته کارش را آغاز کرد. از اتاق بسیار کوچک زمان دانشجویی با یک اپل کوادرا  450 و یک چاپگر جوهرافشان کوچک شروع کردیم و پس از آن دفتر کوچکی در منطقه‌ی صنعتی پورتو دست و پا کردیم. درآمدمان را صرف اجاره‌ی مکان و خرید اسکنر کردیم... کم کم جای‌مان را به مکانی بهتر در حومه‌ی آرام شهر تغییر دادیم.» بیشتر >

مجید عباسی

دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی ارتباط تصویری از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او استاد مدعو دانشگاه‌های تهران (دانشکده‌ی هنرهای زیبا)، هنر، سوره و مدرسه‌ی ارتباط بصری ویژه است. عباسی تألیف مقالات متعدد در زمینه‌ی طراحی گرافیک و برگزاری کارگاه‌های مختلف طراحی، سخنران کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی طراحی و نمایشگاه‌های طراحان گرافیک ایران در نقاط مختلف جهان است. عباسی عضو مؤسس و هیئت تحریریه‌ی «نشان» مجله‌ی طراحی گرافیک ایران است که از سال ۱۳۸۹ تاکنون سردبیری بیش از نیمی از شماره‌های منتشر‌شده‌ را به‌عهده داشته است. majidabbasi1@gmail.com

ما می توانیم...

ساعد مشکی

> بیشتر

نظر

تصویر همراه با نوشتار، یک تصویر نیست

مکس کیسمان

> بیشتر

طراح معاصر ایرانی

نصف ديگر جهان؛ مروری بر آثار گرافیک مهدی سعیدی

رنه وانر

> بیشتر

پروژه ـ 1

… و کاردهایشان را جُز از برای قسمت کردن بیرون نیاورند!؛ نگاهی به قلم ویژه

مجید کاشانی

> بیشتر

پروژه ـ 2

پروژه‌های تايپوگرافی واسط؛ هُدا سميتسهوزن ابی‌فارِس

هُدا سميتسهوزن ابی‌فارِس

> بیشتر

طراحی امروز ـ 1

نان -فُرمَت، زمینه ی بازی بصری

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

روبه‌رو

خوانندگان مراقب من هستند؛ گفت‌و‌گوی کامبیز شافعی با جرارد اونگر

کامبیز شافعی

> بیشتر

مرجع

هرب لوبالين: قانون‌شكن

استیون هلر

> بیشتر

آرشیو

«طراحی تايپوگرافيکِ» يان شيكهولد، كتاب راهنمای طراحی مدرن

ريچارد بی. دابلدی

> بیشتر

گوناگون

لایکا، یک تایپ پویا

پویا احمدی

> بیشتر

دریک نگاه

غلبه‌ی حاشیه بر متن

مجید کاشانی

> بیشتر