نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 26

مرجع

هرب لوبالين: قانون‌شكن

استیون هلر

هرب لوبالين قانون‌شكن بود. قانون حروف چاپی را می‌شكست. اين كار تا مدتی راه و روش او بود. لوبالين بی‌ترديد انسجام فرم حروف را رعايت می‌كرد، ولی پی برده بود كه طراحی حروف چاپی فراتر از يك‌دست بودن است. حروف چاپی، مانند همه چيز در دهه‌ی 1960، آماده‌ی گسترش بود، از صفحه‌ی كاغذ به فرهنگ مردمی. لوبالين تابوها و اصول كهنه‌ی طراحی حروف چاپی را با قانون‌شكنی ويران كرد و به حروف چاپی شخصيت بخشيد. مانند گروه‌های راک‌-اند-رولِ آن دوران، پيچ صدای حروف را بالا برد و آن‌ها را به سخن گفتن‌ـ و گاهی آواز خواندن‌ـ واداشت. تصورش سخت است كه طراحی گرافيك بدون قانون‌شكنی لوبالين چه وضعيتی پيدا می‌كرد. بدون شك تغييری رخ می‌داد، ولی آيا تا اين‌ حد هيجان‌انگيز بود؟
تعداد كمی از طراحان گرافيک به اندازه‌ی لوبالين تجسم زيباشناسی زمانه‌ی خويش بوده‌اند. ترديدی نيست كه طراحی گرافيک امريكا از اواخر دهه‌ی 1950 تا اواخر دهه‌ی 1970 در لوبالين خلاصه می‌شود. قريحه‌ی پراكنده‌گزين او به اندازه‌ای بر طراحی تبليغات، طراحی مطبوعات و طراحی بسته‌بندی حاكم بود كه شايد هيچ واژه‌ای برای توصيف اين دوره بهتر از «لوبالينسک» نباشد. شخصاً چنان كشته و مرده‌ی روش او در عمق بخشيدن به صفحه‌ی كاغذ بودم كه مقدار زيادی از تايپوگرافی‌هايم  را در اوايل كار بايد بیشتر >

استیون هلر

دارای کرسی دیزاین در مدرسه‌ی هنرهای بصری نیویورک برای مقاطع فوق‌لیسانس در برنامه‌ی «طراح به‌مثابه مؤلف + کارآفرین» است. او مؤلف بیش از ۱۷۰ عنوان کتاب درباره‌ی دیزاین و فرهنگ عمومی، هم‌چنین نویسنده‌ی مقاله در «بوک ریویو» در روزنامه‌ی «نیویورک تایمز» و مجله‌ی آنلاین «آتلانتیک» است. او نویسنده‌ی «دیلی هلر» و برنده‌ی جایزه‌ی انستیتوی ملی دیزاین سمیت‌سونیان در سال ۲۰۱۱ است. استیون هلر مشاور بین‌المللی تحریریه‌ی مجله‌ی نشان است. sheller@sva.edu

ما می توانیم...

ساعد مشکی

> بیشتر

نظر

تصویر همراه با نوشتار، یک تصویر نیست

مکس کیسمان

> بیشتر

طراح معاصر ایرانی

نصف ديگر جهان؛ مروری بر آثار گرافیک مهدی سعیدی

رنه وانر

> بیشتر

پروژه ـ 1

… و کاردهایشان را جُز از برای قسمت کردن بیرون نیاورند!؛ نگاهی به قلم ویژه

مجید کاشانی

> بیشتر

پروژه ـ 2

پروژه‌های تايپوگرافی واسط؛ هُدا سميتسهوزن ابی‌فارِس

هُدا سميتسهوزن ابی‌فارِس

> بیشتر

طراحی امروز ـ 1

نان -فُرمَت، زمینه ی بازی بصری

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

طراحی امروز ـ 2

دوئتی برای طراحی؛ نگاهی به آثار گرافیک استودیوی آر

مجید عباسی

> بیشتر

روبه‌رو

خوانندگان مراقب من هستند؛ گفت‌و‌گوی کامبیز شافعی با جرارد اونگر

کامبیز شافعی

> بیشتر

آرشیو

«طراحی تايپوگرافيکِ» يان شيكهولد، كتاب راهنمای طراحی مدرن

ريچارد بی. دابلدی

> بیشتر

گوناگون

لایکا، یک تایپ پویا

پویا احمدی

> بیشتر

دریک نگاه

غلبه‌ی حاشیه بر متن

مجید کاشانی

> بیشتر