نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 26

گوناگون

لایکا، یک تایپ پویا

پویا احمدی

تایپ همواره عنصری ایستا و ابزاری برای انتقال مفاهیم تلقی شده و شکل ظاهری آن منحصراً متأثر از نگرش طراح حروف و حروفچین‏ بوده است؛ چرخه ای مشخص بین نویسنده، طراح و مخاطب. با ظهور ابزار الکترونیک این چرخه تا حدودی شکسته شد. اکنون نیاز لحظه‌ای مخاطب نیز تأثیری مستقیم بر این چرخه دارد (برای مثال ابزار الکترونیک هوشمند). اما حتی این قابلیت‌ها در مقایسه با تحولاتی که در حیطه‌ی تصویر انجام شده بسیار محدود به نظر می‌رسند. گرایش سازمان یافته‌ی کارل گرشنر جهت طراحی یک سیستم جامع که قادر به تولید کردن محدوده‌ی وسیعی از راه حل‌های طراحی توسط دستورالعمل‌های رایانه‌ای است، بدون شک گامی بزرگ در جهت استفاده‌ی بهینه از یک خانواده‌ی تایپ است. در حالی که نیکلاس کونز (طراح حروف) و مایکل فلوکیگر (طراح/برنامه نویس) پروژه‌ی خود تحت عنوان «لایکا» را با هدف بهره‌گیری از تمامیت یک خانواده‌ی تایپ آغاز کرده‌اند. مایکل ـ متولد شهر بازل ـ و نیکلاس ـ متولد شهر زوریخ ـ در سال 2006 م در دانشگاه هنر برن ثبت نام کردند و اولین گام‌ها در طراحی فونت لایکا را در این دانشگاه برداشتند. در سال 2009 مایکل در رشته‌ی طراحی ارتباطات مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه هنر برن شرکت کرد و بطور همزمان نیکلاس مشغول به کار بعنوان طراح گرافیک در این دانشگاه شد. از آن پس، نیکلاس و مایکل پروژه‌ی لایکا را... بیشتر >

پویا احمدی

تایپوگرافر و مدیر هنری مستقر در شهر شیکاگو است. او پروفسور دیزاین و عضو هیات علمی در دانشگاه ایلینوی در شیکاگو، و از سال ۲۰۱۰ عضو هیأت تحریریه مجله نشان بوده است. آثار او در مجلات و نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله ای.آی.جی.ای، کلوپ طراحان تایپ نیویورک، دوسالانه‌ی دیزاین مسکو، و مجله‌های ایتس نایس دَت، گرافیک، گرافیس، اِتَپ، آی.‌آن.دیزاین و… به‌نمایش درآمده است. او فارغ‌التحصیل در مقطع فوق لیسانس از مدرسه دیزاین بازل و دانشگاه ایلینوی است. pouyahmadi@gmail.com

ما می توانیم...

ساعد مشکی

> بیشتر

نظر

تصویر همراه با نوشتار، یک تصویر نیست

مکس کیسمان

> بیشتر

طراح معاصر ایرانی

نصف ديگر جهان؛ مروری بر آثار گرافیک مهدی سعیدی

رنه وانر

> بیشتر

پروژه ـ 1

… و کاردهایشان را جُز از برای قسمت کردن بیرون نیاورند!؛ نگاهی به قلم ویژه

مجید کاشانی

> بیشتر

پروژه ـ 2

پروژه‌های تايپوگرافی واسط؛ هُدا سميتسهوزن ابی‌فارِس

هُدا سميتسهوزن ابی‌فارِس

> بیشتر

طراحی امروز ـ 1

نان -فُرمَت، زمینه ی بازی بصری

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

طراحی امروز ـ 2

دوئتی برای طراحی؛ نگاهی به آثار گرافیک استودیوی آر

مجید عباسی

> بیشتر

روبه‌رو

خوانندگان مراقب من هستند؛ گفت‌و‌گوی کامبیز شافعی با جرارد اونگر

کامبیز شافعی

> بیشتر

مرجع

هرب لوبالين: قانون‌شكن

استیون هلر

> بیشتر

آرشیو

«طراحی تايپوگرافيکِ» يان شيكهولد، كتاب راهنمای طراحی مدرن

ريچارد بی. دابلدی

> بیشتر

دریک نگاه

غلبه‌ی حاشیه بر متن

مجید کاشانی

> بیشتر