نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 26

طراحی امروز ـ 1

نان -فُرمَت، زمینه ی بازی بصری

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

نان- فُرمت نام مشترک دو شريک طراح خوش ذوق و پرشور است كه در دو نقطه‌ی جهان، نروژ و ايالات متحده، استقرار دارند. اين دو مدير، جان فرس و كيل اِكهورن، بيش از ده سال است كه با يكديگر كار می‌كنند. عجيب نيست كه هر دوی آن‌ها در خانواده‌هايی هنری بزرگ شده‌اند. پدر جان مجسمه‌ساز و مبل‌ساز بود و پدر كيل طراح معمار. از سال 2001، جان و كيل موفق شده‌اند بطور مداوم آثاری تازه خلق کرده و همواره به دنبال الهامات و شيوه‌های گوناگون توليد محصولات طراحی باشند.
عنوان نان- فُرمت ريشه در مقاله‌ای دارد از اِميگره، مجله‌ی مشهور امريكايی كه اكنون ديگر چاپ نمی‌شود. اين شماره‌ی خاص از زوال آتی فرمت دی‌وی‌دی سخن می‌گفت, مبنی بر اين‌كه روزی يک شكل بدون فُرمت اسطوره‌ای غالب خواهد شد. جان و كيل در واقع می‌کوشند از هر رويه‌ای كه ممكن است آن‌ها را در قالب گونه‌ای سبک قرار دهد دوری کنند، لذا، عنوان نان فُرمت كاملاً برازنده‌ی ايشان است. سبک‌های ايشان بی‌ثبات است و آن‌ها مصمم هستند خود را به تعداد ممكن بازابداع كنند تا جايی كه از افتادن در ورطه‌ی هر گونه خط رفتاری يا تعريف منجز از سبک اجتناب کنند. در واقع، با كوچک‌ترين آگاهی از اين‌كه اثرشان برای مجله‌ی وايِر ممكن است كمی تكراری شده باشد، بلافاصله آن پروژه را بطور كامل به ديگری واگذار كردند. نان-فرمت بیشتر >

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

متولد ۱۹۸۲، طراح گرافیک و ارتباطات، استاد دانشگاه و پژوهش‌گر است و از سال ۲۰۱۴ به‌عنوان ویراستار زبان انگلیسی و نویسنده مقالات گوناگون با مجله‌ی نشان همکاری می‌کند. او فارغ‌التحصیل مدرسه‌ی دیزاین بازل در سوییس و هم اکنون استادیار دپارتمان دیزاین در دانشگاه سینسیناتی است و تجسم داده‌ها، تایپوگرافی، روش‌شناسی دیزاین با تمرکز بر روی «شهروند جهانی» و «تیزهوشی دیزاین» تدریس می‌کند. او پس از فارغ‌التحصیلی برای سفارش‌دهندگان متعددی در نیویورک، سن فرانسیسکو، سیاتل و بخش فرانسوی کوه‌های آلپ کار کرده است. کارهای امیلی در نمایشگاه‌های بین‌المللی نمایش داده شده و در نشریات تخصصی به‌چاپ رسیده است. emily.verba@uc.edu

ما می توانیم...

ساعد مشکی

> بیشتر

نظر

تصویر همراه با نوشتار، یک تصویر نیست

مکس کیسمان

> بیشتر

طراح معاصر ایرانی

نصف ديگر جهان؛ مروری بر آثار گرافیک مهدی سعیدی

رنه وانر

> بیشتر

پروژه ـ 1

… و کاردهایشان را جُز از برای قسمت کردن بیرون نیاورند!؛ نگاهی به قلم ویژه

مجید کاشانی

> بیشتر

پروژه ـ 2

پروژه‌های تايپوگرافی واسط؛ هُدا سميتسهوزن ابی‌فارِس

هُدا سميتسهوزن ابی‌فارِس

> بیشتر

طراحی امروز ـ 2

دوئتی برای طراحی؛ نگاهی به آثار گرافیک استودیوی آر

مجید عباسی

> بیشتر

روبه‌رو

خوانندگان مراقب من هستند؛ گفت‌و‌گوی کامبیز شافعی با جرارد اونگر

کامبیز شافعی

> بیشتر

مرجع

هرب لوبالين: قانون‌شكن

استیون هلر

> بیشتر

آرشیو

«طراحی تايپوگرافيکِ» يان شيكهولد، كتاب راهنمای طراحی مدرن

ريچارد بی. دابلدی

> بیشتر

گوناگون

لایکا، یک تایپ پویا

پویا احمدی

> بیشتر

دریک نگاه

غلبه‌ی حاشیه بر متن

مجید کاشانی

> بیشتر