نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 26

آرشیو

«طراحی تايپوگرافيکِ» يان شيكهولد، كتاب راهنمای طراحی مدرن

ريچارد بی. دابلدی

در سال 1933 كه يان شيكهولد (1902ـ 1974) وارد سوئيس شد، سخن‌گوی اصلی تايپوگرافی نو بشمار می‌رفت و در اين حوزه چهره‌ای پيشگام بود. او پيش از آن صفحه‌آرايی نامتقارن، تايپوگرافی حروف بدون پایه، و روش‌های تايپوگرافيکِ ساختارگرا را در مقاله‌اش با عنوان «تايپوگرافی مقدماتی» (1925) و در نخستين كتابش «تايپوگرافی نو»(1928) شرح داده بود. شيكهولد و همسرش اديت در اوايل سال 1933، كمی پس از آن‌كه نازی‌ها به قدرت رسيدند، در مونيخ دستگير شدند. نازی‌ها شيكهولد را به بهانه‌ی حفظ جانش بازداشت كردند و او را به دليل گرايشات به ‌اصطلاح كمونيستیِ نوشته‌هايش و ارتباطش با انجمن آموزشی اتحاديه صنفی ناشران آلمان، «بلشويک فرهنگی» خواندند. شيكهولد و همسرش با پسر چهارساله‌شان پِتِر از مونيخ گريختند و به سوئيس مهاجرت كردند. دكتر هرمان كينتسله، مدير دانشكده‌ی هنر و صنايع دستی بازل در سوئيس، به اصرار يكی از روزنامه‌نگاران حوزه‌ی طراحی گرافيک به نام هانس اكشتاين (1898 ـ 1986) كرسی تدريسی در اين دانشكده را به شيكهولد پيشنهاد كرد و ترتيبی داد كه نصف روز در هفته بعنوان طراح تايپوگرافی برای مؤسسه‌ی چاپ و نشر بِنو شوابه كار كند... بیشتر >

ريچارد بی. دابلدی

rdoubleday@lsu.edu

ما می توانیم...

ساعد مشکی

> بیشتر

نظر

تصویر همراه با نوشتار، یک تصویر نیست

مکس کیسمان

> بیشتر

طراح معاصر ایرانی

نصف ديگر جهان؛ مروری بر آثار گرافیک مهدی سعیدی

رنه وانر

> بیشتر

پروژه ـ 1

… و کاردهایشان را جُز از برای قسمت کردن بیرون نیاورند!؛ نگاهی به قلم ویژه

مجید کاشانی

> بیشتر

پروژه ـ 2

پروژه‌های تايپوگرافی واسط؛ هُدا سميتسهوزن ابی‌فارِس

هُدا سميتسهوزن ابی‌فارِس

> بیشتر

طراحی امروز ـ 1

نان -فُرمَت، زمینه ی بازی بصری

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

طراحی امروز ـ 2

دوئتی برای طراحی؛ نگاهی به آثار گرافیک استودیوی آر

مجید عباسی

> بیشتر

روبه‌رو

خوانندگان مراقب من هستند؛ گفت‌و‌گوی کامبیز شافعی با جرارد اونگر

کامبیز شافعی

> بیشتر

مرجع

هرب لوبالين: قانون‌شكن

استیون هلر

> بیشتر

گوناگون

لایکا، یک تایپ پویا

پویا احمدی

> بیشتر

دریک نگاه

غلبه‌ی حاشیه بر متن

مجید کاشانی

> بیشتر