فتح دنيای مغرب زمين توسط طراحان گرافيک ايران، كه مرتضی مميز و شاگردان برجستهاش آن را به دقت طراحی و اجرا کرده بودند، در بهار سال 2001 به آرامی و با گشايش نمايشگاه پوسترهای تجربی طراحان گرافيک ايران در موزهی هنرهای معاصر تهران آغاز شد. همانطور كه مميز در مقدمهی كاتالوگ نمايشگاه توضيح داده بود، برگزاری اين نمايشگاه مسألهی «بودن يا نبودن» بود، و نيز اگر بخواهيم با واژگان نظامی آن را توصيف كنيم، همچون بررسی فهرست اسامی و حضور و غیاب سربازان پیش از آغاز حمله به دشمن بود. كاتالوگ مزبور حاوی يكی از کارهای مهدی سعیدی است كه در آن زمان بیست ساله بود. در اين اثر، دستی برافراشته ترسيم شده است كه سه سال بعد به شكلی قابل توجه به پوستر مشهور «طراحی دست آزاد» ديويد تارتاكوور تبديل شد.
توفيق غیرمنتظره با نمايشگاه پوستر «فرياد ايرانی» در نوامبر 2002 در اشيرولِ فرانسه روی داد. برگزاركنندهی اين نمايشگاه اَلن لوکرنک بود كه طراحی پوستر ایرانی و طراحان ایرانی آن را به بازدیدکنندگانی كه نمايشگاه اينترنتی پوسترهای ايرانی را در وب سایت من ـ پوسترپیج ـ از دست داده بودند، به دنيای غرب معرفی كرد.
اولين آشنايی من با اثری از مهدی سعیدی، كه تا آن زمان اسمش را نشنيده بودم، در پنجمين
بیشتر >