نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 33

سرمقاله‭

تایپوگرافی، کارکرد یا شکل

مجید عباسی

نوشتن و خواندن بخش‌های جدایی‌ناپذیر زبان هستند. واژه‌ها به صورت شکل‌هایی از حروفِ به‌‌هم پیوسته در قالب شکل‌های متنوع، جلوِ چشمان ما قرار می‌گیرند و مفاهیم را بیان می‌کنند. ما چه حرف بزنیم، چه بخوانیم و چه بنویسیم، بدین معنی است که ارتباط برقرار می‌کنیم. بنابراین تایپوگرافی- که علاوه بر جنبه‌ی ادبی و نوشتاری دارای جنبه‌ی بصری‌اش نیز هست- ذاتاً به ارتباطات  مربوط می‌شود. اریک گیل در مقاله‌ی مشهور خود درباره‌ی تایپوگرافی می‌نویسد: «واژه‌ها نشانه‌هایی برای آواها هستند... حروف تصویر نیست و چیزی ارائه نمی‌کند. منظورمان از حروف به هیچ عنوان نوشتار تصویری و هیروگلیف نیست.»
به معنای بسیار ساده تایپوگرافی سیستم نوشتاری با حروف از پیش‌ طراحی‌شده‌ی مشخص است. تایپوگرافی یا چیدمان طراحی‌شده‌ی حروف به ساخت حروف قابل جابه‌جایی و چاپ آن با ماشین چاپ برمی‌گردد. اما آیا تا قبل از آن، حروف و چیدن آنها تایپوگرافی محسوب نمی‌شد؟ ولفگانگ واینگارت ‪ اعتقاد دارد هر چیزی که با حروف خلق می‌شود، تایپوگرافی است. بنابراین نسخ خطی قدیمی، دیوارنوشته‌های حجاری‌شده و کتیبه‌های گلی باستانی، دست‌نوشته‌ها و گرافیتی‌های امروزین هم به‌دلیل خلق شکل‌هایی از حروف، داخل این تعریف خواهند گنجید. تایپوگرافی هسته‌ی اصلیِ دیزاین در ارتباطات بصری است

بیشتر >

مجید عباسی

دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی ارتباط تصویری از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او استاد مدعو دانشگاه‌های تهران (دانشکده‌ی هنرهای زیبا)، هنر، سوره و مدرسه‌ی ارتباط بصری ویژه است. عباسی تألیف مقالات متعدد در زمینه‌ی طراحی گرافیک و برگزاری کارگاه‌های مختلف طراحی، سخنران کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی طراحی و نمایشگاه‌های طراحان گرافیک ایران در نقاط مختلف جهان است. عباسی عضو مؤسس و هیئت تحریریه‌ی «نشان» مجله‌ی طراحی گرافیک ایران است که از سال ۱۳۸۹ تاکنون سردبیری بیش از نیمی از شماره‌های منتشر‌شده‌ را به‌عهده داشته است. majidabbasi1@gmail.com

نظر

آیا معماران باید تایپ را درک کنند؟

اریک اشپیکرمان

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

جهان رضا عابدینی

باوند بهپور

> بیشتر

پروژه-1

اکنون هنگامه‌ی تغییر است! به بهانه‌ی طراحی دامون خان‌جان‌زاده برای فونت دیبا

هیربد لطفیان

> بیشتر

پروژه-2

نشان در میان ۱۰۰ مجله‌ی برگزیده‌ی ‪کلاسیک‬ طراحی گرافیک

پگاه احمدی

> بیشتر

طراحی امروز

تایپ آینده: یک گرایش نشانه‌شناختی

پویا احمدی

> بیشتر

رو‌به‌رو‭

تکنولوژی آنقدر هم کارآمد نیست! / روبه‌رو با متیو کارتر

رابرت اَپلتون

> بیشتر

مرجع

تأملی در یک نمایشگاه

فیلیپ برتون

> بیشتر

آرشیو

مروری بر نمایشگاه‌های تایپوگرافی ایرانی

بهزاد متبحری

> بیشتر

گوناگون

دست‌هایم بالاست، شلیک نکن! نگاهی به کارهای تایپوگرافیک اریک برندت

مجید عباسی

> بیشتر