نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 24

زمستان 1389

ویژه‌ی طراحی بسته‌بندی

با مطالبی از پویا احمدی، علی افسرپور، تهمتن امینیان، بهروز حریری، شیما خاکی، کامبیز شافعی، مجید عباسی، ستاره شمعدانی، رزا شهسواری، مجید کاشانی، امیلی کینگ و یولیوس وایتمان.

خارج از محدوده

علی رشیدی

قابلیت تجزیه و بازگشت به چرخه‌ی طبیعت، سبکی، پایداری و هم‌سویی با محیط زیست، واژه‌هایی هستند که امروزه در صنایع بسته‌بندی بیشتر و بیشتر به گوش می‌رسند، چرا که بسته‌بندی از صنایع حساس برای پیشبرد انقلاب سبز محسوب می‌شود.  در راستای رشد صنایعی چون صنایع غذایی سبز، مواد شوینده‌ی سبز، خودروهای سبز، انرژی سبز و غیره، صنعت بسته‌بندی نیز به سمت صنعتی سبز سوق پیدا می‌کند، روز به روز بر تعداد صاحبان صنایع، طراحان و دست اندرکاران صنعت بسته‌بندی، که رویکردهایی در حفاظت از محیط زیست دارند، افزوده می‌شود و تولیدات سبز و بازیافتنی در بازار جایگاه ارزشمندتری پیدامی‌کنند... > بیشتر

نظر

طراحی بسته‌بندی و پایداری و مسیر پیش رو

یولیوس وایتمان

شکسپیر می‌گوید: «بودن یا نبودن، مسئله این است». به گمان من، این کلمات جاودانه‌ی شکسپیر فقط با مختصری دستکاری، امروز در سیاست پایداری، شرح سناریوی فعلی هستند: «بودن یا تظاهر به بودن. مسئله‌ی واقعی این است!» به عقیده‌ی من، این دست‌کم مسئله‌ی شرکت‌ها و حکومت‌هایی است که تقریباً درمورد همه‌چیز سیاستی مبتنی بر پایداری اتخاذ می‌کنند و در حوزه‌ی کالاهای مصرفی، طراحی بسته‌بندی بخش مهمی از این سیاست است. ماجرا با نشان‌های گیج‌کننده‌ای شروع می‌شود که روی هر آنچه می‌خریم، وجود دارد. وجود نشان قابل بازیافت روی بیشتر کالاها نه به این معنی است که با آن کالا چه می‌توانید ... > بیشتر

طراح معاصر ایرانی

دنیای غیرمنتظره‌ی پدرام حربی

کامبیز شافعی

پدرام حربی به نسلی از طراحان گرافیک ایران تعلق دارد که در سال‌های انقلاب به دنیا آمده‌اند. کودکی این نسل عموما با 8 سال جنگ ایران و عراق هم زمان بوده است. در این دوران شرایط جنگ و نبود ارتباط مستقیم با جوامع غربی و بخصوص کشورهای اروپایی، حرفه‌ی طراحی گرافیک را دستخوش رکودی نسبی کرده بود. در این شرایط رکود اقتصادی و فرهنگی، در کنار طراحانی که بصورت فردی کار می‌کردند، تنها چند آژانس طراحی گرافیک و تبلیغات در تهران مشغول به کار بودند و به طبع گروه بسیار کمی از افراد علاقمند به طراحی گرافیک امکان کار در این مجموعه‌ها را داشتند. با پایان یافتن جنگ در سال 1367 و بازگشت نسبی... > بیشتر

پروژه ـ 1

بسته‌بندی‌های «ب.آ»

تهمتن امینیان

طراحی بسته‌بندی‌های مواد غذایی آماده‌ی «ب.آ»، 1389 / مدت زیادی نیست که برند «ب.آ» با بسته‌بندی‌های جذابش در بازار محصولات مشابه خودنمایی می‌کند. در طراحی بسته‌بندی محصولات «ب.آ» نکته‌ی اصلی قابل توجه، یونیفورم سازی و ایجاد یکپارچگی در عکاسی و طراحی بسته‌بندی‌ها جهت زیباتر شدن و بهتر دیده شدن محصول در قفسه‌ی خرید فروشگاه و در نهایت کمک به ایجاد تصویر مناسب در ذهن مصرف کننده از این برند بوده است. معمولا پیاده‌سازی این دیدگاه برای محصولاتی با تنوع بالا (25 محصول)، خطر ایجاد یکنواختی در طراحی تک تک محصولات را به همراه دارد. در طراحی این بسته‌بندی‌ها هوشمندی طراح برای... > بیشتر

پروژه ـ 2

پروژه‌ی طراحی بسته‌بندی سی‌دی‌های نشر ماه‌ریز، 1387 ـ 1389

تهمتن امینیان

نشر ماه‌ریز با همکاری نادر طبسیان و ساعد مشکی از سال 1378 آغاز به کار کرد. ساعد مشکی به‌عنوان مدیر هنری این مجموعه با خلق آثاری متفاوت، دوره‌ی پراهمیت و مورد توجهی را بوجود آورد. این همکاری تا سال 1383 ادامه داشت تا پس از جدایی مشکی، نشر ماه‌ریز دوران کمکاری خود را آغاز کند. در این دوران ماه‌ریز کار خود را با طراحانی چون ابوالفضل شاهی و نگار فرجیانی و... ادامه می‌دهد. از اواخر سال 1386، ایمان صفایی به ماه‌ریز می‌پیوندد تا طراحی گرافیک محصولات این مجموعه را دستخوش تغییرات بنیادین کرده و رنگ و بوی جدیدی به آن بدهد. این محصولات معمولا در غالب تک اثر (کتاب یا سی‌دی) و یا مجموعه... > بیشتر

طراحی امروز

لمس کردن حواس پنج‌گانه و نفس‌گرایی کردولا الساندری و طراحی‌هایش برای بسته‌بندی

علی افسرپور

“ابَر زن” زنی است که هم زمان با رسیدگی به امور منزل به شغل و حرفه‌ی خود نیز بپردازد. این یک تعریف منطقی است اما نگاه امروزی به زن توصیف دیگری از ابَر زن دارد: زنی که جواهرات گوچی به خود می‌آویزد، کفش پاشنه بلند می‌پوشد، زمان را از روی ساعت کارتیه می‌خواند، اتومبیل پورش می‌راند و فکر می‌کند “کوـ کینگ” و “فاـ کینگ” شهرهایی در چین هستند! کوردولا الساندری در مورد سفارشی که موزه‌ی میراث فرهنگی هنگ کنگ با موضوع “ابَرزن” به او داده بود، این نگاه طنزگونه را به‌کار گرفت، تا این واقعیت تلخ را در قالب سه پوستر به تصویر بکشد. درست در همان، سال دانشگاه هنرهای زیبای زاربروکن او را به‌عنوان استاد... > بیشتر

روبه‌رو

آنیتا کونز، قدرت تصویرگری

مجید عباسی

آنیتا کونز، تصویرساز کانادایی متولد شهر تورنتو، در طول زندگی هنری‌اش در شهرهای لندن، نیویورک و تورنتو زندگی کرده است. او فعالیتش را بیشتر به کار با مجلات و استودیوهای طراحی، ناشران کتاب و آژانس‌های تبلیغاتی در آلمان، ژاپن، سوئد، نروژ، کانادا، افریقای جنوبی، هلند، پرتقال، فرانسه و انگلستان متمرکز کرده است. در نشریات گوناگون تخصصی در سوئیس، ایالات متحده، ژاپن، کانادا و کره‌ی جنوبی مقالات مختلفی در باره‌ی او و آثارش نوشته شده است. او خالق بسیاری از روی جلدهای مجلات شناخته شده مانند رولینگ استونز، نیویورکر، تایم، نیوزویک، آیدیا، نیویورک تایمز و بیش از پنجاه ناشر کتاب بوده است و هرکس که... > بیشتر

مرجع

اَلن فلچر: زیستن با طراحی

امیلی کینگ

اَلن فلچر پدر طراحی گرافیک بریتانیاست. او از طریق شرکت‌هایش ـ فلچر/ فوربز/ گیل، کرازبی/ فلچر/ فوربز و بعدها پنتاگرام ـ انقلابی در کار و حرفه‌ی ارتباطات بصری بوجود آورد. فلچر بریتانیا را با طراحی گرافیکِ تأثیرگذار و مبتنی بر ایده آشنا کرد و کمک کرد تا طراحی از یک زائده‌ی تزئینی به عنصری مهم در زندگی هویت سازمانی و عمومی تبدیل شود. تا آن‌جا که به فلچر مربوط می‌شد، نقطه‌ی آغاز یک کار نه چگونگی، بلکه چرایی انجام آن بود. ویژگی رویکرد حرفه‌ای او کمال‌طلبی و نظمی بود که در طول پنجاه سال کارش هیچ انعطافی در آن بوجود نیامد. ریچارد اشلاگمن، صاحب انتشارات فیدان ـ همان ناشر آثار هنری که فلچر از 1993... > بیشتر

گوناگون

ایده‌ای درون جعبه!؛ طراحی‌های بسته‌بندیِ استودیو زواِلف

پویا احمدی

مرزهای طراحی بسته‌بندی تا چه حد قابل گسترش هستند؟ اگر طراحیِ یک بسته‌بندی به ازای ملاحظات تجاری و الزامات اولیه‌ی محصولات براساس مفاهیم و ایده‌های نوآورانه شکل گرفته باشد، چه؟ در طی دو دهه‌ی گذشته، طراحی بسته‌بندی، چه به‌لحاظ گونه‌ی مواد استفاده شده در بسته‌بندی و چه از جنبه‌ی طراحی، دستخوش تغییرات عمده‌ای شده است. بسته‌بندی‌ها دیگر تنها ظرفی برای محصولات نیستند، بلکه روشی برای برقرار کردنِ ارتباط با مخاطبین هستند. امروزه بسته‌بندی‌ها هرچه بیشتر سعی در یکی شدن با محصولات و تبدیل شدن به بخشی جدایی‌ناپذیر از آن‌ها دارند. گونه‌‌ی خاصی از بسته‌بندی‌ها مانند کاست‌ها... > بیشتر