نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 24

سرمقاله

خارج از محدوده

علی رشیدی

قابلیت تجزیه و بازگشت به چرخه‌ی طبیعت، سبکی، پایداری و هم‌سویی با محیط زیست، واژه‌هایی هستند که امروزه در صنایع بسته‌بندی بیشتر و بیشتر به گوش می‌رسند، چرا که بسته‌بندی از صنایع حساس برای پیشبرد انقلاب سبز محسوب می‌شود. 
در راستای رشد صنایعی چون صنایع غذایی سبز، مواد شوینده‌ی سبز، خودروهای سبز، انرژی سبز و غیره، صنعت بسته‌بندی نیز به سمت صنعتی سبز سوق پیدا می‌کند، روز به روز بر تعداد صاحبان صنایع، طراحان و دست اندرکاران صنعت بسته‌بندی، که رویکردهایی در حفاظت از محیط زیست دارند، افزوده می‌شود و تولیدات سبز و بازیافتنی در بازار جایگاه ارزشمندتری پیدامی‌کنند. 
این صنایع از مواد اولیه‌ای استفاده می‌کنند که قابلیت بازیافت، پایداری و بازگشت به چرخه‌ی طبیعت را داشته باشند. پایداری مواد به‌درستی یکی از بحث‌های مهم صنایع امروزیست و تاثیرات مثبت استفاده از این مواد به سرعت از مرزهای جغرافیایی و فرهنگی گذشته و فراگیرمی‌شود.
گرم شدن کره‌ی زمین، مصرف بی رویه‌ی منابع محدود انرژی و نگرانی‌هایی از این دست منجر به رشد سبزگرایی در صنعت می‌شوند. همچنان که زندگی مدرن به رقابت میان برندها دامن می‌زند، نیاز به ایجاد تنوع بیشتر >

علی رشیدی

پس از اتمام تحصیلات در کالج هنری کالیفرنیا، به عنوان طراح و مدیر هنری در بخش انتشارات دانشگاه برکلی مشغول بکار شد. در سال 1365 دفتر طراحی شخصی خود را در شهر اکلند کالیفرنیا تاسیس نمود. در سال 1369 به ایران آمد و شرکت داروگ بین‌الملل را با کمک شرکا دایر نمود. او تجربه ی ۲۷ سال تدریس در دانشگاه هنر و دانشگاه تهران را دارد. رشیدی از موسسین مجله ی نشان بوده و عضو انجمن طراحان آمریکا و کلوپ بین المللی مدیران هنری می باشد. او همچنین ریاست انجمن طراحان گرافیک ایران را از سال ۱۳۹۱تا ۱۳۹۴ به عهده داشت. ali.rashidi@daarvag.com

نظر

طراحی بسته‌بندی و پایداری و مسیر پیش رو

یولیوس وایتمان

> بیشتر

طراح معاصر ایرانی

دنیای غیرمنتظره‌ی پدرام حربی

کامبیز شافعی

> بیشتر

پروژه ـ 1

بسته‌بندی‌های «ب.آ»

تهمتن امینیان

> بیشتر

پروژه ـ 2

پروژه‌ی طراحی بسته‌بندی سی‌دی‌های نشر ماه‌ریز، 1387 ـ 1389

تهمتن امینیان

> بیشتر

طراحی امروز

لمس کردن حواس پنج‌گانه و نفس‌گرایی کردولا الساندری و طراحی‌هایش برای بسته‌بندی

علی افسرپور

> بیشتر

روبه‌رو

آنیتا کونز، قدرت تصویرگری

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع

اَلن فلچر: زیستن با طراحی

امیلی کینگ

> بیشتر

گوناگون

ایده‌ای درون جعبه!؛ طراحی‌های بسته‌بندیِ استودیو زواِلف

پویا احمدی

> بیشتر