نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۳۵

زمستان ۱۳۹۴ - بهار ۱۳۹۵

ویژه‌ی استودیوهای دیزاین

با مطالبی از پگاه احمدی، علی بختیاری، ماریو پیاتزا، وانینا پینتر، سینا دادخواه، مسعود سپهر، مجید عباسی، علیرضا فانی، مجید کاشانی، روشنک کیقبادی، مارشا لازِن، نژده هوانسیان، امیلی وربا فیشر

«‬استوديو»ها‭ ‬یا‭ ‬کارگاه‌های‭ ‬گرافیک

مسعود سپهر

«استوديو»، «آتليه»، «كارگاه»، «دفتر»، موضوع اين است كه هر نامی به محل کارمان اطلاق کنیم، باز مطمئن نخواهیم بود كه مخاطب متوجه می‌شود ما در آنجا به‌طور دقیق به چه كاری اشتغال داریم. روشن‏‌تر گفته شود، مخاطب ایرانی درست نمی‌داند در این محل با چه روندِ کاری روبرو خواهد بود و سیر جریان اداری و اجرایی کار از آغاز تا پایان در این محل کار از چه قرار است؛ البته این واژه‌ها اگر بین خودمان یا گروه اندکی از مخاطبان خاص مطرح شود معنا دارد، اما در سطح جامعه معمولاً بهتر می‌بینیم که خیال‌مان را راحت کنیم و بگوییم «دفتر کار». پيشينه‏‌ی فرهنگ و هنرهاى تجسمى ايران در جهان شناخته‌ ‏شده است و نهادهايى كه امروز در ايران به آموزش گرافيک اختصاص دارند در هر دو س... > بیشتر

طراحی‭ ‬معاصر‭ ‬ایرانی

استودیو‭ ‬کارگاه

علی‭ ‬بختیاری

چه طور یاد گرفتیم که نترسیم و عاشق یک زیرزمین باشیم استودیو کارگاه، زیرزمینی یکصد ــ یکصد و چند متری است، واقع در مرکز شهر تهران، میدان فاطمی، کمی پایین‌تر ازمیدان گل‌ها؛ مکانی که ازچهارده سال پیش توسط دو سه همکلاسی دانشگاه سوره فعالیت خود را در طراحی گرافیک آغاز کرده و این روزها تعداد دوستانم در آنجا دو رقمی شده است. فضای کارگاه یک سالن یکپارچه بدون دیوار است و همه‌ در کنار هم کار می‌کنند. در و دیوار – به غیر از قسمتی کوچک – از نقاشی، پوستر، مواد بازیافتی و کمی از تولیدات خود کارگاه پُر شده است. کنار پلکان ورودی کارگاه، انباری کوچکی وجود دارد و شایعه است که در این انباری نیروهای بی‌آزار ... > بیشتر

پروژه ـ ۱

استودیومرکزی؛‭ ‬یک‭ ‬قصه‌ی‭ ‬غیرمرکزی

سینا‭ ‬دادخواه

دیگران درباره‌شان می‌گویند نام استودیو را از استان زادگاه‌شان گرفته‌اند، خودشان اما این فرضیه را نه تأیید می‌کنند نه تکذیب! سعید و محسن فروتن قبل از آن که در سال ۱۳۹۰ تصمیم بگیرند استودیومرکزی را برپا کنند، مدت‌ها با هم کار کرده بودند. عموزاده‌ها از چم‌وخم کار یکدیگر آگاه بودند وعلایق و استادان مشترک داشتند. روحیه، سبک، حتی نحوه برخوردشان با مشتریان متفاوت است. یکی‌شان پر از اید‌ه‌های خلاق ناگهانی است و آخرین یافته‌های تکنولوژیک را دنبال می‌کند و دیگری دوست دارد هویت‌سازی بصری را جدی‌تر بگیرد. ‌آن‌ها فکر می‌کنند ترکیب‌ متضادشان می‌تواند به توانایی‌های‌شان اضافه کند... > بیشتر

پروژه‭ ‬ـ‭ ‬۲

فراتر‭ ‬از‭ ‬انتظار‭

علیرضا‭ ‬فانی

می‌گویند دیزاین بر پایه‌ی یک تفکر و فلسفه‌ی کلی پدید آمده است که هدف آن ارائه‌‏ی راه‌حل‌هایی برای بخشی از مشکلات جوامع بشری یا ساده و روان‌تر کردن آنهاست. این تفکر دارای ارزش‌ها و ظرفیت‌های فراوانی است که با بهره‌گیری از آن می‌توان تاثیرات مثبت عمیقی بر زندگی روزمره‏‌ی مردم گذاشت؛ تاثیراتی که منجر به تغییر در شیوه‌ی زندگی و بالا رفتن سطح کیفی آن می‌شود. گویا تحولات گسترده‌ای هم که تا کنون در جهان رخ داده، برآمده از این نگاه و تفکر است؛ تفکری که بر پایه‌ی جستجو، خلاقیت و نوآوری، ارزش‌ها و جذابیت‌های فراوانی را در تولیدات گوناگون فراهم آورده و این نگرش را روزبه‌روز به‌ صورت گسترده‌ای... > بیشتر

پروژه‭ ‬ـ‭ ‬۳

بَک‌بُن‭ ‬برندینگ

نژده‭ ‬هوانسیان‭

آشنایی من با این استودیوی بوتیک۲ به اکتبر ۲۰۱۲ بر می‌گردد. بعد از شرکت در دومین جشنواره‌ی بین‌المللی تبلیغاتی «پوپوک»3 در سال ۲۰۱۱ به‌‌عنوان نماینده‌ی ایران در هیأت داوران بخش مسابقه‌ی تبلیغات رسانه‌ای۴، برای حضور در سومین دوره‌ی این جشنواره‌، پاییزی دیگر در ایروان بودم. از اولین برخورد با پوسترها و اقلام تبلیغاتی آن ‌سال جشنواره در تهران، متوجه شده بودم که هویت این جشنواره‌ی جوان و پویا به‌شکل قابل‌توجهی نسبت به سال پیش متحول و به‌روز شده است. برایم جالب بود که با تیمی که پشت سر این بازنگری در هویت جشنواره ایستاده بودند آشنا شوم... > بیشتر

طراحی‭ ‬امروز‭ ‬ـ‭ ‬۱

تایپکَست؛ تایپوگرافی سفارشی برای هویت برند

مارشا‭ ‬لازِن

استودیو/لَب سیستم‏‌های ارتباطی مبتنی بر هویت سازمانی را طراحی می‏‌کند که در برنامه‏‌های برندینگ، گرافیک محیطی، سیستم‏‌های طراحی اطلاعات و نشریات چاپی و دیجیتال به کار گرفته می‌‏شوند. ما، معلمان و علاقمندان به تایپوگرافی، به نقش تایپوگرافی سفارشی در خلق و احیای هویت برند علاقه‌مندیم. تایپکَست به معنی کلیشه‌‏سازی است و شاید به مذاق هنرپیشه‌‏ای خلّاق خوش نیاید؛ با وجود این، استفاده‌ی مکرر از یک نماد تصویری می‏‌تواند در خلق هویت برند بسیار سودمند باشد. یکدستی لازم برای ایجاد هویت سازمانی و انعطاف‏‌پذیری مطلوب برای تازه و رو به‌‏رشد نگه داشتن برند به کمک تایپ فی... > بیشتر

طراحی‭ ‬امروز‭ ‬ـ‭ ‬۲

تقاطع‏‌های‭ ‬چالش‌‏برانگیز

وانینا پینتر

نظم و دقتی که اِوِلین تِر بِکه و دیرک بیهاخه۲ در تمام پروژه‌‏های خود به‌کار می‏‌بندند، در طول سالیان، پویایی دوسویه‌‏ای را میان آنها و مشتریان‌شان ایجاد کرده است: همدستی، دوستی و حتی نوعی خویشاوندی. شیوه‏‌ی برخورد آنها با سفارش‏‌هایشان مرزبندی میان این زوج و مشتری‏‌های‌شان را به هم می‌‏ریزد: آنها تمام هم و غم خود را صرف پروژه می‌‏کنند. می‏‌کوشند تک‏‌تک چوب‌‏آویزهای تابلوهای موزه و نیز ویژگی‏‌های مکانی و خورد و خوراک آن را بشناسند. در تاریخ، سنت ادبی، بافت انسانی و شرایط اقتصادی هر ساختمانی که مسئولیت گرافیکی‌‏اش را بر عهده می‌‏گیرند کندوکاو می‏‌کنند... > بیشتر

رو‌به‌رو‭ ‬ـ‭ ‬۱

دبی‭ ‬میلمن‭:‬ گفتگوهای‭ ‬با‭ ‬اهمیت

روشنک کیقبادی

به یاد داشته باشید که ما می‌توانیم درباره‌ی ایجاد تغییر گفتگو کنیم می‌توانیم تغییر را ایجاد کنیم یا اینکه هر دو کار را انجام بدهیم. ـ دبی میلمن یکی از با نفوذترین طراحان فعال معاصر به شمار می‌‌آید. او رئیس و مشاور برند و مدیر کل اموربازاریابی در شرکت «سترینگ برند» در شهر نیویورک است. در سال ۲۰۰۹ دبی به همراه استیون هلر اولین برنامه‌ی تحصیلات تکمیلی در رشته‌ی برند را در مدرسه‌ی هنرهای تجسمی‌ نیویورک پایه‌گذاری کرد. او تا کنون شش کتابدر مورد خلاقیت هنری، طراحی و برند نوشته است. مقاله‌های او در نیویورک تایمز و دیزاین آبزرور منتشر شده‌اند... > بیشتر

رو‌به‌رو‭ ‬ـ‭ ‬۲

مایکل‭ ‬بیروت‭:‬ چگونه‭ ‬‮…‬

مجید عباسی

مايكل بيروت يكى از پرسابقه‌ترين شركا و طراحان پنتاگرام است كه پس از پايان همكارى‌اش با وينيلى و همکاران در سال ١٩٩٠ به جمع آنان پيوست. بيروت متولد ١٩٥٧ در كلولندِ اُوهايو و دانش‌آموخته‌ى طراحى گرافيک از دپارتمان طراحى و معمارى دانشگاه سينسيناتى است. او هم اكنون در دانشگاه يِل در رشته‌ی طراحی گرافيک تدريس مى‌كند. او كه داراى بيش از يكصد عنوان جايزه‌هاى گوناگون است، آثارش در مجموعه‌هاى دائمى موزه‌هاى هنرهای مدرن، موزه‌ی ملی دیزاین کوپر هیویت در نيويورک، کتابخانه‌ی کنگره در واشنگتن‌، موزه‌ی هنرهای مدرن سان‌فرانسیسکو... > بیشتر

مرجع

ساخت‭ ‬ایتالیا‭:‬ طراحی گرافیک ۱۹۸۰ - ۱۹۵۰

ماریو‭ ‬پیاتزا

این متن بر آن است که برخی از مهم‌‏ترین ماجراهای سناریوی بلندبالای طراحان و شیوه‏‌های آفرینش تصاویر را در طراحی مبلمان ایتالیایی از نو مرور کند. محصولات ایتالیایی با سبک خاص، اصالت و زیبایی خلاقانه‌ی خود معروف بودند و رویدادی شگفت‌آور به شمار می‌رفتند. با وجود این، برای اینکه در قالب گفتار و روایت درآیند، باید در معرض دید قرار می‏‌گرفتند. این طراحان گرافیک بودند که جهان نمادینی را ساختند و در قالب تصویر در آوردند که در آن مصرف‏‌کنندگان محصولات را می‌‏دیدند و مشتریان، پیش از آنکه صاحب صندلی یا مبل، کاناپه یا اسباب منزل با طراحی مدرن و مواد نوآورانه شوند، تصاویر آنها، اسامی و ویژگی‏‌های‌شان... > بیشتر

آرشیو

نوستالژیِ‭ ‬کتاب‌های‭ ‬کوچکِ‭ ‬کاهی‌‫‭!‬‬

مجید کاشانی

«کتاب هفته» و «کیهان هفته» نشریاتی بودند که سازمان چاپ و انتشارات موسسه‌ی کیهان، به صورت هفته‌نامه در خلال سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۲ زیر نظر احمد شاملو و محسن هشترودی منتشر می‌کرد. صاحب امتیاز این نشریات دکتر مصباح‌زاده بود. محسن هشترودی و م.ا. به‌آذین در شماره‌های مختلف، سرپرست شورای نویسندگان بودند و در شورای نویسندگان نام‌هایی مانند دکتر آریان‌پور، عبدالکریم احمدی، کاظم انصاری، کاوه دهگان، دکتر عبدالحسین زرین‌کوب و دکتر محمدجعفر محبوب به چشم می‌خورد. این دو نشریه مشتمل بر تعدادی از بهترین داستان‌های کوتاه ایرانی و خارجی می‌شدند که بسیاری‌شان تا قبل از آن جایی... > بیشتر

گوناگون ـ ۱

به لاست احترام بگذارید

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

طراحان جوان غالباً ابتدا سلیقه‌ی خود را شکل می‌‏دهند و سپس به فکر پرورش مهارت‌‏های طراحی‏‌شان می‏‌افتند. من، به عنوان مدرس طراحی، به دانشجویان کمک می‏‌کنم میان الهام بصری و سرقت ادبی تمایز قائل شوندـ در کمال تعجب، مرز مشخصی بین این دو حوزه وجود ندارد. معمولاً روندها و سبک‏‌های خاص از وب‌سایت‏‌هایی نظیر پینترست و دیزاین‌سپیریشن برگرفته و کپی می‏‌شوند (آگاهانه و ناخودآگاه). اگرچه طراحان همیشه تا حد معینی تحت تأثیر گذشته هستند (چه صد سال پیش باشد و چه صد دقیقه‌ی پیش)، اما می‌‏توان استدلال کرد که ترکیب عناصر اصالت، کیفیت و اعجاب در طراحی گرافیک نشان می‌‏دهد... > بیشتر

گوناگون‭ ‬ـ ‭ ‬۲

تمام‭ ‬گذشته،‭ ‬معاصر‭ ‬است

مجید عباسی

انتشارات یونیت، نامی است آشنا در صنعت نشر که چند سالی ا‌ست به چشم جستجوگران کتاب‌های دیزاین می‌خورد. بانیان آن ادرین شاونسی و تونی بروک هستند که آن را در خیابان ستناری در محله‌ی کنینگتون لندن راه انداختند. شاونسی بیشتر به امور تحریریه و بروک به دیزاین و مقولات بصری می‌پردازد. اما هر دوی آنها در هر دو بخش صاحب‌نظر هستند و بستری مناسب در عرصه‌ها‌ی دیزاین و نوشتن فراهم کرده‌اند. هر دو جویای موضوعات جدید هستند و به‌طور متعادلی در هر دو عرصه تعامل دارند. البته تریش فینگان هم شریک دیگرشان است که موضوعات حقوقی و مالی را دنبال می‌کند... > بیشتر