نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۳۵

پروژه ـ ۱

استودیومرکزی؛‭ ‬یک‭ ‬قصه‌ی‭ ‬غیرمرکزی

سینا‭ ‬دادخواه

دیگران درباره‌شان می‌گویند نام استودیو را از استان زادگاه‌شان گرفته‌اند، خودشان اما این فرضیه را نه تأیید می‌کنند نه تکذیب! سعید و محسن فروتن قبل از آن که در سال ۱۳۹۰ تصمیم بگیرند استودیومرکزی را برپا کنند، مدت‌ها با هم کار کرده بودند. عموزاده‌ها از چم‌وخم کار یکدیگر آگاه بودند وعلایق و استادان مشترک داشتند. روحیه، سبک، حتی نحوه برخوردشان با مشتریان متفاوت است. یکی‌شان پر از اید‌ه‌های خلاق ناگهانی است و آخرین یافته‌های تکنولوژیک را دنبال می‌کند و دیگری دوست دارد هویت‌سازی بصری را جدی‌تر بگیرد. ‌آن‌ها فکر می‌کنند ترکیب‌ متضادشان می‌تواند به توانایی‌های‌شان اضافه کند. 
نقطه‌ی یگانه‌ی خدمات‌شان، توانایی، استعداد و علاقه‌‌‌ای است که به گردهم‌آوردن افراد متخصص از زمینه‌های کاری کاملا متفاوت دارند. همین ویژگی باعث شده آرام‌آرام به هسته‌ی اصلی استودیومرکزی، طراحان تایپ‌، تصویرساز، برنامه‌نویس، عکاس، معمار و کپی‌رایتر هم اضافه کنند.
امیدوارم راهی که استودیومرکزی را لااقل برای من خواستنی‌تر کرده، نمونه‌های دیگری هم داشته باشد: تیمی کوچک، سریع و دینامیک که می‌تواند به شکل هیبریدی نیروهایش را بر اساس ماهیت پروژه‌ها کم یا زیاد کند و قدرت پاسخ درست به نیازهای مشتری را افزایش دهد؛ به قول «سون جو»، متفکر باستانی چین که خیلی‌ها به او لقب بزرگترین استراتژیست کهن را داده‌اند، اصل اول پیروزی در جنگ، تحرک و قدرت جابجایی نیروهاست. می‌شود گفت غایت مطلوب یک استودیوی کوچک و خلاق مثل استودیومرکزی، راهبرد‌های ترجیحا «غیرمرکزی» برای افزایش راندمان پروژه‌هاست.

بیشتر >

سینا‭ ‬دادخواه

متولد ۱۳۶۳، داستان‌نویس، فعال مطبوعاتی و پژوهش‌گر فرهنگ شهری است. او تاکنون دو رمان با نام‌های «یوسف آباد، خیابان سی‌وسوم» و «زیباتر» منتشر کرده و داستا‌ن‌‌های کوتاهش در ماهنامه‌ی «همشهری داستان» به چاپ رسیده‌اند. علاوه‌ بر این، مقالات متعددی از او را در زمینه‌ی شناخت تهران معاصر، واکاوی فرهنگ مدرن ایران و نقد و بررسی ادبی منتشر شده است. او سابقه‌ی تدریس نویسندگی خلاق و برگزاری دوره‌ها‌ی مقدماتی و پیشرفته‌ی «از ایده تا نوشتن» را نیز در کارنامه دارد. sinadadkhah@gmail.com

«‬استوديو»ها‭ ‬یا‭ ‬کارگاه‌های‭ ‬گرافیک

مسعود سپهر

> بیشتر

طراحی‭ ‬معاصر‭ ‬ایرانی

استودیو‭ ‬کارگاه

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

پروژه‭ ‬ـ‭ ‬۲

فراتر‭ ‬از‭ ‬انتظار‭

علیرضا‭ ‬فانی

> بیشتر

پروژه‭ ‬ـ‭ ‬۳

بَک‌بُن‭ ‬برندینگ

نژده‭ ‬هوانسیان‭

> بیشتر

طراحی‭ ‬امروز‭ ‬ـ‭ ‬۱

تایپکَست؛ تایپوگرافی سفارشی برای هویت برند

مارشا‭ ‬لازِن

> بیشتر

طراحی‭ ‬امروز‭ ‬ـ‭ ‬۲

تقاطع‏‌های‭ ‬چالش‌‏برانگیز

وانینا پینتر

> بیشتر

رو‌به‌رو‭ ‬ـ‭ ‬۱

دبی‭ ‬میلمن‭:‬ گفتگوهای‭ ‬با‭ ‬اهمیت

روشنک کیقبادی

> بیشتر

رو‌به‌رو‭ ‬ـ‭ ‬۲

مایکل‭ ‬بیروت‭:‬ چگونه‭ ‬‮…‬

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع

ساخت‭ ‬ایتالیا‭:‬ طراحی گرافیک ۱۹۸۰ - ۱۹۵۰

ماریو‭ ‬پیاتزا

> بیشتر

آرشیو

نوستالژیِ‭ ‬کتاب‌های‭ ‬کوچکِ‭ ‬کاهی‌‫‭!‬‬

مجید کاشانی

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

به لاست احترام بگذارید

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

گوناگون‭ ‬ـ ‭ ‬۲

تمام‭ ‬گذشته،‭ ‬معاصر‭ ‬است

مجید عباسی

> بیشتر