نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۳۵

طراحی‭ ‬معاصر‭ ‬ایرانی

استودیو‭ ‬کارگاه

علی‭ ‬بختیاری

چه طور یاد گرفتیم که نترسیم و عاشق یک زیرزمین باشیم
استودیو کارگاه، زیرزمینی یکصد ــ یکصد و چند متری است، واقع در مرکز شهر تهران، میدان فاطمی، کمی پایین‌تر ازمیدان گل‌ها؛ مکانی که ازچهارده سال پیش توسط دو سه همکلاسی دانشگاه سوره فعالیت خود را در طراحی گرافیک آغاز کرده و این روزها تعداد دوستانم در آنجا دو رقمی شده است. فضای کارگاه یک سالن یکپارچه بدون دیوار است و همه‌ در کنار هم کار می‌کنند. در و دیوار – به غیر از قسمتی کوچک – از نقاشی، پوستر، مواد بازیافتی و کمی از تولیدات خود کارگاه پُر شده است. کنار پلکان ورودی کارگاه، انباری کوچکی وجود دارد و شایعه است که در این انباری نیروهای بی‌آزار یا کم‌آزار متافیزیکی حس شده است. در پنج سالی که از آشنایی و همکاری نزدیک من با استودیو می‌گذرد، کارگاه همواره محیطی پر رفت و آمد، پر سر و صدا، پرکار و پرسرعت بوده است.
 
شیوه‌ی کارگاهی استودیو کارگاه / نظام استودیویی یا کارگاه به معنای کلاسیک
شاید تک تک دوستانی که در کارگاه دارم، به تنهایی می‌توانستند طراح گرافیک یا هنرمند موفقی باشند – احتمالاً در حال حاضر هم هستند– مانند بسیاری از طراحان خلاقی که سراغ داریم، جزایری تنها و جذاب. اما آنچه این جزایر را در کنار هم به یک مجمع‌‌الجزایر یا استودیوی فعال بدل کرده، توانایی‌ها و امکاناتی است که فقط از طریق همکاری گروهی حاصل می‌شود؛  توانایی‌هایی همچون امکان فعالیت‌های متنوع، پیشبرد همزمان چندین پروژه، ایجاد بحث و چالش به علت وجود سلیقه‌ها و توانایی‌های مختلف در یک فضا و در زمان لازم تمرکز همه‌ی افراد بر اجرای یک پروژه‌ی خاص. درباره‌ی همه‌ی افرادی که در این محیط و تحت یک نام در کنار هم کار می‌کنند، این ایده وجود دارد که هر کار موفق گروهی برای تک تک‌شان آورده‌های مثبت خود را خواهد داشت...

بیشتر >

علی‭ ‬بختیاری

کیوريتور و محقق ­هنر مدرن و معاصر، برگزارکننده‌­ی نمایشگاه‌های گوناگون و مؤلف كتاب‌هاى مختلفی با موضوع هنر و طراحی گرافيک است؛ کتاب‌هایی چون «کارنامه، فرهنگ دیداری کودکان ایران»، «فريدون آوِ طراح» و «مجموعه آثار على‌اكبر صادقى». پروژه‌ی «اِى بى بوكنس» (اولين پروژه‌ی خاورميانه‌اى توليد كتاب دستى هنرمندان) را نيز در سال ٢٠١١ پايه‌گذارى كرد و با هنرمندانى مانند فريده لاشايى، پرويز تناولى، پروانه اعتمادى، على­‌اكبر صادقى و فرشید مثقالی همكارى كرده است. alibakhtiari85@gmail.com

«‬استوديو»ها‭ ‬یا‭ ‬کارگاه‌های‭ ‬گرافیک

مسعود سپهر

> بیشتر

پروژه ـ ۱

استودیومرکزی؛‭ ‬یک‭ ‬قصه‌ی‭ ‬غیرمرکزی

سینا‭ ‬دادخواه

> بیشتر

پروژه‭ ‬ـ‭ ‬۲

فراتر‭ ‬از‭ ‬انتظار‭

علیرضا‭ ‬فانی

> بیشتر

پروژه‭ ‬ـ‭ ‬۳

بَک‌بُن‭ ‬برندینگ

نژده‭ ‬هوانسیان‭

> بیشتر

طراحی‭ ‬امروز‭ ‬ـ‭ ‬۱

تایپکَست؛ تایپوگرافی سفارشی برای هویت برند

مارشا‭ ‬لازِن

> بیشتر

طراحی‭ ‬امروز‭ ‬ـ‭ ‬۲

تقاطع‏‌های‭ ‬چالش‌‏برانگیز

وانینا پینتر

> بیشتر

رو‌به‌رو‭ ‬ـ‭ ‬۱

دبی‭ ‬میلمن‭:‬ گفتگوهای‭ ‬با‭ ‬اهمیت

روشنک کیقبادی

> بیشتر

رو‌به‌رو‭ ‬ـ‭ ‬۲

مایکل‭ ‬بیروت‭:‬ چگونه‭ ‬‮…‬

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع

ساخت‭ ‬ایتالیا‭:‬ طراحی گرافیک ۱۹۸۰ - ۱۹۵۰

ماریو‭ ‬پیاتزا

> بیشتر

آرشیو

نوستالژیِ‭ ‬کتاب‌های‭ ‬کوچکِ‭ ‬کاهی‌‫‭!‬‬

مجید کاشانی

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

به لاست احترام بگذارید

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

گوناگون‭ ‬ـ ‭ ‬۲

تمام‭ ‬گذشته،‭ ‬معاصر‭ ‬است

مجید عباسی

> بیشتر