نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۳

رو‌به‌رو ـ ۲

فوق معاصر؛ روبه‌رو با آنجلیکا نولر، مدیر‌«مجموعه‌ی جدید»

یِنس مولر

«مجموعه‌ی جدید» در سال 1925 تأسیس‌ شد و مفتخر است که اولین موزه‌ی دیزاین جهان نامیده می‌شود. ریشه‌های آن به تأسیس «دویچر وِرکبوند» باز می‌گردد. این انجمن در سال 1907 برای معرفی و ایجاد ارتباط میان معماران، کارآفرینان و هنرمندانی ساخته شد که در حوزه‌ی تبلیغات فعالیت داشتند. خیلی قبل از آنکه اصطلاح «دیزاین» جابیفتد، این موزه که در شهر مونیخ واقع شده است، مجموعه‌ای از آنچه به‌اصطلاح نمونه‌های اولیه یا پروتوتایپ خوانده می‌شد گرد هم آورد؛ راهبردهایی ایده‌آل از حوزه‌های گوناگونی مانند طراحی گرافیک، مبلمان، انواع محصولات روزمره و حتی جواهرات. 
امروزه این مجموعه شامل بیش از صد هزار شیء است و یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نمونه‌ها در حوزه‌ی خود به‌شمار می‌آید. فهرست اقلام موجود در «مجموعه‌ی جدید» حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ از اولین نمونه‌های تلفن‌های همراه گرفته تا مبلمان باهاوس یا طراحی پوسترهای ژاپنی دهه‌ی شصت میلادی. علاوه‌بر این، نمایشگاه‌های خاص و متعدد، موزه‌ی آن را تبدیل به یکی از مراکز بسیار قابل‌توجه و کلیدی در صحنه‌ی طراحی اروپا کرده است. در حوزه‌ی طراحی گرافیک، استادان بین‌المللی همچون ریموند ساویناک، آرمین هافمن یا ایکو تاناکا با برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی در این مجموعه بسیار مورد توجه قرار گرفتند. بیشتر >

یِنس مولر

زاده‌ی سال ۱۹۸۲ در کوبلِنز (آلمان)، کارآموزی خود را در آژانس تبلیغاتی و چاپخانه گذراند. او دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد در طراحی گرافیک از دانشگاه علوم کاربردی دوسلدرف است. مولر از سال ۲۰۰۷ به طراحی تمبرهای پستی وزارت دارایی آلمان مشغول است. او پایه‌گذار استودیو دیزاین «مولرـ ویلاند» بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ است و همزمان ویراستاری و گردآوری مجموعه‌ی کتاب‌های «آ۵» درباره‌ی تاریخ طراحی گرافیک به‌عهده داشته است. مولر و کارن ویلاند برنده‌ی رقابت بین‌المللی «هفته‌ی قایقرانی» ۲۰۰۹ هستند. او همچنین برنده‌ی جوایز دیزاین متعدد ملی و بین‌المللی، نویسنده‌ی مقالات و کتاب‌های متعدد درباره ی تاریخ طراحی گرافیک است و از سال ۲۰۱۲ مدیر خلاقیت استودیو دیزاین ’اُپتیک‘ در دوسلدرف به‌عهده دارد jens@optik-studios.de

موقعیت‭ ‬جدید‭ ‬حل‭ ‬مسأله

مهدی حق‌شناس

> بیشتر

نظر

آیکونولوژی در عرصه‌ی روش‏‌شناسی‌های نوین و طراحی گرافیک

ناهید‭ ‬عبدی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

مسعود سپهر؛ طراح گرافیک، پژوهشگر، تایپوگرافر و معلم

مصطفی اسدالهی

> بیشتر

پروژه ـ ۱

چپ‌های بهتر از راست! استودیو چپ‌چین

ساعد مشکی

> بیشتر

پروژه ـ ۲

سخت و استوار

سعید فروتن

> بیشتر

طراحی امروز

تقاطع دیزاین، هنر و فناوری درباره‌ی کارهای جان مائِدا

امین نصر

> بیشتر

روبه‌رو ـ ۱

دیزاینِ متعادل؛ رو‌به‌رو با اِروان برولک

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع ـ ۱

تندیس‌هایی برای پوشیدن؛ نگاهی به طراحی زیورآلات پرویز تناولی

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

مرجع ـ ۲

میمو کاستلانو؛ قلمروهای دیزاین

چینزیا فه‌رارا

> بیشتر

گوناگون

شهر، گرافيتى و فرديت، نگاهى به پروژه‌ی منير زرنگار؛ «شما اينجا هستيد»

علیرضا تغابنی

> بیشتر

در یک نگاه

طراحی تحول؛ طراحان در جایگاه اَبَر‌قهرمانان

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر