نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۳

طراحی امروز

تقاطع دیزاین، هنر و فناوری درباره‌ی کارهای جان مائِدا

امین نصر

«ریاضی و هنرِ جان، بسیار خوب است!» این جمله‌­ای بود که معلم کلاس سومِ جان مائِدا، برای تعریف از او به پدرش گفت و جانِ کوچک را سرشار از شوق و افتخار کرد، اما فردای آن روز، پدرش آن جمله را طور دیگری برای همه بازگو کرد. او با افتخار می‌گفت: «ریاضیِ جان، بسیار خوب است!» چرا پدر، هنر را حذف کرده بود؟ آیا خوب ‌بودن جان در هنر، نکته‌ای منفی بود؟ این پرسشی بود که سال‌ها ذهن جان مائِدا را درگیر کرده بود.

سال‌هاست که جان مائِدا به‌عنوان پیشرو نسل جدیدی از طراحان میان‌رشته‌ای شناخته شده است. او را در عین حال یک هنرمند دیجیتال، طراح گرافیک، مهندس کامپیوتر، نویسنده و مشاور ده‌ها استارتاپ موفق نیز می‌شناسند. به‌گفته‌ی مجله‌ی اسکوایر او از تأثیرگذارترین افراد قرن بیست‌ویکم به‌شمار می‌رود. مائِدا معتقد است که فناوری می‌بایست انسانی­ شود و قصد دارد تعریفی جدید از فناوری انسان‌مدار ارائه دهد و فاصله‌ی بین فناوری و هنر را از میان بردارد. او در طی زندگی آکادمیک خود طراحانی را تربیت نمود که علاوه‌بر اینکه از کامپیوتر به‌عنوان ابزاری اجرایی استفاده می‌کنند، درکی متفاوت از فناوری و زیرساخت محاسباتی و الگوریتمی آن  نیز دارند. مائِدا در یکی از کتاب‌های خود با عنوان دیزاین با اعداد خوانندگان را تشویق می‌کند تا رابطه‌­ی ریاضی و استفاده از اعداد را به‌عنوان رسانه‌­ا‌ی جدید در جهت تولید آثار هنری جدید کشف کنند. 

بیشتر >

امین نصر

متولد ۱۳۵۶، دانش‌آموخته‌ی طراحی گرافیک در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۸۱ آغاز نموده و به‌عنوان طراح گرافیک، مدیر‌هنری و طراح تجربه‌ی کاربری، مشغول به فعالیت است و استودیوی طراحی خود را در سال ۱۳۸۹ در تورنتو بنیان گذاشته است. وی عضو انجمن طراحان اینتراکشن (آی.دی.اف) است. info@aminnasr.com

موقعیت‭ ‬جدید‭ ‬حل‭ ‬مسأله

مهدی حق‌شناس

> بیشتر

نظر

آیکونولوژی در عرصه‌ی روش‏شناسی‌های نوین و طراحی گرافیک

ناهید‭ ‬عبدی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

مسعود سپهر؛ طراح گرافیک، پژوهشگر، تایپوگرافر و معلم

مصطفی اسدالهی

> بیشتر

پروژه ـ ۱

چپ‌های بهتر از راست! استودیو چپ‌چین

ساعد مشکی

> بیشتر

پروژه ـ ۲

سخت و استوار

سعید فروتن

> بیشتر

روبه‌رو ـ ۱

دیزاینِ متعادل؛ رو‌به‌رو با اِروان برولک

مجید عباسی

> بیشتر

رو‌به‌رو ـ ۲

فوق معاصر؛ روبه‌رو با آنجلیکا نولر، مدیر‌«مجموعه‌ی جدید»

یِنس مولر

> بیشتر

مرجع ـ ۱

تندیس‌هایی برای پوشیدن؛ نگاهی به طراحی زیورآلات پرویز تناولی

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

مرجع ـ ۲

میمو کاستلانو؛ قلمروهای دیزاین

چینزیا فه‌رارا

> بیشتر

گوناگون

شهر، گرافيتى و فرديت، نگاهى به پروژه‌ی منير زرنگار؛ «شما اينجا هستيد»

علیرضا تغابنی

> بیشتر

در یک نگاه

طراحی تحول؛ طراحان در جایگاه اَبَر‌قهرمانان

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر