نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۳

مرجع ـ ۱

تندیس‌هایی برای پوشیدن؛ نگاهی به طراحی زیورآلات پرویز تناولی

علی‭ ‬بختیاری

پرویز تناولی از ابتدای فعالیت حرفه‌ای خود در اواخر دهه‌ی 1330 تا به امروز، همواره در حال در‌نوردیدن و چالش مرزهای ساختاری و مفهومی رسانه‌های هنری است و این چالش، تنوع گسترده‌ای را در تولیدات او پدید آورده است؛ از طراحی پوستر و چاپ دستی تا نقاشی، از سرهم کردن حاضرآماده‌ها تا مجسمه‌های عظیم ریخته‌گری شده، از هنر مطلقاً غیر‌کاربردی تا طراحی‌هایی کاملاً کاربردی. در‌واقع تناولی را علاوه‌بر هنرمند، محقق، معلم و مجموعه‌دار، در یک زاویه‌ی دید دیگر، می‌توان به‌عنوان یک طراح مورد مطالعه قرارداد. در دهه‌ی 1330 و 1340 بسیاری از کارت دعوت‌ها و پوسترهای نمایشگاه‌های خودش و دیگران را طراحی کرد.‌ کتاب‌ها و مقالات پرشماری بر تاریخ غیررسمی و رسمی طراحی و دیزاین در ایران نوشت. او کتاب دستی با نسخه‌ی محدودِ گبه، گلیم و فرش، صندلی و نیمکت را طراحی کرد و بخش مهمی از فعالیت طراحانه‌ی او که مستقیماً با پرویز تناولیِ مجسمه‌ساز در ارتباط است، طراحی زیورآلات وی یا مجسمه‌های پوشیدنی‌اش است. بر‌خلاف فضای هنر تجسمی غرب که همواره رابطه‌های ‌میان‌رشته‌ای را با دیگر رسانه‌های هنری (اعم از ‌نمایش، موسیقی، دیزاین، فیلم و غیره) درحد وسیع و گسترده حفظ کرده است، طراحی زیورآلات در تاریخ هنر مدرن ایران، فاصله‌ی ملموسی را با فضای هنرهای تجسمی و حتی فضای دیزاین تجربه کرده است. جز پرویز تناولی و چند نمونه‌ی محدود از بهمن محصص، پروانه اعتمادی و منیر شاهرودی فرمانفرمایان، تقریباً هیچ هنرمندی دست به طراحی زیورآلات نزده است.
  بیشتر >

علی‭ ‬بختیاری

کیوريتور و محقق ­هنر مدرن و معاصر، برگزارکننده‌­ی نمایشگاه‌های گوناگون و مؤلف كتاب‌هاى مختلفی با موضوع هنر و طراحی گرافيک است؛ کتاب‌هایی چون «کارنامه، فرهنگ دیداری کودکان ایران»، «فريدون آوِ طراح» و «مجموعه آثار على‌اكبر صادقى». پروژه‌ی «اِى بى بوكنس» (اولين پروژه‌ی خاورميانه‌اى توليد كتاب دستى هنرمندان) را نيز در سال ٢٠١١ پايه‌گذارى كرد و با هنرمندانى مانند فريده لاشايى، پرويز تناولى، پروانه اعتمادى، على­‌اكبر صادقى و فرشید مثقالی همكارى كرده است. alibakhtiari85@gmail.com

موقعیت‭ ‬جدید‭ ‬حل‭ ‬مسأله

مهدی حق‌شناس

> بیشتر

نظر

آیکونولوژی در عرصه‌ی روش‏شناسی‌های نوین و طراحی گرافیک

ناهید‭ ‬عبدی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

مسعود سپهر؛ طراح گرافیک، پژوهشگر، تایپوگرافر و معلم

مصطفی اسدالهی

> بیشتر

پروژه ـ ۱

چپ‌های بهتر از راست! استودیو چپ‌چین

ساعد مشکی

> بیشتر

پروژه ـ ۲

سخت و استوار

سعید فروتن

> بیشتر

طراحی امروز

تقاطع دیزاین، هنر و فناوری درباره‌ی کارهای جان مائِدا

امین نصر

> بیشتر

روبه‌رو ـ ۱

دیزاینِ متعادل؛ رو‌به‌رو با اِروان برولک

مجید عباسی

> بیشتر

رو‌به‌رو ـ ۲

فوق معاصر؛ روبه‌رو با آنجلیکا نولر، مدیر‌«مجموعه‌ی جدید»

یِنس مولر

> بیشتر

مرجع ـ ۲

میمو کاستلانو؛ قلمروهای دیزاین

چینزیا فه‌رارا

> بیشتر

گوناگون

شهر، گرافيتى و فرديت، نگاهى به پروژه‌ی منير زرنگار؛ «شما اينجا هستيد»

علیرضا تغابنی

> بیشتر

در یک نگاه

طراحی تحول؛ طراحان در جایگاه اَبَر‌قهرمانان

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر