نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۳

یادداشت

موقعیت‭ ‬جدید‭ ‬حل‭ ‬مسأله

مهدی حق‌شناس

طراحی‭ ‬گرافیک‭ ‬ایران‭ ‬با‭ ‬فعالیت‭ ‬طراحانی‭ ‬آغاز‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬رشته‌های‭ ‬آکادمیک‭ ‬و‭ ‬تجربیِ‭ ‬دیگری‭ ‬همچون‭ ‬نقاشی،‭ ‬خوشنویسی‭ ‬و‭ ‬معماری‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬حرفه‭ ‬پرداخته‌اند‭. ‬اغلب‭ ‬این‭ ‬طراحان‭ ‬با‭ ‬زمینه‌های‭ ‬متنوع‭ ‬فعالیت‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک‭ ‬به‌طور‭ ‬تجربی‭ ‬و‭ ‬خلاق،‭ ‬آشنایی‭ ‬به‌دست‭ ‬آورده‭ ‬و‭ ‬کوشش‌های‭ ‬قابل‭ ‬توجهی‭ ‬در‭ ‬پاسخ‭ ‬به‭ ‬نیاز‭ ‬جامعه‭ ‬به‌ثمر‭ ‬رسانده‌اند‭. ‬در‭ ‬دوره‌های‭ ‬بعد‭ ‬یعنی‭ ‬زمانی‌که‭ ‬رشته‌ی‭ ‬تحصیلی‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک‭ ‬در‭ ‬دانشگاه‌های‭ ‬کشور‭ ‬شکل‭ ‬می‌گیرد‭ ‬و‭ ‬فارغ‌التحصیلان‭ ‬این‭ ‬رشته‭ ‬به‭ ‬فعالیت‭ ‬حرفه‌ای‭ ‬مشغول‭ ‬می‌شوند‭ ‬نیز‭ ‬گرایش‭ ‬به‭ ‬انجام‭ ‬فعالیت‌های‭ ‬گوناگون‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک‭ ‬دنبال‭ ‬می‌شود‭. ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬این‭ ‬طراحان،‭ ‬زمینه‌های‭ ‬فعالیت‭ ‬غیر‌معمول‭ ‬را‭ ‬تجربه‭ ‬نکرده‭ ‬باشند،‭ ‬اما‭ ‬هیچ‌گاه‭ ‬راه‭ ‬ورود‭ ‬به‭ ‬تجربیات‭ ‬جدید‭ ‬را‭ ‬بر‌خود‭ ‬نبسته‌اند‭. ‬این‭ ‬در‌حالی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬دهه‌ی‭ ‬اخیر،‭ ‬شاهد‭ ‬بروز‭ ‬رویکرد‭ ‬دیگری‭ ‬هستیم‭ ‬که‭ ‬تا‭ ‬حدود‭ ‬زیادی‭ ‬متفاوت‭ ‬است‭. ‬گروهی‭ ‬از‭ ‬طراحان‭ ‬که‭ ‬بیشتر‭ ‬آنها‭ ‬از‭ ‬نسل‭ ‬جوان‭ ‬هستند،‭ ‬با‌وجود‭ ‬گسترش‭ ‬فراگیر‭ ‬فناوری‭ ‬و‭ ‬خدمات‭ ‬در‭ ‬‌مقایسه‭ ‬با‭ ‬گذشته،‭ ‬گاه‭ ‬چنان‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬زمینه‌ی‭ ‬تخصصی‭ ‬به‭ ‬فعالیت‭ ‬می‌پردازند‭ ‬که‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬صرفاً‭ ‬طراح‭ ‬تایپ،‭ ‬طراح‭ ‬بسته‌بندی،‭ ‬طراح‭ ‬کاراکتر‭ ‬و‭ ‬غیره‭ ‬معرفی‭ ‬می‌کنند‭. ‬آنها‭ ‬بر‭ ‬این‭ ‬باورند‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬طریق‭ ‬بهتر‭ ‬می‌توانند‭ ‬مسائل‭ ‬یک‭ ‬زمینه‭ ‬را‭ ‬تجزیه‌و‌تحلیل‭ ‬کنند‭ ‬و‭ ‬ارتقا‭ ‬بخشند‭. ‬جمع‌بندی‭ ‬و‭ ‬نگاهی‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬رویکرد‭ ‬که‭ ‬سابقه‌ای‭ ‬در‭ ‬دیگر‭ ‬نقاط‭ ‬دنیا‭ ‬نیز‭ ‬دارد،‭ ‬زمینه‌های‭ ‬قابل‌توجهی‭ ‬از‭ ‬نقد‭ ‬درباره‌ی‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬فراهم‭ ‬می‌آورد؛‭ ‬زیرا‭ ‬هنوز‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬طراحان‭ ‬پیش‌کسوت‭ ‬و‭ ‬طراحانی‭ ‬که‭ ‬تجربیات‭ ‬متنوعی‭ ‬دارند،‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬طراحانی‭ ‬با‭ ‬گرایش‌های‭ ‬تخصصی،‭ ‬به‭ ‬فعالیت‭ ‬حرفه‌ای‭ ‬مشغول‌اند‭ ‬که‭ ‬رویکردی‭ ‬جدید‭ ‬از‭ ‬طراحی‭ ‬با‭ ‬عنوان‭ ‬طراحی‭ ‬میان‌رشته‌ای‭ ‬در‭ ‬جهان‭ ‬آغاز‭ ‬شده‭ ‬است‭.‬‭ ‬پرسشی‭ ‬که‭ ‬مطرح‭ ‬می‌شود‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬آیا‭ ‬این‭ ‬شروع‭ ‬یک‭ ‬بازگشت‭ ‬به‭ ‬دوران‭ ‬طراحانی‭ ‬با‭ ‬فعالیت‌های‭ ‬گسترده‭ ‬است‭ ‬یا‭ ‬هشداری‭ ‬بر‭ ‬تجزیه‌گرایی‭ ‬طراحان‭ ‬جوان‭ ‬یا‭ ‬ملاحظات‭ ‬ویژه‌ی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬دارد‭.‬ بیشتر >

مهدی حق‌شناس

متولد ۱۳۶۱، طراح، نویسنده و منتقد در زمینه‌ی ارتباط تصویری و فرهنگ دیداری است. او اغلب بر مطالعات و فعالیت‌های میان‌رشته‌ای تأکید دارد و اساس کارش را ارتباطات بصری، فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی تشکیل می‌دهد. مهدی دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری از دانشگاه هنر تهران و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است. mehdihaghshenas@hotmail.com

نظر

آیکونولوژی در عرصه‌ی روش‏‌شناسی‌های نوین و طراحی گرافیک

ناهید‭ ‬عبدی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

مسعود سپهر؛ طراح گرافیک، پژوهشگر، تایپوگرافر و معلم

مصطفی اسدالهی

> بیشتر

پروژه ـ ۱

چپ‌های بهتر از راست! استودیو چپ‌چین

ساعد مشکی

> بیشتر

پروژه ـ ۲

سخت و استوار

سعید فروتن

> بیشتر

طراحی امروز

تقاطع دیزاین، هنر و فناوری درباره‌ی کارهای جان مائِدا

امین نصر

> بیشتر

روبه‌رو ـ ۱

دیزاینِ متعادل؛ رو‌به‌رو با اِروان برولک

مجید عباسی

> بیشتر

رو‌به‌رو ـ ۲

فوق معاصر؛ روبه‌رو با آنجلیکا نولر، مدیر‌«مجموعه‌ی جدید»

یِنس مولر

> بیشتر

مرجع ـ ۱

تندیس‌هایی برای پوشیدن؛ نگاهی به طراحی زیورآلات پرویز تناولی

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

مرجع ـ ۲

میمو کاستلانو؛ قلمروهای دیزاین

چینزیا فه‌رارا

> بیشتر

گوناگون

شهر، گرافيتى و فرديت، نگاهى به پروژه‌ی منير زرنگار؛ «شما اينجا هستيد»

علیرضا تغابنی

> بیشتر

در یک نگاه

طراحی تحول؛ طراحان در جایگاه اَبَر‌قهرمانان

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر