چپ در باور ایرانیان بار معنایی منفی دارد و ترکیبات این کلمه نیز حکایت از همین دارد؛ از دندهی چپ بلند شدن، چشم چپ، کوچهی علی چپ و مانند آن. حتی تا چند سال پیش دانشآموزانی را که چپدست بودند وادار میکردند که با دست راست بنویسند؛ با این باور که چپدست بودن امری غیرطبیعی است و خلاف روال معمول، اما برخلاف همهی این باورهای غلط در سال 1390، استودیو چپچین در روز جهانی چپدستها به دست دو نفر چپدست، داوود مرگان و فرید یاحقی، در مشهد شکل گرفت. بعدتر جواد زرینیا و عقیل حسینیان (که اکنون از گروه جدا شده است) هم به آنها اضافه شدند. چپچین برآمده از دو اتفاق است؛ نخست پیشرفتهای فرهنگی و اقتصادی در مشهد در دههی هشتاد که باعث شد بسیاری از طراحان خراسانی بهجای مهاجرت به پایتخت، در مشهد بمانند و فعالیتهایشان را بهدور از فضای متمرکز تهران با خیالی آسودهتر و کمهیاهوتر ادامه دهند. دوم اینکه این گروه، متعلق به نسلی در جهان هستند که دیگر تکنامهای بزرگ و اسطورهمانند در میانشان دیده نمیشود. اگر روزی طراحی گرافیک، بیواسطه، نامهایی بزرگ را در ذهنها یادآور میشد، امروز دیگر از آن غولهای پرآوازه خبری نیست و جای آنها را کارهای گروهی، استودیوهای جوان و رشدیافته در دورهی فناوری جدید و فضاهای چندرسانهای پر کرده است. نقطهی قوت چپچین هم در همین بهروز بودن است. این گروه درکِ درستی از وضعیت امروز دیزاین دارد.
بیشتر >