«مدرنیسم از نگاه کرامر، گرایشی همگون است که آمیزهایست از چیرگی جسورانهی امریکایی و ساختارمندی سبک سوییسی.»-مدرنیستها: طراحی گرافیک نیمه قرن بیستم در امریکا، استیون هِلر و گِرگ دِنافِر
سال گذشته کاناداییها یکصدوپنجاهمین سالگرد شکلگیری کشورشان را جشن گرفتند؛ سرزمینی که با سعی و تلاش مهاجرینی از فرهنگهای گوناگون شکل گرفت. دومین کشور بزرگ جهان با مساحتی نزدیک به ده میلیون کیلومتر مربع و با جمعیتی بیش از سیوشش میلیون نفر که متشکل است از مردم بومی و مهاجرینی از اروپا، آسیا، افریقا و امریکای لاتین. فرهنگ کانادایی ترکیبی از فرهنگهای گوناگون است؛ بهطوریکه این «چندگانگیفرهنگی» به هویت بنیادین جامعه تبدیل شده است. اولین جنبش ملی هنرهای تصویری به اوایل قرن بیستم و «گروه هفت» هنرمندان نقاشی برمیگردد که تصاویر و چشماندازهای طبیعت و سرزمین پهناور کانادا را تصویر کردهاند، اما طراحی گرافیک چطور؟
رشد و توسعهی طراحی گرافیک در کانادا، بیارتباط با سیاست مهاجرپذیری مستمر این کشور نیست. نامهای آشنایی چون ارنست راخ (آلمان)، برتون کرامر (ایالات متحده) و فریتز گاتشالک (سوییس)، اولین طراحانی بودند که نمایندهی طراحی گرافیک کانادایی محسوب میشوند؛ آنان نسلهای بعد را تحتتأثیر کارهایشان قرار دادند. از نگاه تاریخی بهروشنی میتوان درک کرد که دوران طلایی طراحی گرافیک و حتی دیگر رشتهها همچون معماری و طراحی داخلی در کانادا، با جشن یکصدمین سال تشکیل کشور در سال ۱۹۶۷ و برگزاری «اکسپو ۶۷» مونترال آغاز شده است.
بیشتر >