نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۲

در یک نگاه ـ 2

فرهنگ عامه و طراحی گرافیک

علی‭ ‬بختیاری

«فرهنگ شامل امور متداول است.» -ریموند ویلیامز 

واژه‌ی فرهنگ در ترمینولوژی عمومی زبان فارسی همواره بار مثبت فرهیختگی را بر دوش می‌کشد و با اینکه علوم انسان‌شناسی و مطالعات فرهنگی، سعی در پیشبرد مرزهای معنای فرهنگ، در برداشت عمومی آن داشته‌اند، این سنگینی همچنان بر دوش این واژه سوار است. طبیعتاً با این پارادایم، قسمت‌هایی از طراحی گرافیک و دیزاین که با جنبه‌های فاخر و اموری چون هنر، موسیقی، سینما و تئاتر درگیر بوده است، دیزاین فرهنگی تلقی شده‌است، اما نکته‌ای که نمی‌توان از آن غافل بود مساله‌ی تأثیر دیزاینِ پاپ و پُرتولید، بر فرهنگ است. فرهنگ با معنای وسیع‌تر، از خرده‌فرهنگ‌هایی تشکیل شده که با توجه به کمیت جامعه‌ی تحت سلطه‌ی آن فرهنگ، تأثیرگذاری‌های متفاوتی دارد؛ به‌عنوان مثال برگردیم به سال‌هایی دورتر و مقایسه کنیم دو فیلم تولید شده در سال ۱۳۴۴ را: «گنج قارون» و «خشت و آینه». تأثیر «گنج قارون» علاوه بر تأثیر زیبایی‌شناختی‌اش بر فیلم‌فارسی و طراحی گرافیک و موسیقی مرتبط با آن، تا جایی فرا می‌رود که وارد زبان می‌شود و هنوز پس از گذشت نیم قرن، تأثیرش را بر زبان حفظ کرده است؛ حال آنکه «خشت و آینه» محصور در دایره‌ی کوچک فرهیخته، مصرف شده و می‌شود.

بیشتر >

علی‭ ‬بختیاری

کیوريتور و محقق ­هنر مدرن و معاصر، برگزارکننده‌­ی نمایشگاه‌های گوناگون و مؤلف كتاب‌هاى مختلفی با موضوع هنر و طراحی گرافيک است؛ کتاب‌هایی چون «کارنامه، فرهنگ دیداری کودکان ایران»، «فريدون آوِ طراح» و «مجموعه آثار على‌اكبر صادقى». پروژه‌ی «اِى بى بوكنس» (اولين پروژه‌ی خاورميانه‌اى توليد كتاب دستى هنرمندان) را نيز در سال ٢٠١١ پايه‌گذارى كرد و با هنرمندانى مانند فريده لاشايى، پرويز تناولى، پروانه اعتمادى، على­‌اكبر صادقى و فرشید مثقالی همكارى كرده است. alibakhtiari85@gmail.com

دیزاین، فرهنگ و ما

فرشید مثقالی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

مديريت هيجان در سال‌هاى جوانى: مرورى­ بر کارهای محمدرضا عبدالعلى

دامون خان‌جانزاده

> بیشتر

پروژه ـ 1

این تایپ است که انتخاب می‌کند

هیربد لطفیان

> بیشتر

پروژه ـ ۲

وقتی فرهنگ روی می‌دهد

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

طراحی امروز

پروژه‌ی «شهر سِلفی» لِو مانُویچ

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

مرجع ـ ۱

تأثیر کارهای تادانوری یوکو در اروپا

میرکو ایلیچ

> بیشتر

مرجع ـ ۲

روزگار یک مدرنیست: نگاهی به کارهای برتون کرامر

مجید عباسی

> بیشتر

آرشیو ـ ۱

ولادیمیر مایاکوفسکی؛ پیش‌قراول عصر نو

اُولگا سِوِرینا

> بیشتر

آرشیو ـ ۲

نگهداری و فعال‌سازی طراحی گرافیک در مؤسسات فرانسوی

وانینا پینتر

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

صحرا؛ برندینگ یک اردوگاه پناهجویی

امیر بربیچ

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

طنز و بذله‌گویی، موضوعی برای خنده نیست! درباره‌ی طراحی گرافیک بریتانیایی

سارا جمشیدی

> بیشتر

یادبود

ایوان چرمایف؛ خاطره‌ای از طراح مدرنیست خوش‌ذوق

استیون هلر

> بیشتر

در یک نگاه ـ ۱

طراحی گرافیک و زبان‌های اقوام در ایران

مهدی حق‌شناس

> بیشتر