نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۲

مرجع ـ ۱

تأثیر کارهای تادانوری یوکو در اروپا

میرکو ایلیچ

زاگرب در کرواسی فعلی که قبلاً بخشی از یوگسلاوی کمونیست بود، شهری است که در آن بزرگ شدم . این شهر حدود یک میلیون شهروند و تنها یک کتابفروشی خارجی داشت. این کتابفروشی بخش‌های مخصوص به هنر و دیزاین داشت. قبل از اینکه آن‌قدر بزرگ شوم که بتوانم به دور اروپا سفر کنم، آن کتابفروشی برای من پنجره‌ای بود به دنیای هنر. ساعت‌ها در آن کتابفروشی، در میان کتاب‌ها وقت می‌گذراندم؛ تا‌حدی به این دلیل که قیمت کتاب‌های خارجی بسیار گران بود؛ پنج تا ده برابر گران‌تر از کتاب‌های داخلی.
این همان جایی بود که در آن سن حساس، با طراحی گرافیک ژاپنی ارتباط برقرار کردم؛ در حالی‌که انگلیسی بلد نبودم، مشکل دیسلکسیا داشتم و خواندن برایم سخت بود و اسامی به‌سختی در خاطرم می‌ماند؛ تنها به تصاویر نگاه می‌کردم. این پوستر‌های زیبا با رنگ‌ها و طرح‌های شگفت‌انگیز، چیزی کاملاً متضاد با ظاهر پوسترهای سوییس بود که از قاعده‌‌ی رایج زمان و مکان خود تبعیت می‌کرد. این مسأله به سال ۱۹۷۳ مربوط است که اروپا همچنان تحت تأثیر روانگردان‌ها، پاپ‌آرت و راک اند رول ـ که به‌شدت بر من تأثیر گذاشت ـ بود. من طرفدار پوسترهای سیاه و سفید بی‌جان و پوسترهای سوییسی متأثر از تایپ‌فیس هلوتیکا نبودم و این پوسترهای ژاپنی برای من تلفیقی بی‌نظیر از روانگردان، پاپ‌آرت و طراحی خوب بود. بیشتر >

میرکو ایلیچ

میرکو ایلیچ، متولد بوسنی، سال‌های متمادی به تصویرسازی و طراحی داستان‌های کمیک، پوستر، کتاب و صفحات موسیقی مشغول بود تا اینکه پس از مهاجرت به ایالات متحده و در اوایل دهه‌ی نود میلادی، مدیر هنری مجله‌ی تایم (نسخه‌ی بین‌المللی) و ستونی از روزنامه‌ی نیویورک تایمز شد. در سال ۱۹۹۵ استودیوی شخصی خود را با نام میرکو ایلیچ کورپ بنیان گذاشت و بر طراحی پروژه‌های روزنامه، مجله، هویت بصری و مانند آن متمرکز شد. کارهای او در مؤسسات فرهنگی و موزه‌های گوناگونی از جمله موزه‌ی هنرهای مدرن نیویورک و موزه‌ی اسمیت‌سونیان نگهداری می‌شود. او مؤلف کتاب‌های گوناگونی است که با همکاری استیون هلر و میلتون گلیزر منتشر شده است و در‌‌‌حال‌‌‌حاضر مدرس تصویرسازی در مدرسه‌ی هنرهای بصری نیویورک است. studio@mirkoilic.com

دیزاین، فرهنگ و ما

فرشید مثقالی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

مديريت هيجان در سال‌هاى جوانى: مرورى­ بر کارهای محمدرضا عبدالعلى

دامون خان‌جانزاده

> بیشتر

پروژه ـ 1

این تایپ است که انتخاب می‌کند

هیربد لطفیان

> بیشتر

پروژه ـ ۲

وقتی فرهنگ روی می‌دهد

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

طراحی امروز

پروژه‌ی «شهر سِلفی» لِو مانُویچ

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

مرجع ـ ۲

روزگار یک مدرنیست: نگاهی به کارهای برتون کرامر

مجید عباسی

> بیشتر

آرشیو ـ ۱

ولادیمیر مایاکوفسکی؛ پیش‌قراول عصر نو

اُولگا سِوِرینا

> بیشتر

آرشیو ـ ۲

نگهداری و فعال‌سازی طراحی گرافیک در مؤسسات فرانسوی

وانینا پینتر

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

صحرا؛ برندینگ یک اردوگاه پناهجویی

امیر بربیچ

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

طنز و بذله‌گویی، موضوعی برای خنده نیست! درباره‌ی طراحی گرافیک بریتانیایی

سارا جمشیدی

> بیشتر

یادبود

ایوان چرمایف؛ خاطره‌ای از طراح مدرنیست خوش‌ذوق

استیون هلر

> بیشتر

در یک نگاه ـ ۱

طراحی گرافیک و زبان‌های اقوام در ایران

مهدی حق‌شناس

> بیشتر

در یک نگاه ـ 2

فرهنگ عامه و طراحی گرافیک

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر