نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۲

طراحی امروز

پروژه‌ی «شهر سِلفی» لِو مانُویچ

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

حتی اگر کسی تمایل نداشته باشد که تصاویر سِلفی (یا به‌­طور کلی فرهنگ سِلفی) خود را به‌­اشتراک بگذارد، به این معنی نیست که نمی‌تواند مسحور تأثیری شود که سِلفی‌ها در سراسر دنیا روی فرهنگ بصری ما دارند. بسترهایی مانند اینستاگرام و فیسبوک این امکان را فراهم کرده‌ است که الگوهای سبک ساختِ تصویر در قالب مجموعه‌داده‌‌های بزرگ، تجزیه‌و‌تحلیل شود. پرسش اولیه‌ی پروژه این بوده است که آیا سبک‌ها مانند آتشی افسارگسیخته گسترش می‌یابند یا تفاوت‌هایی بارز میان فرهنگ‌ها وجود دارد؟
 
پروژه‌ی «شهر سِلفی» سبک پرتره‌های شخصی یا سِلفی‌ها را در پنج شهر از گرداگرد جهان بررسی کرد؛ بانکوک (تایلند)، برلین (آلمان)، مسکو (روسیه)، نیویورک (ایالات متحده) و سائوپائولو (برزیل). این پروژه حاصل تلاش دکتر لِو مانُویچ است که وظیفه‏ی هماهنگی پروژه را نیز برعهده داشته است. او همچنین فرضیه‌ای مطرح کرد و براساس آن، پرتره‌های جمع‌آوری‏شده را مورد بررسی قرار داد. دکتر مانُویچ، استاد دوره‌ی دکتری علوم کامپیوتر در مرکز فارغ‌التحصیلان دانشگاه نیویورک است و مدیریت دفتر تجزیه‌­و­تحلیل فرهنگی را در همان دانشگاه برعهده دارد. او همچنین عضو هیئت علمی موسسه‌ی رسانه‌، معماری و طراحی استِرِلکا واقع در مُسکو است. اعضای دیگر پروژه‌ی «شهر سِلفی»، موریتز استفانر (مدیر خلاقیت و تجسم داده)، مهرداد یزدانی (تحلیل داده) و دکتر دومینیکوس بائور  (تجسم داده و رابط کاربری) هستند. بیشتر >

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

متولد ۱۹۸۲، طراح گرافیک و ارتباطات، استاد دانشگاه و پژوهش‌گر است و از سال ۲۰۱۴ به‌عنوان ویراستار زبان انگلیسی و نویسنده مقالات گوناگون با مجله‌ی نشان همکاری می‌کند. او فارغ‌التحصیل مدرسه‌ی دیزاین بازل در سوییس و هم اکنون استادیار دپارتمان دیزاین در دانشگاه سینسیناتی است و تجسم داده‌ها، تایپوگرافی، روش‌شناسی دیزاین با تمرکز بر روی «شهروند جهانی» و «تیزهوشی دیزاین» تدریس می‌کند. او پس از فارغ‌التحصیلی برای سفارش‌دهندگان متعددی در نیویورک، سن فرانسیسکو، سیاتل و بخش فرانسوی کوه‌های آلپ کار کرده است. کارهای امیلی در نمایشگاه‌های بین‌المللی نمایش داده شده و در نشریات تخصصی به‌چاپ رسیده است. emily.verba@uc.edu

دیزاین، فرهنگ و ما

فرشید مثقالی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

مديريت هيجان در سال‌هاى جوانى: مرورى­ بر کارهای محمدرضا عبدالعلى

دامون خان‌جانزاده

> بیشتر

پروژه ـ 1

این تایپ است که انتخاب می‌کند

هیربد لطفیان

> بیشتر

پروژه ـ ۲

وقتی فرهنگ روی می‌دهد

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

مرجع ـ ۱

تأثیر کارهای تادانوری یوکو در اروپا

میرکو ایلیچ

> بیشتر

مرجع ـ ۲

روزگار یک مدرنیست: نگاهی به کارهای برتون کرامر

مجید عباسی

> بیشتر

آرشیو ـ ۱

ولادیمیر مایاکوفسکی؛ پیش‌قراول عصر نو

اُولگا سِوِرینا

> بیشتر

آرشیو ـ ۲

نگهداری و فعال‌سازی طراحی گرافیک در مؤسسات فرانسوی

وانینا پینتر

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

صحرا؛ برندینگ یک اردوگاه پناهجویی

امیر بربیچ

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

طنز و بذله‌گویی، موضوعی برای خنده نیست! درباره‌ی طراحی گرافیک بریتانیایی

سارا جمشیدی

> بیشتر

یادبود

ایوان چرمایف؛ خاطره‌ای از طراح مدرنیست خوش‌ذوق

استیون هلر

> بیشتر

در یک نگاه ـ ۱

طراحی گرافیک و زبان‌های اقوام در ایران

مهدی حق‌شناس

> بیشتر

در یک نگاه ـ 2

فرهنگ عامه و طراحی گرافیک

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر