نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۲

پروژه ـ ۲

وقتی فرهنگ روی می‌دهد

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

دیر‌­زمانی است که فرهنگ به‌مثابه‌ خون جاری در شریان‌های هر جامعه‌ای، دغدغه‌ی بزرگ طراحان گرافیک نیز به­‌شمار می‌آید. برای کشوری مثل ایران که بخش بزرگی از فرهنگ آن را سنت تشکیل می‌دهد و انعکاس تاریخ و گذشته در آینه‌ی فرهنگ جامعه، بسیار پُر نور است، بدون شک طراحان گرافیک نیز در پی هر رویکرد فرهنگی برای انجام یک سفارش، عاقبت سر از کوچه پس‌کوچه‌های تاریخ در­‌می‌آورند.
چالش بزرگ این­‌گونه سفارش‌ها را باید در دستيابی به دیزاینی دانست که مجبور است در عین ایجاد ارتباط با این فرهنگِ به‌شدت سنت‌زده، با خواسته‌های امروزی مردم و به‌ویژه گروه جوان‌تر مخاطب نيز که گرایش به‌­سوی مدرنیته و مسائل جهان امروز دارد، تعاملی معقول ایجاد كند. چه­‌بسا پاره‌ای از دلایل دعوای دیرینه‌ی طراحان گرافیک ایرانی بر‌سر طراحی گرافیک تجاری و طراحی گرافیک فرهنگی را نیز بایستی در همین حیطه جست‌وجو کرد. به‌نظر می‌رسد در نگاه طراحان گرافیک ایرانی، فرهنگی بودن در نفس خود از ارزشی برخوردار است که تجاری بودن علاوه­‌بر اینکه فاقد آن است، باعث نزول‌ شأن طراح نیز می‌شود. پرسش مهم اما این است که اساساً مراد از طراحی گرافیک تجاری و طراحی گرافیک فرهنگی چیست؟ هدف از طرح این پرسش، پاسخ به آن در این نوشتار کوتاه نیست، اما فتح بابی است برای ورود به «مربع سفید» بیشتر >

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

، طراح گرافیک، مدیر هنری و مدیر خلاقیت، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ارتباط تصویری از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او تاکنون عضو هیئت علمی دانشگاه‌ تهران، مدرس دانشگاه آزاد و مدرسه‌ی ارتباط بصری ویژه بوده است. وی عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است و در‌حال‌حاضر به‌عنوان مدیر خلاقیت و مشاور ارتباطات بازاریابی فعالیت می‌کند. آثار وی در زمینه‌ی طراحی گرافیک تا‌کنون ضمن نمایش در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی، جوایزی نیز کسب نموده و در نشریات تخصصی به چاپ رسیده است. a_r_mostafazadeh@yahoo.com

دیزاین، فرهنگ و ما

فرشید مثقالی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

مديريت هيجان در سال‌هاى جوانى: مرورى­ بر کارهای محمدرضا عبدالعلى

دامون خان‌جانزاده

> بیشتر

پروژه ـ 1

این تایپ است که انتخاب می‌کند

هیربد لطفیان

> بیشتر

طراحی امروز

پروژه‌ی «شهر سِلفی» لِو مانُویچ

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

مرجع ـ ۱

تأثیر کارهای تادانوری یوکو در اروپا

میرکو ایلیچ

> بیشتر

مرجع ـ ۲

روزگار یک مدرنیست: نگاهی به کارهای برتون کرامر

مجید عباسی

> بیشتر

آرشیو ـ ۱

ولادیمیر مایاکوفسکی؛ پیش‌قراول عصر نو

اُولگا سِوِرینا

> بیشتر

آرشیو ـ ۲

نگهداری و فعال‌سازی طراحی گرافیک در مؤسسات فرانسوی

وانینا پینتر

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

صحرا؛ برندینگ یک اردوگاه پناهجویی

امیر بربیچ

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

طنز و بذله‌گویی، موضوعی برای خنده نیست! درباره‌ی طراحی گرافیک بریتانیایی

سارا جمشیدی

> بیشتر

یادبود

ایوان چرمایف؛ خاطره‌ای از طراح مدرنیست خوش‌ذوق

استیون هلر

> بیشتر

در یک نگاه ـ ۱

طراحی گرافیک و زبان‌های اقوام در ایران

مهدی حق‌شناس

> بیشتر

در یک نگاه ـ 2

فرهنگ عامه و طراحی گرافیک

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر