نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۲

یادداشت

دیزاین، فرهنگ و ما

فرشید مثقالی

نخستين كسی كه فرهنگ را از تعريف كلاسيک آن خارج كرد و مترادف با تمدن به كار گرفت، ادوارد بارنت تايلور، مردم‌شناس انگليسی بود كه در سال 1871 ميلادی فرهنگ را به‌عنوان مجموعه‌ای كامل، شامل دانش، عقايد، هنر، اخلاق، قانون، آداب و رسوم و توانايی‌هايی كه بشر به عنوان عضوی از جامعه آنها را اخذ می‌كند، معنا كرد.
فرهنگ با روش‌ها و راهکارهای کلی سروکار دارد، اما دیزاین، به عملی ‌کردن این راهکارها در زندگی روزمره می‌پردازد. اگر فرهنگ راه‌حل‌های موجودِ پیدا و ناپیدا برای رفع انواع نیازهای متنوع یک جامعه است (به‌طور مثال، در جامعه‌ی ما لباس اغلب مردان، کت و شلوار و پیراهن است و این راه‌حل و فرهنگِ پوششی مردان ماست)، دیزاین، به پیدا کردن راه‌حل‌های عملی و متنوع فکر می‌کند (مثلاً به چگونگی طراحی و اجرای لباس‌های مردانه)؛ بنابراین دیزاین یکی از بُروزهای عملی فرهنگی است. دیزاین یکی از جدارهای خارجی، ملموس و قابل دیدن یک فرهنگ است، اما مثل همه‌ی اجزای فرهنگی، در عین اینکه از دل فرهنگ زاییده می‌شود، به‌دلیل نمایش سلایق فردی‌کننده‌ی کار و تأثیرات فرهنگی غیر بومی، در تغییرات مثبت یا منفی فرهنگی مؤثر است. بیشتر >

فرشید مثقالی

متولد ۱۳۲۴ در اصفهان، فارغ‌التحصیل رشته‌ی نقاشی دانشکده‌ی هنرهای زیبا و تصویرگر کتاب‌های کودکان است. مثقالی تصویرگر مجله‌ی «نگین»، «کیهان بچه‌ها» و کتاب‌های کودکان و نوجوانان بوده است که تصویرگری او برای کتاب «ماهی سیاه کوچولو» برنده‌ی جایزه‌ی اول نمایشگاه بین‌المللی كتاب كودک بولونیا ۱۹۶۹ و دیپلم افتخار از دوسالانه‌ی تصویرگری براتیسلاوا شد. او تنها ایرانی است که در سال ۱۹۷۴ برنده‌ی جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن شد. آثار عکاسی او در موزه‌ی‌ هنرهای مدرن لوس‌انجلس به‌نمایش در‌آمد. مثقالی عضو افتخاری انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است و برای یک دوره، رییس هیئت مدیره‌ی انجمن بوده است. او هم‌اکنون در تهران، روی پروژه‌های شخصی، ساخت مجسمه‌های کاغذی و طراحی چیدمان فعالیت می‌کند. farshidmesghali@hotmail.com

طراحی معاصر ایرانی

مديريت هيجان در سال‌هاى جوانى: مرورى­ بر کارهای محمدرضا عبدالعلى

دامون خان‌جانزاده

> بیشتر

پروژه ـ 1

این تایپ است که انتخاب می‌کند

هیربد لطفیان

> بیشتر

پروژه ـ ۲

وقتی فرهنگ روی می‌دهد

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

طراحی امروز

پروژه‌ی «شهر سِلفی» لِو مانُویچ

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

مرجع ـ ۱

تأثیر کارهای تادانوری یوکو در اروپا

میرکو ایلیچ

> بیشتر

مرجع ـ ۲

روزگار یک مدرنیست: نگاهی به کارهای برتون کرامر

مجید عباسی

> بیشتر

آرشیو ـ ۱

ولادیمیر مایاکوفسکی؛ پیش‌قراول عصر نو

اُولگا سِوِرینا

> بیشتر

آرشیو ـ ۲

نگهداری و فعال‌سازی طراحی گرافیک در مؤسسات فرانسوی

وانینا پینتر

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

صحرا؛ برندینگ یک اردوگاه پناهجویی

امیر بربیچ

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

طنز و بذله‌گویی، موضوعی برای خنده نیست! درباره‌ی طراحی گرافیک بریتانیایی

سارا جمشیدی

> بیشتر

یادبود

ایوان چرمایف؛ خاطره‌ای از طراح مدرنیست خوش‌ذوق

استیون هلر

> بیشتر

در یک نگاه ـ ۱

طراحی گرافیک و زبان‌های اقوام در ایران

مهدی حق‌شناس

> بیشتر

در یک نگاه ـ 2

فرهنگ عامه و طراحی گرافیک

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر