آشنایی من با موزهی دیزاین زوریخ و مجموعهی پوستر آن به چهارده سال پیش یعنی سال ۱۳۸۲ برمیگردد که به سوئیس سفر کرده بودم. در آن زمان فلیکس اِشتودینکا ـ که در هشتمین دوسالانهی جهانی پوستر تهران نیز حضور داشت ـ کیوریتور مجموعه بود. اِشتودینکا درِ گنجینهی مجموعهی پوستر را به روی ما باز کرد و ما را با دنیایی بینظیر از پوسترهای بیش از یک قرن پیش آشنا ساخت. او نسخههایی از پوسترهای تولوز دو لوترک، کاساندر، لیستیزکی و حتی ولادیمیر مایاکوفسکی و … را به ما نشان داد. در این زمان نمایشگاهی نیز از آثار اِشتفان زاگمایستر در موزهی دیزاین زوریخ برپا بود که به دیدن آن هم رفتم. تعدادی از پوسترهای سیاسی چپ از دوران کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و پوسترهای دوران انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ در این مجموعه نگهداری میشد که تعدادشان از انگشتان دست فراتر نمیرفت. پس از این آشنایی، مجموعهای از پوسترهای معاصر ایرانی را با همکاری رنگ پنجم از طراحان ديگر جمعآوری و برای این مجموعه ارسال کردم تا جای خالی پوسترهای ایرانی در این مجموعه را پُر کرده باشم. در سال ۲۰۰۸ این مجموعه برای اولین بار در بانک ملی زوریخ به نمایش درآمد و کاتالوگی هم از آن چاپ شد. از این زمان بود که با بتینا ریشتر آشنا شدم.
بتینا ریشتر، کیوریتور مجموعهی پوستر موزهی دیزاین زوریخ متولد ۱۹۶۴ دانشآموختهی رشتهی تاریخ از آلمان و زبانهای رومن از زوریخ، پاریس و هایدلبرگ است. رسالهی او دربارهی تئوفیل الکساندر اِشتیلن و هنر ضدجنگ بود. ریشتر از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ بهعنوان پژوهشگر با مجموعهی پوستر همکاری کرده و از سال ۲۰۰۶ و بعد از رفتن فلیکس اِشتودینکا از مجموعه...
بیشتر >