نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 41

مرجع

تصاویر با ما چه می‏‌کنند؟ داستان موزه‌ی طراحی گرافیک در آمستردام

پگاه احمدی

نام نمایشگاه وانزِن بود و بازدید کنندگان را در مسیر غرفه‏‌های متفاوت با مضمون فرهنگی ـ بصری هدایت می‏‏‌کرد و برخی از اوهام و اغفال‌گرایی‌هایِ رسانه‏‌های امروز را افشا می‏‌کرد. موضوعاتی مانند: «چگونه ترفندهای متنی و تصویری مانند سابوِرتایزِرها، اِسپین دکترها و نورُمارکِتیِرها را کشف کنید؟ مغز شما چگونه شما را فریب می‏‌دهد؟ به عبارت دیگر، چگونه جهان پیرامون را با تصاویر خود بسازید و همچنین به شما کمک می‌کرد تا تصاویر را با زاویه‌ی دید متفاوتی ببینید. این نمایشگاه در موزه‏‌ی مُتی، محلی شناخته‏‌شده به عنوان موزه‏‌ی فرهنگ تصویری، در بُش اِسترات در شهر برادا برگزار شد.

در آوریل ۲۰۰۸، مُتی یک نام بین‏‌المللی به نام موزه‏‌ی طراحی گرافیک به خود گرفت و از تاریخ ۹ دسامبر ۲۰۱۱، این نام به طور رسمی‏ به موزه‏‌ی تصویر تغییر یافت. مُتی به عنوان موزه‏‌ی تصویر، به ایجاد یک مفهوم غنی و قدرتمند از ادراکی نسبتاً جدید از فرهنگ تصویری پرداخت. این مفهوم با ایجاد ارتباطات و زمینه بین تصویر تاریخی و تحولات تکنولوژیک جدید شکل گرفت. این موزه همچنین به بررسی و تحقیق در زمینه‌ی تحولات در فرهنگ تصویری و همکاری متقابل بخش‌های مختلف بین طراحی، معماری، هنرهای تجسمی‏، مُد و فرهنگ الکترونیکی پرداخت. «ما با تصاویر چه می‏‌کنیم و تصاویر با ما چه می‏‌کنند؟» سوالی است که مُتی پیشنهاد می‏‌کرد. این موزه فقط یک مکعب سفید شسته و رفته نبود، بلکه یک مکان برای استقرار، چالش‌برانگیز و در عین حال قابل دسترس بود که بر جهان تجربیات افراد مدرن متمرکز شده بود که به طور مداوم بین تجربه‌ی محیطی آنالوگ و دیجیتال تغییر می‏‌یافت.

بیشتر >

پگاه احمدی

طراح گرافیک و اینتراکشن مستقر در شهر شیکاگو، آمریکا است. در گذشته دروس طراحی پوستر، تئوری رنگ و تحقیقات در دیزاین را در دانشگاه‌های ایران، ترکیه و آمریکا تدریس کرده است. او هم اکنون در مورنینگ استار، شرکت تحقیقات سرمایه‌گذاری، به طراحی نشریات چاپی و دیجیتال مشغول است. وی دومین مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه بازل در سوسیس دریافت کرده و همچنین فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در رشته طراحی صنعتی از دانشگاه هنر تهران است، و از سال ۲۰۱۲ در بخش کتاب، وب‌سایت و فیلم با نشان همکاری می‌کند. pgh.ahmadi@gmail.com

موزه‌ها؛ روایتِ گذشته، ترسیم‌ِ آینده

مجید عباسی

> بیشتر

نظر

موزه با من است؛ بحثی درباره‌ی طراحی گرافیک محیطی و موزه

مهدی حق‌شناس

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

هما دلورای؛ طراح ظرایف پُرقدرت

روشنک کیقبادی

> بیشتر

پروژه

گنجینه‌‏ی پنهان؛ درباره‏‌ی موزه‏‌ی گرافیک ایران

معراج قنبری

> بیشتر

طراحى امروز

طراحی تجربه‌های فرهنگی غیرمنتظره‌ی شیکاگو

تِنِر وُودفورد

> بیشتر

روبه‌رو ـ ۱

داستان‌گویی با اشیا و نگاره‌ها؛ اِلِن لوپتن، موزه‌ی دیزاین کوپر هیویت، اسمیتسونین

روشنک کیقبادی

> بیشتر

روبه‌رو ـ ۲

موزه‌ی دیزاین زوریخ؛ موزه‌ای برای همه، روبه‌رو با بِتینا ریشتر

مجید عباسی

> بیشتر

آرشيو

آرشیو طراحی گرافیک؛ رویال کالج در لندن

سارا جمشیدی

> بیشتر

گوناگون

موزه‌ی معصومیت

آیشه‌گُل ‌ایزر

> بیشتر

در یک نگاه ـ ۱

موزه‌ی دیزاین مسکو؛ اولین در دیزاین

اُلگا سورینا

> بیشتر

در یک نگاه ـ ۲

مجمع‌الجزایر موزه‌های طراحی گرافیک در ایران

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر