طراحی گرافیک محیطی همچون دیگر گونههای طراحی با سیر تاریخ و دستاوردهای تمدن نظیر نشانه، خط، چاپ، ساخت ابزار و ارتقای محیط مصنوع پیوند دارد. بنابراین، توجه به آن بهعنوان پدیدهای فرهنگی با هدف حفظ و ثبت تاریخ طراحی، امری بدیهی است. جستار حاضر با هدف گسترش مطالعات بصری و پیشکشیدن مباحثی دربارهی طراحی محیطی و مناسبات آن با موزه، به این موضوع میپردازد.
وضعیت فعلی در حفاظت و نگهداری طراحی گرافیک محیطی: پس از ورود اثر طراحی گرافیک به جامعه و طیشدن زمان کارکرد پیامرسانی آن، زمان برجایماندن اثر به این معنا که حداقل نسخهای از آن در آرشیوهای خصوصی، مجموعهها، موزهها و غیره نگهداری شود، موضوعی است که به عوامل مختلفی مرتبط است. بسیاری از آثار بهجایمانده و غیرمنقول طراحی ازجمله اغلب آثار طراحی گرافیک محیطی شاید هیچگاه امکان حضور در موزه را پیدا نکنند. در حالی که یک اثر مربوط به حوزهی نشر از چنین محدودیتی برخوردار نیست؛ یا آثار وب و چندرسانهای آفلاین را میتوان بهوسیلهی یک مانیتور در فضای موزه به نمایش گذاشت و حتی امکاناتی را برای دسترسی آنلاینِ بازدیدکنندگان مهیا ساخت. طراحی محیطی، با فضا، محیط، مکان و جا در ارتباط است و این ویژگی آن را از صفحهی کاغذی و الکترونیکی متمایز میسازد. عوامل دیگری نیز موجب این تمایز میشوند، نخست اینکه اغلب طراحیهای محیطی یا تکثیر نمیشوند و یا تعداد محدودی دارند (نظیر مواردی که یک طرح سازمانی برای شعبههای دیگر آن سازمان نیز مورد استفاده قرار میگیرد)...
بیشتر >