نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۰

آرشیو

نقطه‌ی اصطکاک؛ جستارهایی در تاریخ نوپای یو‌اِکس دیزاین

پگاه احمدی

یو‌اِکس دیزاین ریشه در علم باستانی ارگونومی دارد و سعی در گردآوری مجموعه‏ای از اصول برای راحت‏تر و کارآمدتر کردن مشاغل دارد. ارتباط بین ارگونومی و کار همچنان تا زمان حاضر ادامه پیدا کرده است. در اوایل قرن بیستم، وینسلو تیلور با تحقیقاتی که در زمینه‏ی تعامل میان کارگران و ابزارهایشان انجام داد محققی پیشگام در بهینه‏سازی مدرن کار بود. شاید بتوان گفت که این تحقیقات از اولین نمونه‏های‌ تحقیقات سیستماتیک در تاریخ یو‌اِکس دیزاین است. در زیر تاریخ معاصر این شاخه از دیزاین را به اختصار گردآوری کرده‌ام.

اوایل قرن بیستم: تیلوریسم و انقلاب صنعتی
قدمت یو‌اِکس دیزاین به اوایل قرن بیستم میلادی برمی‏گردد، زمانی که کسانی مانند وینسلو تیلور و هنری فورد مشغول به ایجاد انقلابی در نحوه‌ی کار و حرفه‏ی انسان‌ها بودند. هر دوی آنها تمرکز خود را بر ایجاد راه‌هایی برای افزایش کارآیی و بهره‌وری کارگران قرار داده بودند. تیلور مطالعات گسترده‌ای در زمینه‏ی بهره‌وری مهندسی انجام داد و به عنوان پدر مدیریت علمی، معروف به تیلوریسم شناخته شد. وی مهندس مکانیک و یکی از اولین مشاوران مدیریت و نویسنده‌‌‌ی کتاب «اصول مدیریت علمی» است. همراه با تکنیک‌های پیشروی هنری فورد در زمینه‌ی تولید انبوه، تیلور و طرفدارانش دیدگاه‏هایی بنیادین را درباره‏ی چگونگی تعامل میان کارگران و ابزارهایشان شکل دادند. آنها هدف را طراحی دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی قرار دادند که با قابلیت‏های انسان سازگار باشند. این ایده‌ی جدید در طراحی تکامل یافت و به تیلوریسم و انقلاب صنعتی تبدیل شد که در آن ــ به منظور افزایش کارآییِ شرکت‌ها ــ بازده صنعتی با دستاورد انسانی همراه بود.

۱۹۴۸: تویوتا و انسان‏محورسازی سیستم تولید 
در ژاپن طی دوران پس از جنگ، کمبود و مشکلات ورود وجه نقد، صنایع را مجبور به بالا بردن سرعت تولید کرد. در شرکت‏های بزرگی مانند تویوتا بازده صنعتی و ابتکار انسانی به یک رابطه‌ی همگن تبدیل شد. دو اصل مهم که هر مدیر پروژه‏ای تشخیص می‏دهد توسط تویوتا به رسمیت شناخته شد: کایزن ــ بهبود کسب و کار و به طور مداوم در حال نوآوری و تکامل بودن. و گنچی گنبوتسو: تحقیقات و گردآوری اطلات با دسترسی به منبع...

بیشتر >

پگاه احمدی

طراح گرافیک و اینتراکشن مستقر در شهر شیکاگو، آمریکا است. در گذشته دروس طراحی پوستر، تئوری رنگ و تحقیقات در دیزاین را در دانشگاه‌های ایران، ترکیه و آمریکا تدریس کرده است. او هم اکنون در مورنینگ استار، شرکت تحقیقات سرمایه‌گذاری، به طراحی نشریات چاپی و دیجیتال مشغول است. وی دومین مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه بازل در سوسیس دریافت کرده و همچنین فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در رشته طراحی صنعتی از دانشگاه هنر تهران است، و از سال ۲۰۱۲ در بخش کتاب، وب‌سایت و فیلم با نشان همکاری می‌کند. pgh.ahmadi@gmail.com

تکنولوژی دیجیتال و تنوع بیان

میشائیل رنر

> بیشتر

نظرـ ۱

دیزاین برای سلامتی: تجسم مولد برای کاهش اضطراب

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

نظرـ۲

اینتراکشن بین انسان و کامپیوتر

امین نصر

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

شجاعتِ صراحت یا آیکُنی گمراه‌کننده؛ درباره‌ی بهزاد متبحری

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

طراحی امروزـ ۱

مادیِ غیر مادی؛ مروری بر آثار طراحیِ مشروطِ استودیو مانیکر

پویا احمدی

> بیشتر

طراحی امروز ـ ۲

وُرتکسِ اپلتون؛ زبان ارتباطات دیداری، شنیداری و متنی

مجید عباسی

> بیشتر

روبه‌رو

ما برای مردم طراحی می‌کنیم!؛ رو‌به‌‌رو با لوک دبلیو، مدیر محصول گوگل

امین نصر

> بیشتر

مرجع

با من حرف بزن؛ پائولا آنتونللی و نمایشگاه‌های اینتراکشن در موما

تکین آغداشلو

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

شبکه‌های کنش ـ واکنش (تقدیم به مریم میرزاخانی)

روشنک کیقبادی

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

رسانه‌‏ی جدید و جدیدتر

تد دیویس/ استفانی برویِر

> بیشتر

در یک نگاه

طبیعت و طراحی محیطی اینتراکشن

مهدی حق‌شناس

> بیشتر