وضعیت سیاسی بسیار وخیم بود. هیتلر در سال ۱۹۳۳ به قدرت رسید و در نتیجه انتشار سریع ایدئولوژی ناسیونال ــ سوسیالیست قهقراییاش، بسیاری از معماران و طراحان از آلمان گریختند. تعداد زیادی از آنها به سوئیس نقل مکان کردند. یکی از نخستین مهاجران یان شیکولد1 است، که در سال ۱۹۳۳ به شهر بازل وارد شد. این سال همچنین سال تولد مجلهی تیپوگرافیشه موناتزبلتر (تی اِم) محسوب میشود. تی اِم مجرایی منحصر بفرد برای نمایش ایدهها و تکنیکهای جدید در میان اضطراب اجتماعیِ حاصل از رکود اقتصادی بزرگ و بحران بین دو جنگ جهانی بود. هیأت تحریریهی مجله شرایط را به صورت شاعرانه این گونه توصیف میکنند: «بگذارید تا بادبانهای درخشان را بیفرازیم که سفری امن و خوشاقبال پیش روی داریم.»
تی اِم یک نشریهی موفق با طرح جلدهای قابل توجه و پیشرو است که نقش اصلی را در ترویج تایپوگرافی سوئیسی میان مخاطبان بین المللی در قرن بیستم ایفا کرد. با بیش از ۷۰ سال تجربه، مجله شاهد لحظات قابل توجهی در تاریخ تایپوگرافی و طراحی گرافیک بوده است. در طول این سالها این مجله یک انجمن مشوق بحث و ایدهپردازی و همچنین یک منبع منحصر بفرد برای فرهیختن و توانمندسازی ایدئولوژیها و جنبشهای مهم زمان خود بوده است. شمارههای منتشر شدهی قبل از سال ۱۹۶۰ به شدت از نظر آشکار کردن روند توسعهی تایپوگرافی مدرن ارزشمند هستند. سالهای ۱۹۹۰- ۱۹۶۰ به یک دورهی گذار تعلق دارند که در آن بسیاری از جنبهها مانند تکنولوژی، زمینههای سیاسی ــ اجتماعی و ایدئولوژی زیباییشناسی، عمیقاً تایپوگرافی و طراحی گرافیک دوران خود را تحت تاثیر قرار دادند و متحول کردند. از این آشفتگی عمومی، اشکالی نو متولد شده و آشکارا «مدلهای آموزشی» جدید و متدولوژیهای نوآورانهای جوانه زد. مطالعهی مجلهی تیپوگرافیشه مناتزبلتر در طول سالهای یادشده اجازه میدهد تا درک بسیار دقیقتری از تحولات اواخر قرن بیستم در زمینههای تایپوگرافی و سیر تکاملی طراحی گرافیک حاصل کنیم.
بیشتر >