نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۳۸

طراحی امروز ـ ۱

کتاب‏‌های اسپکتور

یِنس مولر

شهر لایپزیگ یکی از مشهورترین مراکز صنعت چاپ و نشر در آلمان است و سنت نشر در آن قدمتی بیشتر از پانصد سال دارد. این شهر تا قرن‏ها پایتخت غیررسمی شاخه‏ای موسوم به «هنرهای سیاه» بوده است. لایپزیگ که از نظر جغرافیایی بین مراکز باوهاوسدر شهرهای وایمار و دِسائو واقع شده است، تا مدت‏ها پیوندش را با سنت‏ها حفظ کرده بود. مثلاً یان شیکهولد که در دهه‌ی ۱۹۲۰ در مدرسه‌ی دیزاین این شهر تحصیل می‏کرد، سنتی‏ترین آموزش‏ها را دید و پس از ترک لایپزیگ توانست به رویکرد مدرنیستی خود دست یابد. پس از جنگ جهانی دوم، توسعه‌ی جمهوری دموکراتیک آلمان سرنوشت لایپزیگ را رقم زد. تازه در سال ۱۹۹۰ بود که پس از اتحاد دوباره‌ی آلمان، آکادمی هنرهای تجسمی به مرکز جدید دیزاین آوانگارد در آلمان تبدیل شد.
یکی از فارغ‏التحصیلان این مدرسه مارکوس درِسِن بود که در سال‏های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۹ در آنجا تحصیل کرده بود. او همراه با دو نویسنده و هنرمند، آنه کونیش و یان وِنتسل، در سال ۲۰۰۱ شروع به چاپ مجله‏ای با عنوان «اسپِکتور کات+پِیست» کرد که نقطه‌ی آغاز شکل‏گیری «اسپکتور» بود. در آن زمان هر سه بنیانگذار هنوز مشغول کار روی پروژه‏هایی برای مؤسسات انتشاراتی دیگر بودند و هفت سال طول کشید تا چاپ آثار خود را در قالب «کتاب‏های اسپکتور» آغاز کردند. در فاصله‌ی کوتاه سال ۲۰۰۸ تا امروز، این شرکت کوچک به نوآورترین انتشارات آلمانی کتاب‏هایی در تقاطع هنر، تئوری و دیزاین تبدیل شده است. تا امروز بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب در این انتشارات به چاپ رسیده است... بیشتر >

یِنس مولر

زاده‌ی سال ۱۹۸۲ در کوبلِنز (آلمان)، کارآموزی خود را در آژانس تبلیغاتی و چاپخانه گذراند. او دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد در طراحی گرافیک از دانشگاه علوم کاربردی دوسلدرف است. مولر از سال ۲۰۰۷ به طراحی تمبرهای پستی وزارت دارایی آلمان مشغول است. او پایه‌گذار استودیو دیزاین ’مولرـ ویلاند‘ بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ است و همزمان ویراستاری و گردآوری مجموعه‌ی کتاب‌های ’آ۵‘ درباره‌ی تاریخ طراحی گرافیک به‌عهده داشته است. مولر و کارن ویلاند برنده‌ی رقابت بین‌المللی ’هفته‌ی قایقرانی‘ ۲۰۰۹ هستند. او همچنین برنده‌ی جوایز دیزاین متعدد ملی و بین‌المللی، نویسنده‌ی مقالات و کتاب‌های متعدد درباره ی تاریخ طراحی گرافیک است و از سال ۲۰۱۲ مدیر خلاقیت استودیو دیزاین ’اُپتیک‘ در دوسلدرف به‌عهده دارد jens@optik-studios.de

کتاب بی‌مخاطب، مخاطب بی‌کتاب

ساعد مشکی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

ایمان صفایی

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

پروژه

آیا «سابقه‌‏ی کار طولانی است»؟ درباره‌ی کتاب‌های طراحی گرافیک منتشر شده در ایران

معراج قنبری

> بیشتر

طراحی امروز ـ ۲

نشر به عنوان یک عمل خودبیان‌گرایانه

پویا احمدی

> بیشتر

روبه‌رو

لارس مولر؛ کسب‏‌وکار کوچک، ولی مستقل

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع ـ ۱

گرافیس هفتاد و سه سال سواد بصری

روشنک کیقبادی

> بیشتر

مرجع ـ ۲

بادهای موافق؛ در باب سفر پربار تیپوگرافیشه موناتزبلتر

پگاه احمدی

> بیشتر

آرشیو

تاریخچه‏ی مجله‏های دیزاین جسورانه

استیون هلر

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

خودـ‌انتشاری؛ کتاب هنرمندان

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

قله‏‌ی کوه قاف؛ یادداشتی بر مجسمه‌‏های فرشید مثقالی

شهروز نظری

> بیشتر