نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۳۸

آرشیو

تاریخچه‏ی مجله‏های دیزاین جسورانه

استیون هلر

در اواخر قرن نوزدهم، طراحی گرافیک از بخشی حاشیه‏ای در صنعت چاپ به حوزه‏ای مستقل با سنت‏ها، نمادها و شخصیت‏های خاص خود تکامل پیدا کرد. حلقه‌ی مفقوده، در این فرایند تکاملی مجله‏های حرفه‏ای هستند. در ابتدا، این مجلات استانداردهای حرفه‏ای را برای چاپ، حروفچینی و صحافی بنیاد نهادند، ولی دیزاین تزئینی را بی‏دوام و گذرا می‏دانستند. با وجود این، در آستانه‌ی قرن بیستم، هنگامی که کسب‌وکارها تقاضا داشتند چاپخانه‏دارها صفحه‌آرایی و تایپوگرافی پیچیده‏تری عرضه کنند، سردبیران مجله‏های حرفه‏ای مجبور به تحلیل و نقد پیشرفت‏های جدید شدند. این مجله‏ها صرفاً به طور انعکاسی روندهای موجود را گزارش نمی‏کردند، بلکه برخی از آنها به طرز جسورانه‏ای به تدوین روش‏های کلیدی و رفتارهایی پرداختند که ماهیت این حرفه را تعریف می‏کرد.
نشریه‏های ادواری حرفه‏ای نیز محتاطانه تلنگرهایی به وضع موجود می‏زدند. در واقع اکثر مجلات نخستین بی‏طرف بودند ولی هرازگاهی مقاله‏هایی درباره‌ی رفتارهای دیزاین جدید منتشر می‏کردند. در اواخر دهه‌ی ۱۸۹۰، مجله‌ی اینلَند پرینتر گونه‏ای از هنر نو فرانسوی را به امریکا معرفی کرد و این سبک نامتعارف خمیده‏خطی سلیقه‌ی پذیرفته‏شده را به چالش کشید و همزمان به جذابیت پوسترها و اعلامیه‏های تبلیغاتی افزود. اینلند پرینتر صدای هنر نو امریکایی شد، همان‏طور که صد سال بعد صدای پست‏مدرنیسم دیجیتال از حنجره‌ی امیگره بیرون آمد.
در آستانه‌ی قرن بیستم، هنر اروپایی ــ امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم و بعدها کوبیسم ــ بر دیزاین فرم حروف و تصویرسازی‏ها تأثیر گذاشت. طراحان پوستر اواخر قرن نوزدهم در فرانسه، آلمان و انگلستان مفاهیم مدرن فضا، ترکیب‏بندی، پرسپکتیو و رنگ را به کار گرفتند. بیشتر >

استیون هلر

دارای کرسی دیزاین در مدرسه هنرهای بصری نیویورک برای مقاطع فوق‌لیسانس در برنامه‌ی «طراح به‌مثابه مولف + کارآفرین» است. او مولف بیش از ۱۷۰ عنوان کتاب درباره‌ی دیزاین و فرهنگ عمومی، هم‌چنین نویسنده‌ی مقاله در «بوک ریویو» در روزنامه‌ی «نیویورک تایمز» و مجله‌ی آنلاین «آتلانیک» است. هلر نویسنده «دیلی هلر» و برنده‌ی جایزه‌ی انستیتوی ملی دیزاین سمیت‌سونیان در سال ۲۰۱۱ است. sheller@sva.edu

کتاب بی‌مخاطب، مخاطب بی‌کتاب

ساعد مشکی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

ایمان صفایی

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

پروژه

آیا «سابقه‌‏ی کار طولانی است»؟ درباره‌ی کتاب‌های طراحی گرافیک منتشر شده در ایران

معراج قنبری

> بیشتر

طراحی امروز ـ ۱

کتاب‏‌های اسپکتور

یِنس مولر

> بیشتر

طراحی امروز ـ ۲

نشر به عنوان یک عمل خودبیان‌گرایانه

پویا احمدی

> بیشتر

روبه‌رو

لارس مولر؛ کسب‏‌وکار کوچک، ولی مستقل

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع ـ ۱

گرافیس هفتاد و سه سال سواد بصری

روشنک کیقبادی

> بیشتر

مرجع ـ ۲

بادهای موافق؛ در باب سفر پربار تیپوگرافیشه موناتزبلتر

پگاه احمدی

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

خودـ‌انتشاری؛ کتاب هنرمندان

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

قله‏‌ی کوه قاف؛ یادداشتی بر مجسمه‌‏های فرشید مثقالی

شهروز نظری

> بیشتر