جوهرهی اصلی چاپ و نشر در واقع به اشتراک گذاشتن ایدهها به منظور ایجاد یک بحث با عموم یا یک گروه خاص از افراد همفکر است. از زمان ظهور حروف چاپی توسط گوتنبرگ تا کنون، نشریات چاپی عمدهترین شیوهی نشر محسوب میشوند. چاپ و نشر (به عنوان یکی از محصولات عمدهی پیشرفت فناوری) پایان دوران کلاسیک و شروع دوران مدرن را رقم میزنند. از آن زمان تا کنون، تمام قابلیتهای این پدیده کاملاً با تکنولوژی گره خورده است. در اواسط قرن بیستم میلادی، اختراع کامپیوتر و وب اولین جرقههای یک جهش نو در تاریخ معاصر را ایجاد کرد. چاپ و نشر دیجیتال زادهی ظهور این تکنولوژی جدید است، اما همچنان در قرن ۲۱ میلادی، نشریات چاپی در کنار دیگر اشکال جدید نشر به حیاتشان ادامه میدهند. درست است که قابلیتهای جدید در قالب انتشارات تحت وب عمل تکثیر و انتشار را هرچه بیشتر از پیش قابل دسترس و مقرون به صرفه کردهاند، اما این شرایط در مورد انتشارات چاپی هم صدق میکند. تکنیکهای جدید در چاپ منجر به ظهور شیوههای جدید در نشر از جمله چاپ درخواستی، نسخههای محدود و نشر خودگردان شده است. با گسترش دسترسی روزافزون به انتشارات (چاپی و دیجیتال)، یکی از مهمترین موانع روند نشر و توزیع اطلاعات از بین رفته است. این پدیده خود باعث تغییری عمده در جهت رویکردهای خاصتر از نظر گزینش محتویات آثار منتشرشده و نحوهی ارائهی آنها شده است. در عین حال، شاهد ظهور فزایندهی آثار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستیم که توسط ناشران مستقل به چاپ میرسند و توزیع میشوند. این ناشران، که در بسیاری از موارد خود طراح گرافیک هستند، نه تنها به جزئیات و ظرافتهای مختلف چاپ و نشر تسلط دارند، بلکه به دنبال چالشهای متفاوتی از جمله گزینش محتویات انتشارات به عنوان یک عمل خودبیانگرایانه و تعریف جدیدی از مرزهای نشر هستند. هرچند بسیاری از این ناشران مستقل کندوکاو در مرزهای مشترک علوم فرهنگی و اجتماعی را نقطهی تمرکز خود قرار دادهاند، عدّهی دیگری از آنها توجه خود را به سمت طراحی گرافیک به عنوان گونهای از بازتاب شخصی سوق دادهاند. این مقاله با بررسی نشریات گوناگون که توسط ناشران مختلف در سراسر جهان تولید میشوند سعی در درک بهتر ارزشها، چالشها و استراتژیهای چاپ و نشر مستقل و نیمهمستقل دارد. این نشریات عموماً توسط طراحان گرافیک یا استودیوهای طراحی (به عنوان کاری پارهوقت یا تماموقت) طراحی و تولید میشوند...
بیشتر >