نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 27

مرجع

ایده‌های بصری برونو ک. وایز

یِنس مولر

برونو ک. وایز (۲۰۱۱ ـ ۱۹۲۲) متعلق به نسلی از طراحان آلمان است، که پس از جنگ جهانی دوم به اصطلاح هنر تبلیغات را کنار گذاشت و فعالیت حرفه‌ای خود را با کارهای بنیادینی که ما  امروز آن را با نام طراحی گرافیک می‌شناسیم، شروع کرد. درک اولیه‌ی او از طراحی تحت تأثیر آموزگارش او.اچ. دبلیو. هدنک یکی از پیشتازان طراحی برند دهه‌های بیست و سی میلادی شکل گرفت. طراحی‌هایش برای شرکت‌های دخانیات و شرکت تولیدکننده‌ی جوهر پلیکان نمونه‌های بارز یک طراحی کلاسیک بود که با مدرنیسم هم‌سویی داشت. وایز فرصت تحصیل در سمینارهای هدنک ـ که در آکادمی هنرهای زیبای برلین بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۹ برگزار می‌شد ـ را پیدا کرد و در آنجا با همسرش روت آشنا شد. آن دو پس از به اتمام رساندن تحصیلاتشان، در استودیوی بازرگانی هدنک مشغول کار شدند و در سال ۱۹۵۴ استودیوی شخصی خود در هامبورگ را تأسیس کردند.
در سال‌های به اصطلاح شکوفایی اقتصادی آلمان غربی که وایز بعنوان دانشجو و کارمند سابق هدنک فعالیت شخصی خود را شروع کرده بود، درهای بسیاری ـ بخصوص در صنعت روبه رشد دخانیات ـ به رویش باز شد. مأموریت او بعنوان طراح نشانه ـ نوشته و طراح اولیه‌ی بسته‌بندی سیگار، برای سال‌ها درآمدی مطمئن برایش فراهم کرد. او همزمان در مسابقات طراحی بیشماری در آلمان شرکت می‌کرد و در مسابقه‌ی طراحی... بیشتر >

یِنس مولر

زاده‌ی سال ۱۹۸۲ در کوبلِنز (آلمان)، کارآموزی خود را در آژانس تبلیغاتی و چاپخانه گذراند. او دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد در طراحی گرافیک از دانشگاه علوم کاربردی دوسلدرف است. مولر از سال ۲۰۰۷ به طراحی تمبرهای پستی وزارت دارایی آلمان مشغول است. او پایه‌گذار استودیو دیزاین «مولرـ ویلاند» بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ است و همزمان ویراستاری و گردآوری مجموعه‌ی کتاب‌های «آ۵» درباره‌ی تاریخ طراحی گرافیک به‌عهده داشته است. مولر و کارن ویلاند برنده‌ی رقابت بین‌المللی «هفته‌ی قایقرانی» ۲۰۰۹ هستند. او همچنین برنده‌ی جوایز دیزاین متعدد ملی و بین‌المللی، نویسنده‌ی مقالات و کتاب‌های متعدد درباره ی تاریخ طراحی گرافیک است و از سال ۲۰۱۲ مدیر خلاقیت استودیو دیزاین ’اُپتیک‘ در دوسلدرف به‌عهده دارد jens@optik-studios.de

طراحی، گرافیک و محیط

مجید عباسی

> بیشتر

نظر

همگون‌سازی بصری و زبانی

رودی باور

> بیشتر

طراح معاصر ایرانی

بدان سو که بود از تهمتن نشان

علی افسرپور

> بیشتر

پروژه ـ 1

درک دوباره‌ی فضاهای شهری دستخوش تغيير

پگاه احمدی

> بیشتر

پروژه ـ 2

قطار ویژه‌ی رویال

ایمان‌ راد

> بیشتر

طراحی امروز ـ 1

دارک مترز؛ به کهکشان ما خوش آمدید

کامبیز شافعی

> بیشتر

طراحی امروز ـ 2

فضا، فرم، محتوا؛ استودیوی «پروژه‌ی پروژه‌ها»

بهروز حریری

> بیشتر

روبه‌رو

محصول فضا؛ گفت‌و‌گوی مجید عباسی با اپریل گریمن

مجید عباسی

> بیشتر

آرشیو

آلكساندر رودچنكو: «آينده يگانه هدف ماست»

اُلگا سورینا

> بیشتر

گوناگون

محدوده ای بین رنگ، صدا و فضا

پویا احمدی

> بیشتر

در یک نگاه ـ 1

چرا سرو نقره‌ای

فرشید مثقالی

> بیشتر

در یک نگاه ـ 2

سرو نقره‌ای؛ دو روح در یک بدن

علی رشیدی

> بیشتر

در یک نگاه ـ 3

برشاخِ آن سروِ سایه فِکن…

مجید کاشانی

> بیشتر