نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 27

در یک نگاه ـ 1

چرا سرو نقره‌ای

فرشید مثقالی

سرو نقره‌ای شاخه‌‌ی طبیعی انجمن صنفی طراحان گرافیک است. یک انجمن صنفی اگر بناست نمایشگاهی برگزار کند، طبیعتاً اول به سراغ نمایش آثار اعضای خود می‌رود. سرو نقره‌ای در فضایی شکل گرفت که نمایشگاه گرافیک فقط به معنی نمایشگاه پوستر بود و فضای طراحی گرافیک ما چیزی جز نمایشگاه پوستر که معمولاً جولانگاه آخرین شگردهای نمایشی است را نمی‌شناخت. نگاه منفی به نمایشگاه شدو نقره‌ای، حاصل داشتن معیارهای از پیش تعیین شده از لحاظ سطح بینال‌ها چه در ایران و چه در خارج است و ربطی به یک نمایشگاه صنفی ندارد. متاسفانه سطح نه چندان درخشان آثار طراحی گرافیک داخلی باعث شده که این نمایشگاه بحث‌برانگیز بشود و مورد انتقاد قرار گیرد.
دو یال قبل نمایشگاهی از طرف انجمن طراحان کانادایی- که تشکیلاتی مشابه انجمن ماست- برگزار شد، با این تفاوت که سطح کارهای نمایش داده شده هیچ فرقی با یک بینال معتبر جهانی نداشت. بنابراین انتقاد به سطح نمایشگاه حاصل ضعف کلی طراحی گرافیک ماست، نه ضعف مدیریت انجمن و یا صنفی بودن آن.
با توجه به واقعیت موجود در عملکرد گرافیک واقعی مملکت ما، واقعاً نقش و مسئولیت انجمن طراحان گرافیک در برگزاری یک نمایشگاه طراحی گرافیک چیست؟ آیا به دنبال آنچه مرسوم بوده، باید بر پوسترهای بیشتر >

فرشید مثقالی

متولد ۱۳۲۴ در اصفهان، فارغ‌التحصیل رشته‌ی نقاشی دانشکده‌ی هنرهای زیبا و تصویرگر کتاب‌های کودکان است. مثقالی تصویرگر مجله‌ی «نگین»، «کیهان بچه‌ها» و کتاب‌های کودکان و نوجوانان بوده است که تصویرگری او برای کتاب «ماهی سیاه کوچولو» برنده‌ی جایزه‌ی اول نمایشگاه بین‌المللی كتاب كودک بولونیا ۱۹۶۹ و دیپلم افتخار از دوسالانه‌ی تصویرگری براتیسلاوا شد. او تنها ایرانی است که در سال ۱۹۷۴ برنده‌ی جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن شد. آثار عکاسی او در موزه‌ی‌ هنرهای مدرن لوس‌انجلس به‌نمایش در‌آمد. مثقالی عضو افتخاری انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است و برای یک دوره، رییس هیئت مدیره‌ی انجمن بوده است. او هم‌اکنون در تهران، روی پروژه‌های شخصی، ساخت مجسمه‌های کاغذی و طراحی چیدمان فعالیت می‌کند. farshidmesghali@hotmail.com

طراحی، گرافیک و محیط

مجید عباسی

> بیشتر

نظر

همگون‌سازی بصری و زبانی

رودی باور

> بیشتر

طراح معاصر ایرانی

بدان سو که بود از تهمتن نشان

علی افسرپور

> بیشتر

پروژه ـ 1

درک دوباره‌ی فضاهای شهری دستخوش تغيير

پگاه احمدی

> بیشتر

پروژه ـ 2

قطار ویژه‌ی رویال

ایمان‌ راد

> بیشتر

طراحی امروز ـ 1

دارک مترز؛ به کهکشان ما خوش آمدید

کامبیز شافعی

> بیشتر

طراحی امروز ـ 2

فضا، فرم، محتوا؛ استودیوی «پروژه‌ی پروژه‌ها»

بهروز حریری

> بیشتر

روبه‌رو

محصول فضا؛ گفت‌و‌گوی مجید عباسی با اپریل گریمن

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع

ایده‌های بصری برونو ک. وایز

یِنس مولر

> بیشتر

آرشیو

آلكساندر رودچنكو: «آينده يگانه هدف ماست»

اُلگا سورینا

> بیشتر

گوناگون

محدوده ای بین رنگ، صدا و فضا

پویا احمدی

> بیشتر

در یک نگاه ـ 2

سرو نقره‌ای؛ دو روح در یک بدن

علی رشیدی

> بیشتر

در یک نگاه ـ 3

برشاخِ آن سروِ سایه فِکن…

مجید کاشانی

> بیشتر