نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 27

در یک نگاه ـ 3

برشاخِ آن سروِ سایه فِکن…

مجید کاشانی

انجمن طراحان گرافیک ایران به گواهی عملکرد سالیان؛ شاید موفق‌ترین نمونه‌ی یک تشکیلات صنفی‌هنری در ایران باشد. منهای اختلاف‌نظرهای معمولی که طبیعت هر تجمع است، تنشی که بر سر برگزاری دهمین دوسالانه‌ی طراحی گرافیک ایران بوجود آمد شاید بزرگترین حاشیه‌ی انجمن تا امروز بشمار آید.
در جریان آخرین دوسالانه، حمایت دولتی بدل به دخالت شد تا آنجا که انجمن از میان دو گزینه‌ی حفظ «استقلال» یا «برگزاری این رویداد»، اولی را برگزید و از مشارکت پا پس کشید.
«سرو نقره‌ای» در چنین فضایی بود که سر برآورد. همه‌ی تجربه‌هایی که در قالب برگزاری نُه دوسالانه‌‌ی طراحی گرافیک بدست آمده بود، در پای این درخت ریخته شد تا تبدیل به رویدادی حرفه‌ای‌تر و البته مستقل‌تر از دوسالانه‌ها شود. اگر چه امروز با مرور ِسرو نقره‌ای اول (۱۳۸۹) و دوم (۱۳۹۰) می‌توان راه‌هایی را دید که دوباره طی شده‌اند و تجربه‌هایی که چندباره تکرار، اما نگاهی همراه با چاشنی خوش‌بینی به فاصله‌ ی کیفی و کمّی سرو نقره‌ای اول و دوم، نوید تولد رویدادی بالنده را به مخاطبان می دهد.
سرو نقره‌ای دوم نکاتی مثبت و منفی را در کارنامه ی خود ثبت کرد که بیان و تحلیل آنها موضوع اصلی این نوشته را تشکیل می‌دهد. پیش از هر چیز باید اشاره کنم که اساسی‌ترین تفاوت‌های سرو نقره‌ای بیشتر >

مجید کاشانی

متولد ۱۳۵۷، دارای مدرک کارشناسی ارشد در طراحی گرافیک است. او به جز تدریس در دانشگاه؛ به تالیف کتاب، نقد و مقاله نیز می‌پردازد. برگزاری چندین نمایشگاه و سخنرانی در نشست‌های تخصصی از دیگر تجربیات اوست. حضور در نمایشگاه‌ها و مسابقات داخلی و خارجی؛ تاکنون برای وی جوایزی را نیز به‌همراه داشته است. عضویت در هیات داوری ده‌ها نمایشگاه داخلی و بین‌المللی نیز از دیگر فعالیت‌های اوست. آثار و فعالیت‌های او تا کنون در نشریات مختلفی معرفی شده‌اند. کاشانی در استودیوی شخصی‌اش با انتشارات، گالری‌ها، مراکز فرهنگی و… در زمینه‌ی طراحی گرافیک مشغول به همکاری است. mkashani429@gmail.com

طراحی، گرافیک و محیط

مجید عباسی

> بیشتر

نظر

همگون‌سازی بصری و زبانی

رودی باور

> بیشتر

طراح معاصر ایرانی

بدان سو که بود از تهمتن نشان

علی افسرپور

> بیشتر

پروژه ـ 1

درک دوباره‌ی فضاهای شهری دستخوش تغيير

پگاه احمدی

> بیشتر

پروژه ـ 2

قطار ویژه‌ی رویال

ایمان‌ راد

> بیشتر

طراحی امروز ـ 1

دارک مترز؛ به کهکشان ما خوش آمدید

کامبیز شافعی

> بیشتر

طراحی امروز ـ 2

فضا، فرم، محتوا؛ استودیوی «پروژه‌ی پروژه‌ها»

بهروز حریری

> بیشتر

روبه‌رو

محصول فضا؛ گفت‌و‌گوی مجید عباسی با اپریل گریمن

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع

ایده‌های بصری برونو ک. وایز

یِنس مولر

> بیشتر

آرشیو

آلكساندر رودچنكو: «آينده يگانه هدف ماست»

اُلگا سورینا

> بیشتر

گوناگون

محدوده ای بین رنگ، صدا و فضا

پویا احمدی

> بیشتر

در یک نگاه ـ 1

چرا سرو نقره‌ای

فرشید مثقالی

> بیشتر

در یک نگاه ـ 2

سرو نقره‌ای؛ دو روح در یک بدن

علی رشیدی

> بیشتر