نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 34

گوناگون

از تجسم داده تا تجسم اطلاعات و دانش / نگاهی به آثار سانتیاگو اورتیز

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

به‌عنوان مدرس طراحی که تجسم اطلاعات آموزش می‏‌دهد، به دانشجویانم سخت توصیه می‏‌کنم گرایش‏‌ها و قالب‏‌های طرحی را که در وب‏‌سایت‌‏های ایده‌‏های بکر طراحی با ولع می‌‏بلعند کنار بزنند. خطر کنند و بگذارند محتوا و پیام حقیقی ـ‏ همراه با دیدگاه زیبایی‌‏شناختی منحصربه‏‌فرد‏ـ ساخت فرم را هدایت کند.
سانتیاگو اورتیز نمونه‌ی برجسته‌ی طراحی است که دقیقاً همین کار را می‏‌کند. او که ریاضیدانی آموزش‏‌دیده است از عنفوان جوانی می‏‌دانست که می‏‌خواهد ریاضیات را با نوعی هنر تلفیق کند. اورتیز مدیر آزمایشگاه‏‌های موبیو است، گروهی مرکب از متخصصان علمِ داده، سازندگان نرم‏‌افزار و طراحان مستقر در نیویورک و بوئنوس‌آیرس. موبیو با استفاده از مجموعه‏‌های عظیم داده، تجسم‏‌های بدیع و از نظر زیبایی‌‏شناختی پیشرویی از اطلاعات را می‌‏آفریند.
تجسم اطلاعات، آفرینش و مطالعه‌ی بازنمایی بصری داده‌‏هاست. این جنبه از فعالیت طراحی معاصر در دوران کنونی انفجار اطلاعات اهمیت بسیار زیادی دارد. کارکرد اصلی تجسم، ساده‏‌سازی محتوای بی‏‌طرفانه و پیچیده به‌منظور سهولت درک توده‏‌های مردم است (با شیوه‌‏ای از نظر زیبایی‏‌شناسی مطبوع). تجسم اطلاعات ممکن است ماهیتی ایستا، متحرک یا تعاملی داشته باشد بیشتر >

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

متولد ۱۹۸۲، طراح گرافیک و ارتباطات، استاد دانشگاه و پژوهش‌گر است و از سال ۲۰۱۴ به‌عنوان ویراستار زبان انگلیسی و نویسنده مقالات گوناگون با مجله‌ی نشان همکاری می‌کند. او فارغ‌التحصیل مدرسه‌ی دیزاین بازل در سوییس و هم اکنون استادیار دپارتمان دیزاین در دانشگاه سینسیناتی است و تجسم داده‌ها، تایپوگرافی، روش‌شناسی دیزاین با تمرکز بر روی «شهروند جهانی» و «تیزهوشی دیزاین» تدریس می‌کند. او پس از فارغ‌التحصیلی برای سفارش‌دهندگان متعددی در نیویورک، سن فرانسیسکو، سیاتل و بخش فرانسوی کوه‌های آلپ کار کرده است. کارهای امیلی در نمایشگاه‌های بین‌المللی نمایش داده شده و در نشریات تخصصی به‌چاپ رسیده است. emily.verba@uc.edu

حرفه‌ی طراحی گرافیک

علی رشیدی

> بیشتر

دیزاین و کارایی

نژده‭ ‬هوانسیان‭

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

استودیو شیزارو

علی افسرپور

> بیشتر

پروژه

موز‌ه‌ی گرافیک ایران؛ گنجینه‌ی بی‌زمان!

احسان رضوانی

> بیشتر

طراحی امروز ـ 1

پوسترهای روزانه / مروری بر هنر پوستر پیتر بانکوف

سرگئی سِروف

> بیشتر

طراحی امروز ـ 2

فردریک تِشنِر: پیچیدگی چندپاره

وانینا پینتر

> بیشتر

رو‌به‌رو‭

ساده‌‏نگاری، عینی‌بودن و انسانی‌بودن

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع

رولف مولر: قصه‌پرداز، طراح نشانه، طراح سیستم

یِنس مولر

> بیشتر

آرشیو

پژوهشی نوین و ژرف و سترگ درباره‌ی کارگاه نمایش

آریا کسایی

> بیشتر

در یک نگاه

دو کاسه

روشنک کیقبادی

> بیشتر