نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 34

مرجع

رولف مولر: قصه‌پرداز، طراح نشانه، طراح سیستم

یِنس مولر

رولف مولر سال ۱۹۴۰ در شهر دورتموند در غرب آلمان چشم به جهان گشود. در ۲۰ سالگی برای تحصیل در مدرسه‌ی طراحی اولم اقدام کرد و کاملاً برخلاف انتظارش پذیرفته شد. رولف سه سال در اولم و زیر نظر اُتل آیشر تحصیل کرد. سال آخر دوران دانشجویی‌اش به زوریخ نقل مکان کرد و در استودیوی مشهور جوزف مولر بروکمان مشغول به کار شد. در سال ۱۹۶۴ اولین استودیوی شخصی‌اش را در اولم افتتاح کرد و اولین سفارش را برای طراحی هویت سازمانی و برندینگ شرکت ویلکان ـ تولیدکننده‌ی مبلمان اداری ـ دریافت کرد. کمی پس از آن معلم سابقش اُتل آیشر از او خواست به تیم طراحی هویت بصری بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ بپیوندد. مولر در سال ۱۹۶۷ به مونیخ نقل مکان کرد و در حالی که فقط بیست‌وهفت سال داشت به عنوان نمایند‌ه‌ی آیشر انتخاب شد. مولر بیشتر مسئول بخش هویت بصری بازی‌های المپیک مونیخ بود که امروزه یک الگوی بین‌المللی برای طراحی سیستماتیک سازمانی به‌حساب می‌آید. به موازات این کار مولر استودیوی شخصی‌اش را راه‌اندازی کرد که در طول چهل سال گذشته یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های طراحی آلمان ‌بوده است. مولر علاوه بر طراحی المپیک مونیخ، جایزه‌ی طراحی برای مسابقه‌ی معروف هفته‌ی قایقرانی کیل را بُرد و بیانه‌ی انتخاباتی صدر اعظم آلمان - ویلی برنت - را طراحی کرد بیشتر >

یِنس مولر

زاده‌ی سال ۱۹۸۲ در کوبلِنز (آلمان)، کارآموزی خود را در آژانس تبلیغاتی و چاپخانه گذراند. او دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد در طراحی گرافیک از دانشگاه علوم کاربردی دوسلدرف است. مولر از سال ۲۰۰۷ به طراحی تمبرهای پستی وزارت دارایی آلمان مشغول است. او پایه‌گذار استودیو دیزاین «مولرـ ویلاند» بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ است و همزمان ویراستاری و گردآوری مجموعه‌ی کتاب‌های «آ۵» درباره‌ی تاریخ طراحی گرافیک به‌عهده داشته است. مولر و کارن ویلاند برنده‌ی رقابت بین‌المللی «هفته‌ی قایقرانی» ۲۰۰۹ هستند. او همچنین برنده‌ی جوایز دیزاین متعدد ملی و بین‌المللی، نویسنده‌ی مقالات و کتاب‌های متعدد درباره ی تاریخ طراحی گرافیک است و از سال ۲۰۱۲ مدیر خلاقیت استودیو دیزاین ’اُپتیک‘ در دوسلدرف به‌عهده دارد jens@optik-studios.de

حرفه‌ی طراحی گرافیک

علی رشیدی

> بیشتر

دیزاین و کارایی

نژده‭ ‬هوانسیان‭

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

استودیو شیزارو

علی افسرپور

> بیشتر

پروژه

موز‌ه‌ی گرافیک ایران؛ گنجینه‌ی بی‌زمان!

احسان رضوانی

> بیشتر

طراحی امروز ـ 1

پوسترهای روزانه / مروری بر هنر پوستر پیتر بانکوف

سرگئی سِروف

> بیشتر

طراحی امروز ـ 2

فردریک تِشنِر: پیچیدگی چندپاره

وانینا پینتر

> بیشتر

رو‌به‌رو‭

ساده‌‏نگاری، عینی‌بودن و انسانی‌بودن

مجید عباسی

> بیشتر

آرشیو

پژوهشی نوین و ژرف و سترگ درباره‌ی کارگاه نمایش

آریا کسایی

> بیشتر

گوناگون

از تجسم داده تا تجسم اطلاعات و دانش / نگاهی به آثار سانتیاگو اورتیز

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

در یک نگاه

دو کاسه

روشنک کیقبادی

> بیشتر