نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 34

طراحی امروز ـ 1

پوسترهای روزانه / مروری بر هنر پوستر پیتر بانکوف

سرگئی سِروف

در کار طراح، برداشت ایدئولوژیک همواره در گرو برداشت ظاهری است. اگر تفکر خلاق در کار باشد، طراح به مدد دست و چشم راه‏‌های مناسبی می‌یابد که کاملاً  از ادراک منطقی صریح به دور است. تنها مشتریان کم‏‌هوش، کارشناسان بازاریابی و مدیران هستند که شغل طراح را فرایند یک‏‌طرفه‌‏ای از سفارش تا تحویل کار و از محتوا تا فرم می‏‌بینند. امروزه، این تصور ابتدایی در بازار طراحی بسیار رواج یافته است و دقیقاً همین تصور است که طراحی تجاری ملال‏‌آور و کسالت‌‏بار پیرامون‌مان را به بار می‌آورد.
در حقیقت، پیتر  بانکوف به همراه تیم دیزاین دپوـ ‏یکی از مهم‌‏ترین استودیوهای مسکو‏ـ خود دستی در تولید انبوه این نوع محصول تجاری داشت: محصولی که در واقع باکیفیت، بی‌نقص، اما خسته‏‌کننده است. با وجود این، چهار سال پیش، سرشت هنرمندانه‌ی پیتر عصیان کرد و نیازمند رهایی فوری شد. او این رهایی را درهنر پوستر یافت. پوستر نوعی هنر رو به زوال است. کارکرد آگاهی‌‏بخشی از پوستر به اینترنت و رسانه‏‌های دیجیتال انتقال یافته است. در عین حال، باعث رهایی روح هنرمندانه‌ی این گونه‌ی هنری شده و به آن آزادی  بی‌‏حد و مرزی بخشیده است.  پوستر، که دیگر رسانه‏‌ای جمعی نیست، به منبع قدرتمند انرژی خلاق، احساسات شدید و لذت ناب تبدیل شده است. بیشتر >

سرگئی سِروف

serovserge@gmail.com

حرفه‌ی طراحی گرافیک

علی رشیدی

> بیشتر

دیزاین و کارایی

نژده‭ ‬هوانسیان‭

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

استودیو شیزارو

علی افسرپور

> بیشتر

پروژه

موز‌ه‌ی گرافیک ایران؛ گنجینه‌ی بی‌زمان!

احسان رضوانی

> بیشتر

طراحی امروز ـ 2

فردریک تِشنِر: پیچیدگی چندپاره

وانینا پینتر

> بیشتر

رو‌به‌رو‭

ساده‌‏نگاری، عینی‌بودن و انسانی‌بودن

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع

رولف مولر: قصه‌پرداز، طراح نشانه، طراح سیستم

یِنس مولر

> بیشتر

آرشیو

پژوهشی نوین و ژرف و سترگ درباره‌ی کارگاه نمایش

آریا کسایی

> بیشتر

گوناگون

از تجسم داده تا تجسم اطلاعات و دانش / نگاهی به آثار سانتیاگو اورتیز

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

در یک نگاه

دو کاسه

روشنک کیقبادی

> بیشتر